Bibieltolkningar

11962 visningar
uppladdat: 2001-04-19
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Skapelseberättelsen

Ordningen av livets utveckling är ganska i skapelseberättelsen och evolutionsteorin. Början av berättelsen är dock helt fel. ”I begynnelsen skapade Gud himmel och jord”. Det är så fel som det kan bli. De främsta likheterna hittas som sagt i ordningen av livets uppkomst. ”Jorden ska ge grönska”. Jorden gav helt riktigt grönska, men inte före det blev liv i vattnet. Det kommer senare i skapelseberättelsen. ”Vattnet ska vimla av varelser. Det var i vattnet som de första liven blev till i skapelseberättelsen, likväl som i evolutionsteorin. Men nästa steg till att fåglarna kom samtidigt som Fiskarna är helt befängt, fåglarna kan inte ha kommit samtidigt som fåglarna eftersom det var fiskarna som steg upp på land som sedan utvecklades till liv på land och i luften.

”Jorden skall frambringa olika arter av levande varelser”. Jorden frambringade varelser ur encelliga organismer, det är en likhet. Men livets och jordens utveckling tog betydligt längre än 6 dagar.


De 10 Budorden

Religösa:

1. Du skall icke andra gudar hava jämte mig.
2. Du skall icke missbruka herrens namn.
3. Du skall hålla sabbatsdagen helig.

Sociala

1. Visa aktning för din far och din mor.
2. Du skall icke dräpa.
3. Du skall icke begå äktenskapsbrott.
4. Du skall icke stjäla
5. Du skall icke vittna falskt mot din nästa.
6. Du skall icke hava begär till din nästas hustru.
7. Du skall icke hava begär till din nästas hus.

Allmänt:

De tio budorden har säkert en enorm betydelse för kristna och framför allt bokstavstroende. Min uppfattning om dem är relativt obetydlig för min tro, vilken är relativt liten. Budorden har en sådan innebörd att de sätter upp regler för hur människorna och samhället ska kunna fungera tillsammans. De sociala budorden inriktar sig mer på ordning och reda än de religösa gör. Dessa regler finns redan i dagens samhälle. Om de följs på grund av sina kristna föregångare betvivlar jag starkt..

1 Du skall icke andra gudar hava jämte mig.

Vad finns det att säga? Är man kristen så bör man väl endast ha en gud, eller? Det är ett budord som känns ganska normalt om man själv sätter sig in i Guds roll. Det behöver inte betyda att det är helt självklart.

2 Du skall icke missbruka herrens namn.

Egentligen ganska logiskt, om jag var Gud skulle väl inte jag vilja att någon sa: ”Gud i himlen vilka fula tänder du har”. Men det är dock väldigt vanligt att Gud används som gradadverb när man vill uttrycka negativa saker.

Vad beträffar dagens innebörd så finns det nog ingen cool tonåring som aldrig sagt ” men herre Guuuud!!!” eller ”Gud så dumt” och även ”herrejävlar!”. Skulle Gud få höra det sistnämnda så skulle antagligen Apokalypsen vara närmare än vi tror.

3 Du skall hålla sabbatsdagen helig.

Här har vi den stora missen. Vad min åsikt beträffar så håller jag verkligen med ”killen där uppe”. Självklart ska man vila åtminstone en dag i veckan. Då ska man vila från allt slags arbete. Men gör vi det? NEJ. Vi går till kyrkan och för att helga vår herre. Präster som predikar intensivt leder denna olydiga dyrkan. Jag tror inte gud vill bli dyrkad och få en massa uppståndelse på sin vilodag.

Men att gå till kyrkan på Söndagar uppfattas som seriöst och viktigt om man är troende. Fast egentligen är det ju fel. Jag anser att samhället har släppt tanken på att gå till kyrkan och koncentrerat sig på att vila ut och njuta av sin lediga tid, vilket är bibliskt korrekt. Men kyrkvännerna gör fel när de prisar Gud på hans vilodag.

4 Visa aktning för din far och mor.

Ett mycket själklart budord som egentligen tillhör det sunda förnuftet. Din far och din mor som gav dig ett liv. Det ska inte kastas bort utan vidare.

På den tiden som Bibeln skrevs var familjen uppenbarligen väldigt viktig, och är fortfarande i vissa länder om man jämför med Sverige. Idag finns det antagligen ingen som riktigt tar efter själva budordet utan är en självklarhet för de flesta. Föräldrarna försörjer trots allt barnet. Hur vissa kan bära sig åt som de gör mot sina föräldrar är svårt att förstå. Men jag tror inte att personerna i fråga skulle ändra på sig om de läste en bit ur en gammal religös bok.

5 Du skall icke dräpa

För det första så är förbjudet att döda någon annan. Självklart är det bra att ett sådant allvarligt brott även nämns i Bibeln. Idag är bara ett obetydligt ordspråk som inte tas på allvar av sådana som är kapabla till att dräpa någon annan människa. Det tillhör även till det sunda förnuftet att inte döda någon, dessutom är det straffbart. Men själva budordet har ingen som helst betydelse i dagens samhälle.

