Bokrecension av "Överlevare", bok av Koontz

uppladdat: 2001-04-04
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
”Överlevare”

Skräckromanen ”Överlevare” är skriven av Dean Ray Koontz och översatt av Eva Mazetti-Nissen. ”Överlevare” gavs ut 1997 och hade originaltiteln ”Sole Survivor”.

Dean Ray Koontz föddes 9 juli 1945 i Everett, Pennsylvania. Han gifte sig 1966 med Gerda Cerra och de bor nu i Orange i Kalifornien. Dean R. Koontz gjorde även sin författardebut 1966 när han för novellen ”The kittens” tilldelades tidskriften Atlantic Monthlys diplom för skapande författarskap. Vid slutet av 1970-talet kom de första verkligt stora framgångarna, och nu började han koncentrera sig på att skriva brett upplagda och intensivt spännande romaner med drag av skräck. Dean Koontz är en av världens största författare och hans böcker har sålts i miljontals upplagor.

Boken ”Överlevare” utspelar sig i USA i nutid och kretsar kring en man vid namn Joe Carpenter. När vi först får träffa Joe är det på dagen ett år efter att Joes fru Michelle och 2 små döttrar, Chrissie och Nina omkommit i en svår flygplanskrasch. Det är en nedbruten och apatisk man fylld med den svartaste sorg. Som Joe ser det är den enda anledningen till att han fortfarande lever, det faktum att han är för feg för att ta livet av sig. Rädd för att det inte ska finnas en ”andra sidan” där hans familj väntar.

Men så kommer Joe plötsligt i kontakt med en mystisk kvinna vid namn Rose Tucker, som hävdar att hon överlevde kraschen. Rose har även kontaktat andra anhöriga till offer i kraschen, anhöriga som plötsligt och oförklarligt tagit livet av sig på de mest brutala sätt. Joe bestämmer sig för att ta reda på mer om den här mystiska kvinnan, även om han aldrig tvivlar på att Rose är oskyldig till de anhörigas dödsfall. Detta leder honom in i en vild jakt undan män som vill ha livet ur Rose och även Joe för att han har kontaktat henne. Dessa män har enorma resurser till sin hjälp, bl.a. en övermänsklig resurs framställd av genmanipulering, vilken gör att Rose och Joe aldrig kan känna sig trygga inom 4 väggar.

Hela boken igenom får man som läsare följa och leva med i Joes tunga sorg och dela hans smärta. Ju längre man kommer i boken desto mer klarnar om vad som egentligen hände den natten planet kraschade. Det visar sig att Rose verkligen fanns med på planet, i sällskap med en liten flicka som bär på övermänskliga förmågor och enorma kunskaper. Männen som vill ha tag på de båda, ligger bakom pilotens plötsliga utfall att störtdyka planet rakt ner i marken från 6 kilometers höjd. Boken rundas av med att Rose blir mördad och Joe blir ensam kvar att skydda denna lilla flicka och hjälpa henne visa världen vad hon vet, nämligen vad som finns på ”andra sidan”.

”Överlevare” skildrar sorg på ett sätt som få böcker jag läst gör. Det är så slående bra beskrivet att man ryser. Koontz lyckas inte bara beskriva en sorg som är bland de svåraste och mest invecklade, han lyckas också få läsaren att själv känna sorgen, att beröras. Man får en respekt för sorgen att förlora allt man har kärt, i stället för detta medlidande som ofta drabbar de stående bredvid en sorg. Trots all denna sorg som genomborrar allt Joe tar för sig, är det inte endast svarta miljöer Koontz låter Joe fara igenom. Det är också glamourösa, rika miljöer och även mycket av storstadslivets miljö skildras. Huvudpersonen Joe är av en mycket speciell karaktär. Genom Joe tror jag att Koontz kan tänkas beskriva en del av den sorg och det hat han själv känt som ung, som son till en alkoholist med aga som sysselsättning.
Genom ”Överlevare” ger Dean Koontz också budskapet att alla starkare och även överstatliga organisationer går att överlista. Det är lite ”David och Goliat”- känsla över boken.

Och tack och lov genomgår huvudpersonen ingen otrolig förändring såsom att helt plötsligt bli full av livsglädje igen framåt bokens slut, som en del andra sorgskildrande böcker gör. Nej, Koontz vidhåller respekten för den djupa, livslånga sorgen en man utan familj bör känna och ger istället Joe en anledning att inte frukta döden.

Boken är som alla Koontz böcker, mycket detaljrikt beskrivande och otroligt fängslande. Men till skillnad från de ca 7 andra böcker jag läst av Koontz tycker jag att hans handling brister i ”Överlevare” när boken börjar närma sig upplösningen. Om man inte själv tror att det finns någon högre makt är denna bokens slut en besvikelse. Jag tycker att all mystik och spänning som Koontz är så makalöst duktig på att bygga upp, rasar samman till en enda besvikelse av det så otrovärda och...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.