Fallbeskrivning

5 röster
46053 visningar
uppladdat: 2008-02-28
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Fallbeskrivning 2

Pelle är nio år. Han är okoncentrerad, aggressiv och hamnar ofta i slagsmål. Han visar inget intresse för att lära sig läsa och skriva. Pelle är ofta ensam under rasterna.

Signaler
Den första signaler jag såg hos Pelle var att han är okoncentrerad, det går under otydliga och svårtolkade signaler. Om man som personal upptäcker att ett barn inte under några som hels förhållande kan koncentrera sig på en uppgift, bör det undersökas närmare vad det kan bero på. Det kan vara ett tecken på ångest eller oro, som i sin tur kan bero på de livsvillkor som barnet lever under. Specialpedagog sa en sak om det här ” Svårigheterna att koncentrera sig kan bero på att arbetet är på för hög nivå. Om en elev avbryter kan det vara för att inte få så mycket prat på sig. Pelle har förstått att om han bråkar får han uppmärksamhet. Man hinner inte både koncentrera sig på skolarbetet och busa. Den snabbaste vägen att få uppmärksamhet är att busa och den kräver mindre energi än att lära sig saker. I skolarbetet är det svårt för honom att vara bäst, det kräver mer kunskap än han har. Han går den enklaste vägen och busar för att "vara någon".

För Pelles aggressivitet och att han ofta hamnar i slagsmål finns en tydlig signal. ”Barn som alltid är fysiskt utagerande”. Det handlar om att barnen inte klarar av att hålla känslor av besvikelse eller ilska inom sig, utan använder fysiska utlevelser för att få en känslomässig avspänning. Specialpedagogen som jag intervjuade sa en bra sak på den här punkten ” Han är ängslig och vet inte hur han ska ta kontakt. Det blir fel och han hamnar i slagsmål.”

Att Pelle inte visar något intresse för att lära sig läsa eller skriva tycker jag är en otydlig och svårtolkad signal som heter barn som inte uppnått sin förväntade utvecklingsnivå. Detta kräver barnpsykriatiska undersökningar, detta kan bero på sen utveckling, men också på understimulerade eller kärlekslös miljö. Eftersom jag inte vet någonting om Pelles livsvillkor så måste jag ta reda på de innan jag kan dra någon slutsats.

Varför Pelle ofta är ensam under rasterna kan nog var eftersom han ofta hamnar i slagsmål så då kanske inte någon vågar vara med honom. Annars tycker jag att han visar en otydlig och svårtolkad signal som heter ”Barn som gör sig ”osynliga” Det handlar om att självbilden hos dessa barn kan vara svagt utvecklad. Detta kan vara deras strategi för överlevnad. Detta kan vara ett tecken på att barnet lever under förhållande som hämmar barnets utveckling. Specialpedagogen sa en bra sak här också ”det kan vara så att ingen vill eller vågar vara med honom, för då kan de bli beskyllda för sådant som Pelle hittat på eller de kan bli utsatta för hans dumheter. Han mår så illa att han hittar på dumheter i sin ensamhet. ”


Pelle visar inga tecken på några försvarsmekanister.

Åtgärdsprogram
Pelles åtgärdsprogram blir att prata med en kurator så att vi kan få reda på Pelles livsvillkor osv. Om det visar sig att Pelle har problem med sina föräldrar så kan de alla i familjen gå terapi så Pelle slipper utagera sig på alla på skolan. Så han kan ta problemen med familjen. Sen ska Pelle också genomgå barnpsykriatiska undersökningar pga. Att han inte visar intresse av att läsa eller skriva. Att han inte visar intresse på att läsa eller skriva kan ju också bero på att han kan ha dyslexi, så det kan de göra tester också se om det visar tecken på dyslexi. För att vidga min syn på att Pelle inte visar någon intresse på att läsa eller skriva. Så tog jag hjälp av en specialpedagog som sa ”Det finns ett test som heter ITPA, som står för Illinois, Test, Psykolinguistic (=språkmognad), Abillities (=förmågor). Det är ett språkmognadstest som kom från Illinois i Amerika år 1968. I det testet kan man utläsa om eleven lär sig bäst genom att höra (auditivt) eller genom att se (visuellt). Jag har stött på några elever som inte förstår när pedagogen instruerat eleverna muntligt. De måste få en särskild information av pedagogen efter den gemensamma informationen. Har man inte förstått instruktionen kan man inte genomföra arbetet och då fånar man sig istället. Ingen kanske förstår att eleven inte uppfattar talad information lika fort som övriga elever. Testet är trevligt att göra och visar även om man har litet ordförråd, svårt att uttrycka sig och om "ord, bilder och tal" ger någon mening" för eleven. Många tycker det är fel att testa så mycket. Själva testsituationen medför att eleven blir uppmärksammad som person. Testtiden är en förmiddag med rast och jag brukar fråga eleven om han vill ha en äppelskiva, banan, russin, morot eller dricka vatten för att orka hela testet. Att få vara i centrum och att någon bryr sig om just mig och hur jag lär mig bäst kan vara positivt och ge resultat. Efter testet får föräldrarna och eleven själv uppgifter för att hjälpa till att lösa problemet (sällskapsspel, låna böcker osv.) Skolan och hemmet måste se de här eleverna och berömma dem när de gör bra saker. Det finns ett arbetssätt som heter Komet, där får eleverna beröm när de gör bra saker. ”Jag tycker att detta som hon sa lät väldigt bra. Jag tänkte ju som hon gjorde att man kunde ta ett test mot dyslexi men jag visste inte all det här. Specialpedagogen jag intervjuade sa om att Pelle ofta är ensam på rasterna. ”Klasskamrater kan få i uppgift att turas om att vara med Pelle. Pelle kan få ett schema över när de olika eleverna lovat ställa upp och vad de ska leka (trygghet). Pelle måste få mycket beröm när han gör bra saker.”

Myndighet
Eftersom fallet inte är så allvarligt så kan inte hela samhället hjälpa Pelle, men skolan kan. Pelle bryter inte mot några lagar.

Framtid
Om Pelle har dyslexi så kommer han förmodligen att leva med det hela livet. Så då måste han få hjälp mot de så då finns de säkert någon stödförening där han kan få stöd. Om Pe...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Fallbeskrivning

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-02-28]   Fallbeskrivning
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=9341 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×