Att integrera eller fusionera företag är ingen enkel uppgift, vilket historien har visat. Det finns många exempel på fusioner som på förhand sett mycket lovande ut men när integrationsarbetet har tagit vid har resultatet inte blivit det avsedda. Ibland har fusioner till och med resulterat i att de båda företagens värde minskat. Samtidigt har processen kostat mycket tid och pengar. Det finns också exempel på fusioner som fallit väl ut för båda företagen. Skillnaden mellan en framgång av detta slag eller en smärtsam färd mot värdeminskning och tappade marknadsandelar beror till stor del på hur själva integrationen genomförs. Sydkraft Nät vill växa. De har i nuläget 1 000 000 kunder och målet är att det år 2005 skall finnas 2 500 000 kunder till bolaget Merparten av denna tillväxt kommer att ske genom förvärv. I dagsläget finns det ingen plan för hur Sydkraft Nät skall integrera förvärvade företag i befintlig verksamhet. Syftet med examensarbetet är att utreda hur en integrationsprocess i samband med förvärv bör gå till, beaktandes relevant litteratur och Sydkraft och det förvärvade företagets förutsättningar, i syfte att förse Sydkraft med en integrationsplan som passar företaget och gör det möjligt att snabbare kunna få två enheter att arbeta effektivt tillsammans. Vi har först satt oss in i teorin på området. Därefter har vi skapat oss en bild av branschen företaget verkar i för att sedan skapa en bild av Sydkraft i allmänhet och Sydkraft Nät i synnerhet. Därefter har vi fördjupat våra kunskaper om Sydkraft Nät och dess tidigare genomförda integrationsprocesser genom att genomföra djupintervjuer med en mängd personer som på ett eller annat sätt varit involverade i dessa processer. I början intervjuade vi processägarna som arbetar centralt i Sydkraft med den övergripande processtyrningen, för att få deras syn på vad integration innebär och vad man kan dra för lärdomar av de integrationer som genomförts. Därefter reste vi ut till de olika bolag som nyligen hade genomfört en integration, och intervjuade båda de som hade blivit integrerade och de som hade fått nya arbetskollegor från ett förvärvat företag. På detta sätt arbetade vi oss hela tiden närmare sanningen om hur Sydkraft har skött sina integrationer hittills, vad man har varit bra på och vad som kunde skötas bättre. Materialet som på så sätt framkommit har analyserats, vilket lett fram till vår modell över hur Sydkraft bör arbeta med integrationer i framtiden. Slutsatsen handlar i korthet om att Sydkraft Nät bör ha ett verktyg som hjälper dem att arbeta mer strukturerat med integrationsprocessen i samband med förvärv. Vi motiverar här även varför just vår modell bör anammas, utifrån de problem som den löser. Förbättrad kommunikation och tydligare hantering av ledarskapsfrågan ger högre hastighet, och därmed tidigare resultat. Förväntningarna på integrationen hamnar dessutom på ungefär samma nivå, genom att man i kommunicerandet av integrationsplanen visar vad berörda parter har rätt att förvänta sig. Här förs även en diskussion om vår modells generella giltighet. Trots att vi inte har testat den på andra företag än Sydkraft Nät anser vi att det finns goda skäl till att den kan vara till nytta även i andra sammanhang. Ju mer situationen skiljer sig ifrån den som Sydkraft befinner sig i, desto mindre relevant blir dock vår modell.

