De unga svenskarnas shoppingbeteende â?? en kvantitativ undersökning av hur unga svenskar shoppar mode

1216 visningar
uppladdat: 2008-06-19
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med uppsatsen är att undersöka och analysera shoppingbeteendet vad gäller mode hos svenska män och kvinnor i åldersgruppen 20 till 30 år. Vi vill undersöka vilka likheter och skillnader som finns mellan mäns och kvinnors shoppingbeteende. Uppsatsen är baserad på en kvantitativ undersökning, där vi har genomfört en enkätundersökning med 200 respondenter i målgruppen. Enkätundersökningen har utformats med hjälp av en kvalitativ metod, där vi har samlat en liten fokusgrupp som har fått diskutera sitt shoppingbeteende och sin syn på shopping av mode. Enkätundersökningen har varit webbaserad och genomförts med verktyget QuestionPro?¢. Det empiriska materialet har sedan bearbetats med hjälp av statistiska metoder i form av ?2-tester och korstabuleringar. ?2-testerna har gjort det möjligt för oss att analysera vilka likheter och skillnader mellan respondenternas svar som är signifikanta. Resultat: Vi har identifierat både likheter och skillnader i de unga svenska männens och kvinnornas shoppingbeteende. De likheterna mellan männens och kvinnornas shoppingbeteende som vi har kunnat identifiera i undersökningen är att de har likriktade motiv till shopping och även likartad grad av impulsivitet. Skillnaderna består av att männen är mer inriktade på de sociala aspekterna av shopping än kvinnorna. De kvinnliga respondenterna har istället en högre shoppingfrekvens, visar större intresse för shopping av mode, spenderar en större andel av sin disponibla inkomst på shopping av mode och är mer prismedvetna än de manliga respondenterna. år undersökning bekräftar en del av den tidigare forskningen på män och kvinnors shoppingbeteende genomförd i andra sociala och kultu...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: De unga svenskarnas shoppingbeteende â?? en kvantitativ undersökning av hur unga svenskar shoppar mode

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-06-19]   De unga svenskarnas shoppingbeteende â?? en kvantitativ undersökning av hur unga svenskar shoppar mode
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=18133 [2024-04-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×