Fem kärleksberättelser (tristan & isolde, Madame Bovary, Det blödande hjärtat, kyrkoherden och hans syster, Decamerone)

5 röster
23225 visningar
uppladdat: 2007-02-22
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Fem kärleksberättelser

Efter att ha läst dessa fem berättelser tycker jag att Tristan & Isolde, Madame Bovary och Det blödande hjärtat har en del likheter. Språket har samma stil, dvs. att författaren är med och berättar och är samtidigt utanför berättelsen. Kärleken beskrivs som starka känslor och närheten finns där, men beskrivs på olika sätt.

I Tristan & Isolde finns ett långt avstånd mellan partnerna eftersom där finns förbjuden kärlek. Författaren beskriver närheten och kärleken när de förstår att det förbjudna inte går att hindra deras starka känslor. Det beskrivs genom kroppsspråk och dialoger. T.ex. ”Hon lade sin arm kring Tristans skuldra, tårar fördunklade hennes ögons glans, hennes läppar skälvde. Hon svarade: Kärleken till er.” Här är språket detaljerat genom de olika rollernas känslor och tankar i stora drag.

Samma stil finns i Madame Bovary. Skillnaden är att kvinnan överlämnar sig åt mannens makt, ungefär som de gamla filmerna då kvinnan försöker putta bort mannen men ger sig efter en stund. T.ex. ”och maktlös, badande i tårar, med en lång skälvning i hela kroppen och händerna för ansiktet överlämnade hon sig åt honom.” I Tristan & Isolde finns ingen makt emellan dem, där befinner de sig båda i balans. Däremot i Madame Bovary är det mannen som har makten. Gustave Flaubert, som har skrivit berättelsen, detaljerar miljön vackert och om allt som händer omkring de båda.

Det blödande hjärtat har en helt annan stil. Jag kan nästan känna kärleken emellan dem och rös när jag läste den. Här beskrivs kärleken detaljerat och deras närhet intimt. Berättelsen är lik Tristan & Isolde där mannen och kvinnan är lika, Den beskriver att mannen höll henne av kärlek och inte av äganderättskänsla, vilket kan vara ett budskap. Ingen har rätt att äga en kvinna. Den skiljer sig lite p.g.a. att berättelsen skrivs från mannens perspektiv. I de andra berättelserna beskrivs det ifrån bådas synvinkel.

Jag hittade även likheter mellan Kyrkoherden och hans syster och Decamerone. Under medeltiden ansågs kyrkan ha makten och att det var ”det perfekta idealet”. Jag tror att Margareta av Navarra menade med sin berättelse Kyrkoherden och hans syster att skenet bedrar, eftersom hon var en kritiker mot kyrkan. Kyrkan är inte så perfekt som man tror. Det kan vara budskapet med Decamerone också. De gemensamma dragen är att det uppenbarar sig ingen kärlek i dessa två, det är långt avstånd mellan parterna, endast fysisk dragningskraft, språket är inte detaljerat och är ”försiktigt”. Med försiktigt menar jag att de inte vill nämna vad det är nunnorna och kyrkoherden har gjort, utan de lämnar istället ”kodord”. T.ex. ”De tog kontakt med de två första nunnorna och kom överens med dem att dela på Masettos speciella färdigheter.” Skillnaden är att mannen har makten över kvinnan i Kyrkoherden och hans syster och kvinnorna har makten över mannen i Decamerone.



Tristan & Isolde

Jag tycker att Tristan & Isolde tilltalar mig mest. Jag har alltid varit svag för romantik och jag tycker denna berättelse har starka känslor. Rollernas känslor och tankar beskrivs starka och känslomässiga, dialogerna är långa och känslofulla. Författaren är med och berättar men är utanför berättelsen, den är skriven ur Tristan och Isoldes synvinkel.
Texten gör mig rörd och får mig att minnas hur det känns att vara olyckligt kär.T.ex. ”Hon ville hata honom men förmådde det inte, ty hennes hjärta kvaldes av en ömhet långt mera plågsam än hat”. Jag tror att många kvinnor känner så när de är olyckligt kära. Texten är lättläst och visartecken på att den är skriven förr. T.ex. ”Jag, olyckliga, kved hon, förbannad vare den dag jag föddes och förbannad den dag jag steg ombord på detta skepp”. Jag får en diktkänsla när jag läser den. Texten är lättläst och lätt att följa med. Det flyter och jag fick nästan tårar när jag kom till slute...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Fem kärleksberättelser (tristan & isolde, Madame Bovary, Det blödande hjärtat, kyrkoherden och hans syster, Decamerone)

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-02-22]   Fem kärleksberättelser (tristan & isolde, Madame Bovary, Det blödande hjärtat, kyrkoherden och hans syster, Decamerone)
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=7625 [2024-03-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×