Buddhismen

6525 visningar
uppladdat: 2011-06-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Fakta:

•1.     På 560-talet f.kr i norra Indien.

•2.     Buddha betyder den upplyste.

•3.     Stupa är en helig buddhistisk byggnad.

•4.    Buddhisternas heliga skriftsamling heter Tripitaka och det betyder de tre korgarna.

•5.    De största högtiderna inom buddhismen hålls till minne av Buddhas födelse, upplysningen och död (då han klev in i nirvana). Dessa firas av alla Buddhister.

Förståelse:  

•1.     Orsaken till att Buddha valde att inte gå in i nirvana var att han ville sprida vidare sin lära som han fått, "hur man ska leva" OBS! Detta svar fanns ej i boken, om du inte förstår det så fråga!

•2.     Nirvana är slutmålet för en buddhist. Nirvana är ingen himmel eller plats utan nirvana handlar om hur man mår och känner sig. Den som uppnår nirvana är fri från begär och längtan efter det materiella, och även fri från längtan efter kärlek och lycka.

•3.     Siddharta bestämde sig för att lämna sin familj för att han ville hjälpa till att hitta en utväg från den sorg som han sett i ögonen på på de lindande människorna utanför murarna. Han ansåg att det var hans plikt att använda sitt liv på ett bättre sätt än att vara furste och bo i ett vackert palats innanför höga murar.

Tillämpning:

THERAVADA

MAHAYNA

Ursprung

Då människor började tyda att munkar och nunnor var den enda vägen till nirvana uppstod denna riktning, ca 480 f.kr efter Buddhas död.

Så småningom växte det fram kritik mot den svåra vägen till nirvana, Theravada, och då uppstod denna riktning. Nu kunde vanligt folk uppnå nirvana.

Synen på Buddha

Dessa buddhister tror ej att Buddha är någon slags gud som kan hjälpa dig på vägen till ditt slutmål, utan endast med Buddhas lära ska man klara sig. Enligt dessa är Buddha en inspirationskälla.

Mahanyabuddhister säger att Buddha är en gud som man kan be till om kraft och förlåtelse. De tror att Buddha kan hjälpa en människa att uppnå nirvana.

Syn på vem som kan nå nirvana

De personer som Theravadabuddhister anser kan uppnå nirvana är munkar och nunnor. Andra buddhister runt om i världen kallar denna inriktning för "den lilla vagnen" bara för endast ett fåtal munkar/nunnor kan hoppas på att nå nirvana.

Dessa personer anser att alla kan uppnå nirvana, eller rättare sagt de flesta. Inte bara nunnor och munkar utan vanligt folk också. Till skillnad från Theravada så kallas Mahayana för "den stora vagnen".

Vägar att nå nirvana

Detta fick inte plats      

En extremt viktig väg som de båda har gemensamt är meditation, som kan hjälpa en individ på flera olika sätt!

Alla de som tror på Theravada kallar sin religion för "de äldstas lära". De lever efter Buddhas ursprungliga regler för att slippa lidandet och återfödseln. Med andra ord måste du vara munk eller nunna om man ska uppnå nirvana, och de är det enda sättet enligt dem.

Förutom att de tror att man kan få hjälp av Buddha så tror M-buddhisterna att man kan få hjälp av "bodhisattvas", det är män och kvinnor som uppnått upplysningen men avstått från att resa till nirvana. Även inom Mahayana är klosterlivet viktigt.

Uppfattning om nirvana

Enligt "de äldstas lära" så är nirvana ett tillstånd. Nirvana handlar om hur man mår och känner sig. Fri Från Allt,kärlek, pengar,lycka,comfort,osv.

Då man kan "blåsa ut" sina begär och önskningar i livet då har man uppnått nirvana. Med andra ord så tror de inte att nirvana är plats!

Mahayanabuddhisterna tror helt tvärt om men fortfarande inte. De tror inte att nirvana är ett tillstånd utan de tror att det är en plats, ett paradis   och i detta paradis får leva i harmoni, lycka och frid.

      Analys:

•1.  Enligt buddhisterna är allting uppbyggt av Dharmas så då är även människan det. och de här Dharmas är i ständig rörelse och förvandling (ändring). Det är därför vi aldrig är på ett och samma sätt. Hela tiden ändras vårat humör, hur vi känner, hur vi mår, tycker och tänker, osv., det kan ta år och det kan ta dagar men huvudsaken är att vi förändras. Vi går från sorg till lycka, ändrar form och utseende hela tiden, och ändrar ständigt åsikter om saker och ting. Det här är på grund av Dharmas som ändrar form enligt buddhisterna. Buddha sa att det fanns fem olika slags Dharmas som människan bestod av:

•1.     Kroppsliga

•2.    Känslor

•3.    Föreställningar som våra sinnesintryck skapar

•4.   Medvetande

•5.    Drivkrafter som utgör våra handlingar (t.ex. vilja)

Buddhister delar därför inte upp människan i kropp och själ, utan bara i de olika Dharmas. Någon slags själ finns inte i några av dessa grupper, och kan heller inte finnas i några av de andra Dharmas man kan återfödas till. Andra Dharmas, eller existensformer som de kan kallas, än människan är helvetesvarelser, djur, förfädersandar eller gudar. Ingen av dessa har någon del som kallas själ. Buddha menade att ingenting är evigt, och därför kan man inte ha en själ som någon slags evig bestående del av kroppen. Själen, eller "jaget" är endast en föreställning/illusion som människan skapar. Att man upplever att man har ett jag ändå, förklarar buddhister att det måste bero på att människan till sin natur är egoistisk och har svårt för att tänka utifrån något annat än sina egoistiska behov.

