Bilens historia

64 röster
80375 visningar
uppladdat: 2004-05-24
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
De första bilarna var ångdrivna. Det var en man från Frankrike, vid namn Joseph Cugnot som konstruerade en ångmaskin som drivkraft till fordon. Året var 1770.
Drygt 30 år senare konstruerade Richard Trevithick ett ångdrivet åkdon. Tyvärr brann den första kopian upp.

Ett ytterligare steg i utvecklingen ledde till bensindrivna bilar. Den första bensindrivna bilen tillverkades av Siegfried Marcus i Wien.

1885 byggdes den första bilen för försäljning, av Carl Benz.

Under åren 1904-1916 blev bilen ett alltmer tryggare fordon, bromsanordningarna fick bättre verkan. Man placerade motorn i fram och motorerna fick ett större antal cylindrar, så man konstruerade om den lite. Den blev dessutom mycket användbar när man kom på att man kunde transportera saker i den. Tidigare hade bilen brukats för glädjen att rulla runt i den.

I dessa tider hängde även Sverige på den fortskridande utvecklingen för bilen. Den första ångdrivna bilen i Sverige byggdes av bröderna Cederholm i Ystad. Detta skedde 1892.

Omkring år 1897 byggde Gustav Eriksson Sveriges första bensindrivna bil. Vid samma tidpunkt startade han även Sveriges första bilfabrik, VABIS. Detta inträffade i Södertälje.

Några år innan första världskriget gjordes många framsteg i bilens utveckling. Man uppfann föregångaren till den elektriska startmotorn, samt kom på att man med hjälp av utbytbara hjul fixade en punktering i ett nafs.
När bilen skapades år 1885 hade endast de rika råd att köpa bil eftersom det kostade en slant. 1908 startade Henry Ford en masstillverkning av T-modellen. På grund av det blev bilar tillgängliga för många fler.
Omkring år 1930 hade det sålts ca 15 miljoner exemplar av T-Fordar i USA.
I och med detta ville fler och fler ha bil och bilindustrin ökade kraftigt.

Idag drivs bilar med hjälp av förbränningsmotorer som på samma sätt som ångmaskiner förvandlar varm luft till rörelseenergi.


Varför har jag valt att jobba med bilen?
Jag har valt bilen för att jag tycker det verkar intressant att lära sig om dess historia, hur, var, när och varför den kom till.
Dessutom är det en viktig del i utvecklingen.

Vilka behov tror jag har styrt utvecklingen av bilen?
Ja, först hade man mest bilen för nöjes skull, för att ”rulla runt”. Det är i alla fall vad jag har läst. Men det verkar högst osannolikt för mig att skapa ett så pass avancerat fordon för att bara ha roligt. Jag tror att det man först hade i tankarna när man skapade den var att den skulle kunna röra sig utan att man tog i den, och förhoppningsvis kanske kunna förflytta sig själv eller föremål med den. Och det lyckades man ju med!

Vilka fördelar och nackdelar finns det med bilen?
En fördel med bilen är att man kan transportera saker snabbt i den. Man kan även färdas i den själv. Blir man tvungen att vara på ett ställe snabbt är bilen ett bra färdmedel.
Kort och gått kan man färdas en lång sträcka på relativt kort tid.
Nackdelarna är väl att det är dyrt med bensin, gaserna som kommer ut ur bilen är väl inte naturvänliga direkt och det är ju inte helt riskfritt att köra bil. Det kanske känns tryggt men egentligen är det ju inte det.
Visst har säkerheten i bilarna utvecklats otroligt mycket om man jämför med de första bilarna. Men det finns absolut inga garantier för total säkerhet i en bil.

Vilka hade tillgång till bilar förr och vilka har tillgång till bil idag?
Förr var det bara de rika som hade tillgång till bilar, de fattiga hade inte råd att köpa bil.
Idag har de flesta bil, fattig som rik. Det är nästan ett måste i dagens samhälle. Visst klarar man sig utan men att ha bil är en bekvämlighet som är bra att ha i många fall. Jag tror inte det är många människor som väljer att vara utan bil om de har råd att skaffa en.

Vilken betydelse har förändringarna av bilen haft på användandet, funktionen och egenskaper?
Bilen har ju utvecklats otroligt mycket under alla dessa år. Det började ju med ångdrivna bilar. Och sedan avancerades dom till bensindrivna bilar. Det gjorde att bilarna gick snabbare, man fick snabbare färdmedel.
Efter de bensindrivna bilarna kom föregångaren till de eldrivna motorerna. Man skaffade också utbytbara däck. På så sätt kunde man enkelt laga en punktering. De eldrivna bilarna kan jag tänka mig inte orsakade lika stor ska...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Bilens historia

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2006-05-10

    Du har tagit all fakta från ht

  • Inactive member 2006-05-10

    Hej Jens!Det är möjligt att

  • Inactive member 2006-05-10

    OK, det är bra men jag kunde l

  • Inactive member 2009-03-11

    bra!!!!!!!!

  • Inactive member 2012-12-09

    kan någon tipsa mig om en uppsats som beskriver bilens tekniska utveckling från början av 1900 talet till nutid? svårt att hitta.

  • Inactive member 2013-03-04

    Skulle man kunna säga att drivkraften till bilens utveckling var transport?

  • Inactive member 2014-10-03

    jag gillar bajs

  • Inactive member 2015-01-15

    jag tycker att den jätte bra. Tack va hjälp

  • Inactive member 2015-11-16

    http://teknikiskolan.se/wp-content/uploads/2011/11/Presentation-Bilen.pdf maybe känner igen texten :)

  • Inactive member 2018-04-15

    Mycket bra information

Källhänvisning

Inactive member [2004-05-24]   Bilens historia
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=3095 [2024-03-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×