4682 visningar
uppladdat: 2002-05-23
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Att integrera eller fusionera företag är ingen enkel uppgift, vilket historien har visat. Det finns många exempel på fusioner som på förhand sett mycket lovande ut men när integrationsarbetet har tagit vid har resultatet inte blivit det avsedda. Ibland har fusioner till och med resulterat i att de båda företagens värde minskat. Samtidigt har processen kostat mycket tid och pengar. Det finns också exempel på fusioner som fallit väl ut för båda företagen. Skillnaden mellan en framgång av detta slag eller en smärtsam färd mot värdeminskning och tappade marknadsandelar beror till stor del på hur själva integrationen genomförs. Sydkraft Nät vill växa. De har i nuläget 1 000 000 kunder och målet är att det år 2005 skall finnas 2 500 000 kunder till bolaget Merparten av denna tillväxt kommer att ske genom förvärv. I dagsläget finns det ingen plan för hur Sydkraft Nät skall integrera förvärvade företag i befintlig verksamhet. Syftet med examensarbetet är att utreda hur en integrationsprocess i samband med förvärv bör gå till, beaktandes relevant litteratur och Sydkraft och det förvärvade företagets förutsättningar, i syfte att förse Sydkraft med en integrationsplan som passar företaget och gör det möjligt att snabbare kunna få två enheter att arbeta effektivt tillsammans. Vi har först satt oss in i teorin på området. Därefter har vi skapat oss en bild av branschen företaget verkar i för att sedan skapa en bild av Sydkraft i allmänhet och Sydkraft Nät i synnerhet. Därefter har vi fördjupat våra kunskaper om Sydkraft Nät och dess tidigare genomförda integrationsprocesser genom att genomföra djupintervjuer med en mängd personer som på ett eller annat sätt varit involverade i dessa processer. I början intervjuade vi processägarna som arbetar centralt i Sydkraft med den övergripande processtyrningen, för att få deras syn på vad integration innebär och vad man kan dra för lärdomar av de integrationer som genomförts. Därefter reste vi ut till de olika bolag som nyligen hade genomfört en integration, och intervjuade båda de som hade blivit integrerade och de som hade fått nya arbetskollegor från ett förvärvat företag. På detta sätt arbetade vi oss hela tiden närmare sanningen om hur Sydkraft har skött sina integrationer hittills, vad man har varit bra på och vad som kunde skötas bättre. Materialet som på så sätt framkommit har analyserats, vilket lett fram till vår modell över hur Sydkraft bör arbeta med integrationer i framtiden. Slutsatsen handlar i korthet om att Sydkraft Nät bör ha ett verktyg som hjälper dem att arbeta mer strukturerat med integrationsprocessen i samband med förvärv. Vi motiverar här även varför just vår modell bör anammas, utifrån de problem som den löser. Förbättrad kommunikation och tydligare hantering av ledarskapsfrågan ger högre hastighet, och därmed tidigare resultat. Förväntningarna på integrationen hamnar dessutom på ungefär samma nivå, genom att man i kommunicerandet av integrationsplanen visar vad berörda parter har rätt att förvänta sig. ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Att integrera eller fusionera företag är ingen enkel uppgift, vilket historien har visat. Det finns många exempel på fusioner som på förhand sett mycket lovande ut men när integrationsarbetet har tagit vid har resultatet inte blivit det avsedda. Ibland har fusioner till och med resulterat i att de båda företagens värde minskat. Samtidigt har processen kostat mycket tid och pengar. Det finns också exempel på fusioner som fallit väl ut för båda företagen. Skillnaden mellan en framgång av detta slag eller en smärtsam färd mot värdeminskning och tappade marknadsandelar beror till stor del på hur själva integrationen genomförs. Sydkraft Nät vill växa. De har i nuläget 1 000 000 kunder och målet är att det år 2005 skall finnas 2 500 000 kunder till bolaget Merparten av denna tillväxt kommer att ske genom förvärv. I dagsläget finns det ingen plan för hur Sydkraft Nät skall integrera förvärvade företag i befintlig verksamhet. Syftet med examensarbetet är att utreda hur en integrationsprocess i samband med förvärv bör gå till, beaktandes relevant litteratur och Sydkraft och det förvärvade företagets förutsättningar, i syfte att förse Sydkraft med en integrationsplan som passar företaget och gör det möjligt att snabbare kunna få två enheter att arbeta effektivt tillsammans. Vi har först satt oss in i teorin på området. Därefter har vi skapat oss en bild av branschen företaget verkar i för att sedan skapa en bild av Sydkraft i allmänhet och Sydkraft Nät i synnerhet. Därefter har vi fördjupat våra kunskaper om Sydkraft Nät och dess tidigare genomförda integrationsprocesser genom att genomföra djupintervjuer med en mängd personer som på ett eller annat sätt varit involverade i dessa processer. I början intervjuade vi processägarna som arbetar centralt i Sydkraft med den övergripande processtyrningen, för att få deras syn på vad integration