•2.   En sak som är väldigt svår är att leva efter men som leder till något extremt bra (nirvana) inom buddhismen är att följa den "åttafaldiga vägen". Den åttafaldiga vägen innebär att man ska sträva efter:

- Rätt insikt. Vilket innebär att förstå den buddhistiska läran.

- Rätt sinnelag. Vilket innebär att man ska vara fri från begär, och inte ha stark lust efter något.

- Rätt tal. Allt ska vara klokt, sanningsenligt och försonligt. Lögner, skvaller, eller tomt prat är förbjudet.

- Rätt gärning. Att inte döda, stjäla, ljuga eller vara otrogen exempelvis

- Rätt Yrke. Man ska inte arbeta med något som skadar andra eller en själv.

- Rätt strävan. Innebär att alltid försöka göra det rätta och kämpa mot det onda

- Rätt tänkande eller medvetenhet. Innebär att man hela tiden ska vara koncentrerad och medveten om sina tankar och känslor.

- Rätt meditation. Att meditera på riktigt sätt, enligt Buddhas instruktioner.

Dessa bildar den åttafaldiga vägen som alla buddhister försöker följa. Buddhismen är dock ingen påtvingande religion. Detta är helt enkelt en vägvisning till ett bättre liv, och det är upp till människa själv att välja hur hon vill leva.

Allt detta är en mycket viktig del i det buddhistiska levnadssättet, och det märks väl. Alla har väl hört talas om Dalai Lama, eller sett någon buddhist på film. Vad är då inte mest utmärkande hos dem om inte deras harmoni, lugn, glädje, och tålamod? De verkar alltid gå runt med ett leende. Och det är väl ett bevis på att saker som vissa människor säger är "svårt" eller för mycket ansträngande leder till något bra, i det här fallet lycka.

Syntes:

Människor som lever ett liv med brister, önskan till ett bättre eller ständigt försöker förbättra det tycker att ett liv där man är rik, kan köpa precis det man vill ha, skönhet, inget åldrande , får PRECIS det man vill ha, osv., är inget liv som man precis skulle tacka nej till. Detta var allt som Siddharta hade, eller det som hans fader såg till att hans liv bestod av. Snart så började han undra vad det var som fanns bakom dessa murarna och då en dag när hans hästar drog honom utan för såg han någonting som snart skulle förändra hans liv för alltid, han skulle även inse snart  att det livet han hade levt  var bara en "lögn".

 Det första han träffade på när han kom ut var just ''lidande'' personer. Han såg gamla människor, sjuka, tiggare och till och med en död person, och de fick honom att ställa sig själv frågan "varför?", Varför just dessa människor? Vad har de gjort för att förtjäna detta? Siddharta var ju van vid lyx han hade aldrig upplevt något liknande förut i hela hans liv. Han fann inte mycket förklaring till det han såg. Detta var som att presenteras in i en helt ny värld.

Senare utvecklade han dessa frågor och tankar. Livet för extremt många människor är svårt, fattiga såsom rika, men framförallt de som inte var rika. De han såg utanför var föräldrar som inte kunde skydda sina barn från sjukdom och sorg, människor som gick och la sig svältande och så mycket mer. Han insåg även att ålderdom och död var absolut ingenting man kunde stoppa för det drabbar alla, och det(döden) skulle snart drabba honom. Ja, detta fick honom att inse att människors tillvaro är ett lindande som vi inte kan stoppa. Han sa sedan att allt var ett lidande eller rättare sagt leder till ett lidande. Han hade fortfarande inte funnit några svar till varför det var så här, han var tvungen att lämna sin familj för att söka efter sitt svar men det var inte förrän efter flera års sökande han på det svar han letat efter. (Svar kan du hitta i boken sida. 46 - 45)

Värdering:

Som buddhist kan man leva i kloster som nunna eller munk och då leva efter den åttafaldiga vägen. Men en buddhist i vardag har inte lika lätt och följa den vägen. Jag tror att de kan leva upp till de flesta av "reglerna" men inte alla. Precis som muslimer i Sverige kan inte leva 100% enligt koranen så kan inte buddhister leva 100% efter Buddhas regler. Som jag har nämnt innan så är buddhismen ingen påtvingande religion så därför tror jag att de buddhister som tillexempel inte har full koll på sin medvetenhet eller mediterar regelbundet råkar ut för några problem. Men detta är endast vad jag tror, jag har fått denna uppfattning av religionen. Skulle man nu säga att det inte skulle funka på det sättet som jag säger så tror jag att det största problemet med den åttafaldiga vägen är nog 7, rätt medvetenhet, 5, rätt yrke och 2, rätt sinnelag.

 Som ungdom när alla tankar och känslor bara flyger och far så tror jag att det är väldigt svårt att vara extremt koncentrerad på dem, man tänker mycket och känner mycket i just denna ålder så det hade varit ett stort problem. Sedan om man ska föra detta vidare in till yrkeslivet så tror jag att det är lika svårt där. "Arbeta inte med något som skadar andra" och med andra så tror jag att dom menar allt levande, vilket man gör omedvetet i många yrken. Tillslut kommer vi till det som jag tror ät absolut svårast. "Att vara fri från begär och inte ha någon stark lust efter något", detta är en sak som jag tror bara sker 1 på miljonen.

 M&au...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Buddhismen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2011-06-01]   Buddhismen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=58965 [2024-04-23]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×