Argumenterade tal; Favorisering av elever

4478 visningar
uppladdat: 2013-03-10
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Vi har ett stort problem som hänger på våra sköra axlar. Det är ett problem som för vissa kan framstå som en spott i havet, men som för andra är så irriterande och omoraliskt att det skrämmer mig. Jag pratar inte om en världskris så som bristande sjukvård, djurmisshandel eller trafficking. Jag pratar om, något som vissa av er säkert kommer tycka är en väldigt felande ståndpunkt, favorisering av elever. Detta fenomen har, enligt mig, kanske inte blivit världsomfattande, men så stort att vissa av oss skolbänkade sitter och blir paranoidschizofrena. Det är för mig väldigt oacceptabel att en lärare ska sätta upp vissa av sina elever på en piedestal och kasta blomsterblad framför deras fötter. Nu går han till överdrift. Det sitter nog ett par och tänker nu, men det är så det spelas upp i mina ögon. Det värsta är att en lärare inte ens har rätt till att favorisera elever. Det står nämligen i skollagen att ”Läraren ska aktivt motverka alla former av kränkande behandling som mobbning och rasistiska beteenden”. (SFS 1999:886).
Enligt vissa är kanske favorisering inget allvarligt. Vissa lärare kanske tillochmed anser att ”ja, men jag hjälper ju dem som behöver hjälp”. Men vad som lätt glöms bort är det faktum att det finns elever som står utanför denna blida skara ”favoriseringselever” och ja, faktiskt känner sig kränkta av läraren. Och som jag sade tidigare om skollagen, lärare får inte agera kränkande eller rasistiskt, men vad som är kränkande eller inte kan ju bara den som utsätts för det avgöra. Nej, favorisering är ett sådant dumt påhitt att det tävlar om förstaplatsen med att Jultomten faktiskt skulle finnas. Sen och andra sidan kan jag väl förstå dessa lärare lite, men det här är samma sak som att lärare inte får trycka in deras politiska ställning i våra hjärnor, låt bli att visa din favorisering och döm rättvist så kommer allting att bli jättebra. Vi går faktiskt i skolan för att ha lika mycket möjlighet till att sedan komma ut i arbetslivet. Och jag vet inte hur det är med er andra, men jag tänker inte jobba på Netto i Svedala för...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Jag använde mig av skollagen och egna erfarenheter. Jag gjorde även en undersökning om hur lärare och elever såg på problemet.

Kommentera arbetet: Argumenterade tal; Favorisering av elever

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2013-03-10]   Argumenterade tal; Favorisering av elever
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=59191 [2024-04-23]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×