6 Du skall icke begå äktenskapsbrott.

Säkert en självklarhet på den tiden då Bibel skrevs , men även nu tycker jag att man ska hålla ihop hela livet om man faktiskt har gift sig. Speciellt om man har barn. Idag är situationen mycket komplicerad. När man gifter sig så lovar man inför Gud att älska varandra i nöd och lust tills döden skiljer en åt. Man kan fråga sig själv hur många som egentligen lovar det inför Gud. Inte så många skulle jag tro. För övrigt så har inte äktenskap blivit en sån ”hit” eftersom vartannat äktenskap inte håller.

7 Du skall icke stjäla.

Själklart ska man inte stjäla, om man behöver något så ska man be om det eller helst förtjäna det. Men enligt Bibeln är alla människor som följer gud så enormt goda så att de ger en allt man ber om.

Men Vem bryr sig idag om ett antikt budord, religöst dessutom? Knappast någon.

8 Du skall icke vittna falskt mot din nästa.

Ett av de bättre budorden enligt mig, men dock det som inte alls följs idag. Det finns antagligen ingen som inte baktalat någon annan. Kanske Tomas di Leva, men han är trots allt universums lyckligaste människa. För Sverige i Rymden!

9 Du skall icke ha begär till din nästas hustru.

Vad är det för fel med orgier? Nej, allvarlig talat så tycker jag att man ska nöja sig med det man ”arbetat” fram. Har man inte gjort det så förtjänat man det inte. Klart att man ska variera sig, men inte på det viset. Vad jag har upplevt så finns det inget som heter ”fast relation” i min ålder och mina vänskapskretsar.

10 Du skall icke ha begär till din nästas hus.

Som jag sa förut, det som inte tillhör en ska man inte heller förtjäna.


David och Goljat

Man inser snabbt att det här är berättelsen som gav upphov till Hollywoods alla dåliga actionfilmer.

Den unga, fagra och genomgoda hjälten besegrar den enorma, fula, grymma och starka skurken med list, och ibland med hjälp av en högre makt. Det är den större delen av handlingen i dagens klichéartade actionfilmer. Ett prakt exempel är hur Frodo besegrar Sauron i J.R.R Tolkiens bok ”Sagan om de två tornen”.

Just i den här berättelsen tror jag inte Gud hade något att göra med handlingen. David var stärkt av tro och hade ett enormt mod och en oövervinnelig självsäkerhet. Där finns också en likhet. I många filer, t ex ”the Matrix”, så måste hjälten hitta sitt sanna jag, inse att han är den utvalde. Hjälten stiger ofta fram helt oväntat, som ett ljus från ingenting. Från början förstår ingen vem han är och varför just han, i just i det här fallet, ska kämpa. Det uppstår alltid lite komik från skurkens sida och denne fäller ofta en spydig kommentar som ” Ska den här lilla ovärdiga dvärgen kämpa mot en superkrigare. Bilden är faktiskt en aning skrattretande.

Även de mörka sidan påminner om dagens skurkar. I den här berättelsen kan man likna Goljat vid en av maffians ”gorillor”. Det vill säga de enormt uppumpade männen med solglasögon, jättestora pistoler och alldeles för små smokingar. Här ses skurken som ledare av armén. Honom kan man likna vid Sauron i J.R.R Tolkiens bok ”Sagan om de två tornen”.

Historiens slut är också mycket likt när hjälten får ta emot belöningar och möta presidenten, eller kungen, och ta emot folkets jubel. Men att hugga huvudet av skurken och sedan ta med sig det som trofé är lite väl magstarkt för dagens filmer. Nog för att skurkarna brukar dö, men inte bli halshuggen. När skurken dör så är det nästan aldrig hjälten som dödar skurken, hjälten är alldeles för snäll för att kunna göra något sådant. I merparten räddas faktiskt skurken av hjälten och skickar skurken i fängelse. Moralen har blivit för hög.


Psalm 23

David liknar sig själv vid ett får och Gud är hans herde. Gud tar hand om honom trygghet och kraft, genom sin stav som han sköter människorna och fåren med.

”Du smörjer mitt huvud med olja” Med det menas att Gud behandlar David som en kung, som den utvalde, som den smorde. Gud fyller Davids skål av liv till bredden, Gud ger honom goda egenskaper.
David känner sig hemma och är trygg där han kan tjäna, sin herre, Gud.

Gud av sin godhet tar hand om den som litar och tror på honom.

Ordspråksboken

Ett ordspråk ger enligt min menig ett tips om hur man ska leva för att ha det bra. Det innehåller ofta, men inte alltid, två versioner av ordspråket. En del som säger hur man ska göra och en del som berättar om hur det går om man inte gör det rätta. Ordspråk gör livet lättare helt enkelt.