innebär och vad man kan dra för lärdomar av de integrationer som genomförts. Därefter reste vi ut till de olika bolag som nyligen hade genomfört en integration, och intervjuade båda de som hade blivit integrerade och de som hade fått nya arbetskollegor från ett förvärvat företag. På detta sätt arbetade vi oss hela tiden närmare sanningen om hur Sydkraft har skött sina integrationer hittills, vad man har varit bra på och vad som kunde skötas bättre. Materialet som på så sätt framkommit har analyserats, vilket lett fram till vår modell över hur Sydkraft bör arbeta med integrationer i framtiden. Slutsatsen handlar i korthet om att Sydkraft Nät bör ha ett verktyg som hjälper dem att arbeta mer strukturerat med integrationsprocessen i samband med förvärv. Vi motiverar här även varför just vår modell bör anammas, utifrån de problem som den löser. Förbättrad kommunikation och tydligare hantering av ledarskapsfrågan ger högre hastighet, och därmed tidigare resultat. Förväntningarna på integrationen hamnar dessutom på ungefär samma nivå, genom att man i kommunicerandet av integrationsplanen visar vad berörda parter har rätt att förvänta sig. Här förs även en diskussion om vår modells generella giltighet. Trots att vi inte har testat den på andra företag än Sydkraft Nät anser vi att det finns goda skäl till att den kan vara till nytta även i andra sammanhang. Ju mer situationen skiljer sig ifrån den som Sydkraft befinner sig i, desto mindre relevant blir dock vår modell.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2002-05-23]   Att integrera eller fusionera företag är ingen enkel uppgift, vilket historien har visat. Det finns många exempel på fusioner som på förhand sett mycket lovande ut men när integrationsarbetet har tagit vid har resultatet inte blivit det avsedda. Ibland har fusioner till och med resulterat i att de båda företagens värde minskat. Samtidigt har processen kostat mycket tid och pengar. Det finns också exempel på fusioner som fallit väl ut för båda företagen. Skillnaden mellan en framgång av detta slag eller en smärtsam färd mot värdeminskning och tappade marknadsandelar beror till stor del på hur själva integrationen genomförs. Sydkraft Nät vill växa. De har i nuläget 1 000 000 kunder och målet är att det år 2005 skall finnas 2 500 000 kunder till bolaget Merparten av denna tillväxt kommer att ske genom förvärv. I dagsläget finns det ingen plan för hur Sydkraft Nät skall integrera förvärvade företag i befintlig verksamhet. Syftet med examensarbetet är att utreda hur en integrationsprocess i samband med förvärv bör gå till, beaktandes relevant litteratur och Sydkraft och det förvärvade företagets förutsättningar, i syfte att förse Sydkraft med en integrationsplan som passar företaget och gör det möjligt att snabbare kunna få två enheter att arbeta effektivt tillsammans. Vi har först satt oss in i teorin på området. Därefter har vi skapat oss en bild av branschen företaget verkar i för att sedan skapa en bild av Sydkraft i allmänhet och Sydkraft Nät i synnerhet. Därefter har vi fördjupat våra kunskaper om Sydkraft Nät och dess tidigare genomförda integrationsprocesser genom att genomföra djupintervjuer med en mängd personer som på ett eller annat sätt varit involverade i dessa processer. I början intervjuade vi processägarna som arbetar centralt i Sydkraft med den övergripande processtyrningen, för att få deras syn på vad integration innebär och vad man kan dra för lärdomar av de integrationer som genomförts. Därefter reste vi ut till de olika bolag som nyligen hade genomfört en integration, och intervjuade båda de som hade blivit integrerade och de som hade fått nya arbetskollegor från ett förvärvat företag. På detta sätt arbetade vi oss hela tiden närmare sanningen om hur Sydkraft har skött sina integrationer hittills, vad man har varit bra på och vad som kunde skötas bättre. Materialet som på så sätt framkommit har analyserats, vilket lett fram till vår modell över hur Sydkraft bör arbeta med integrationer i framtiden. Slutsatsen handlar i korthet om att Sydkraft Nät bör ha ett verktyg som hjälper dem att arbeta mer strukturerat med integrationsprocessen i samband med förvärv. Vi motiverar här även varför just vår modell bör anammas, utifrån de problem som den löser. Förbättrad kommunikation och tydligare hantering av ledarskapsfrågan ger högre hastighet, och därmed tidigare resultat. Förväntningarna på integrationen hamnar dessutom på ungefär samma nivå, genom att man i kommunicerandet av integrationsplanen visar vad berörda parter har rätt att förvänta sig. Här förs även en diskussion om vår modells generella giltighet. Trots att vi inte har testat den på andra företag än Sydkraft Nät anser vi att det finns goda skäl till att den kan vara till nytta även i andra sammanhang. Ju mer situationen skiljer sig ifrån den som Sydkraft befinner sig i, desto mindre relevant blir dock vår modell.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=17583 [2024-04-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×