Uppslaget till det här examensarbetet fick jag av Miljö- och byggkontoret i
Nässjö efter att ha gjort praktik på kontoret under två somrar. Den senaste
cykelplanen är från 1973 och sedan dess har en hel del ändrats i Nässjö.
Cykelvägarna som kommit till de senaste åren har inte följt cykelplanen från
1973, utan har byggts ut efterhand som gatorna restaurerats eller byggts om för
andra trafikproblem.
Nässjö är en till ytan medelstor stad med 16 000 invånare. Järnvägens utbyggnad
i Sverige under andra halvan av 1800-talet var anledningen till att staden
byggdes. Järnvägsspåren är fortfarande viktiga för Nässjö, men de är också
barriärer för trafikanter som cyklister inne i staden. På en övergripande nivå
i Nässjö finns det ett behov av förbindelser för cykeltrafik mellan olika
bostadsområden samt mellan bostadsområden och centrum, som skiljs åt av
barriärer som större bilvägar och järnvägar.
Återkommande i Nässjö nya översiktsplan är hur viktigt det är med miljön; att
minska avgasutsläpp och att jobba för en hållbar utveckling etc. Att öka
cykeltrafiken är en enkel lösning för att minska avgaser från motortrafik, men
för att cykeltrafiken ska öka behövs bra cykelvägar. Bra cykelvägar får man när
man tänker efter före och planerar för dem!
Ett teoretiskt kapitel behandlar trafiksäkerhet, framkomlighet och orientering
för cyklister, i tre separata stycken. Aktuell forskning och litteratur blandat
med statistik och bilder om ämnet sammanställs och förklaras.
I en analysdel bryts Nässjö ner i områden, målpunkter, arbetsområden,
järnvägsspår, bilvägnät samt cykelvägnät och analyseras med hjälp av
temakartor.
Förslagsdelen av arbetet är uppdelad i en översiktlig del och en detaljerad
del. Den översiktliga tar upp några prioriterade sträckor i staden som beskrivs
med problem och möjliga lösningar samt hur viktiga de är för huvudcykelnätet. I
den detaljerade delen behandlas tre områden som behöver någon åtgärd för
cykeltrafikanters trafiksäkerhet, framkomlighet och/eller orientering. De tre
detaljerna är;
¤ En korsning nära centrum (Tullgatan/Köpmansgatan) där många cyklister och
motorfordon korsar varandra. Problemen med röriga korsningar tas upp och löses
med hänvisningar till det teoretiska kapitlet.
¤ De centrala delarna av stadens huvudgata Rådhusgatan. Problem med
framkomlighet och trafiksäkerhet för alla trafikslag som gör anspråk på gatan
benas ut. Tre olika principförslag utvärderas och cykelbano...