Min topplista:
1 Att hålla fast vid det goda ger liv. Att jaga efter det onda leder till döden.
2 Utan ledarskap går ett rike under, med många rådgivare kan det räddas.
3 Med ord förgör den gudlöse sin broder, den rättfärdiges kunskap ger räddning.
4 En klok man söker kunskap, dåren ägnar sig åt dumt prat.
5 De rättfärdigas framgång väcker glädje i staden, när de onda förgås höjs jubelrop.
6 Bättre en tallrik kål med kärlek än en mör oxstek med hat.
7 Utan överläggning går en plan om intet, med många rådgivare lyckas den.
8 Den godhjärtade gör sig själv gott, den som är hård skadar sig själv.
9 Dåren visar sin broder förakt, en klok man tiger.
10 Övermod har skam i släptåg, vishet finns hos de saktmodiga.


Höga visan

Religion kan inte hittas í den här dikten, den finns helt enkelt inte. Ungefär lika sällsynt som en älg i Saharas öknar. Om detta inte är erotiskt så är Julio Iglesias oskuld. Den som skrev denna dikt kan även kallas metaforernas mästare. Men jag klagar inte, det är en vacker och fängslande dikt. Speciellt för oss tonåringar som har hormonrusningar. Man förstår att hon svarar ja på hans relativt enkla fråga, själklart skulle jag svara ja om en kvinna spelade upp detta erotiska förförelsedrama för mig. Mottager inte kvinnan förförelsen med sensualitet och glädje så är George Michael heterosexuell.

Hennes svar är något mer robust och enkelt än hans fråga. Men det kan man ju nästan förstå. Jag skulle inte heller ödsla någon tid på ett utslätat, vackert och sensuellt svar om jag hade fått just en sådan fråga.
”Må min vän komma till sin trädgård och njuta dess härliga frukter”. EROTISKT VÄRRE!

Lätt sammanfattat skulle det kunna låta så här:
Han: Hej, du är snygg, ska vi ha samlag?
Hon: Ja, gärna!

Symbolerna är hämtade från den värld man levde i då det här skrevs. Majoriteten var bönder och levde med nära inpå naturen och djuren. Alla sorts frukter nämns och de olika kryddofterna. Allt detta fanns till hands och kunde lätt upplevas. Hade man kor och biodlingar kunde man lätt uppleva att någons tunga gömde honung och mjölk. Krigaren var modig och stark och mycket uppskattad, att använda vapen och sköldar som liknelser gick alldeles utmärkt.

Man kan även säga att symbolerna hämtas från en paradisvärld där allt är vackert och gott. Dagens liknelser skulle dock skilja sig radikalt mot den här diktens.


Hesekiels syn

Min teori kan vara lite tråkig, men det är vad jag föreställer mig när jag läser.

Gud färdas i sin brinnande molntron över havet. Stormen som herren för med sig river upp vatten som förångas av hettan runt Gud. Hans tron bärs av fyra skyddsänglar som cirkulerar runt hans tron. Änglarna snurrar på hjul som gör att de kan cirkulera runt Gud och se Jorden från alla vinklar. Hjulen är i själva verket något som ger kraft åt att bära herrens tron. Det är inte enbart änglarna som bär upp tronen. Kraften från hjulet strömmar uppåt och gör så att Gud nästan svävar på en luftkudde. Änglarna stabiliserar Guds tron.

Änglarna har fyra huvuden. De behövs för att de ska kunna utföra Guds order ordentligt. De olika hjärnorna från olika arter samverkar för att nå det optimala resultatet av att tjäna Gud. De behövs t ex när de behöver kommunicera med djur. Gud kommunicerar inte gärna själv med djur eftersom han skapade dem till att vara människans ”slavar”.

Änglarna använder det ena vingparet för att skydda Gud från omgivningen. De måste skydda honom så att hans glans och härlighet inte skulle läcka ut och bestråla de icke rättfärdiga människorna. Om de orättfärdiga människorna skulle få del av Guds godhet skulle det vara en katastrof eftersom de inte är värda den. Vingarna måste även skydda människorna från Guds vrede. När han är arg så strålar enorma mängder av destruktiv energi från honom. Kraften förintar allt i sin väg, även de rättfärdiga. Änglarna är människornas skydd mot Guds vrede. Men om det däremot kommer en orättfärdig så släpper änglarna gärna ut lite destruktiv kraft. Det andra vingparet använder änglarna för att förflytta tronen.

Gud uppenbarar sig i tronen som en stor staty av massivt vitt guld. Han har brinnande olja som aldrig tycks ta slut på sina axlar, armar, sina lår och i sina händer. Han ser minst sagt imponerande ut. Han ser så enorm och allsmäktig ut att Hesekiel tvingas falla till marken med ansiktet i jorden. Då talar alla änglarnas alla huvuden i kör till honom, så att det låter som en enda mäktig röst.


Bergspredikan

Jag har valt att sammanfatta alla Jesus predikningar och uppfostringar med en av hans egna ordspråk.

”Allt vad ni vill att människorna ska göra...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Bibieltolkningar

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2001-04-19]   Bibieltolkningar
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=512 [2024-04-24]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×