Filmanalys av Döda poeters sällskap

6 röster
24700 visningar
uppladdat: 2000-10-22
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
ANSLAG

Filmen inleds med att porträtt där man ser något liknande en klass, troligen en förgångare på skolan. Alla på bilden ser väluppfostrade ut och här är det inga glada miner.

Fotot efterföljs av en förberedelse inför något som ser ut som en ceremoni där en finklädd pojke blir tillsagd hur han ska sköta sig, bland annat genom att sträcka på sig och inte se så ihopsjunken ut.

Därefter blir några pojkar fotograferade och plötsligt hörs ett rop vilket betyder att de skulle vara redo för det som skulle hända. Detta leder till att pojkarna ställer upp sig på led och några av dom har fanor i händerna med olika budskap på. Plötsligt börjar säckpipor spelas och pojkarna rör på sig. Det går in i en sal som är fullsatt av annat folk, troligen bekanta till pojkarna.

När pojkarna väl är inne i salen tystnar musiken och en man ställer sig vid podiet och håller ett tal. Vem denne man är framgår inte riktigt men det verkar vara rektorn eller en högt uppsatt magister.

Pojkarna får läsa upp en ramsa om diciplin och mognad och sånt. Efter det blir en person, Mr Keating, presenterad och ”presentatören” säger även att Mr Keating har gått på skolan.



Ett scenbyte sker och man befinner sig ute på skolgården. Här kommer den första presentationen, men ändå en del av anslaget. De som presenteras heter Todd och Neil. Under tiden ser man pojkar som gråter och tar farväl eller bara kramar sina föräldrar.



Anslaget skapar lite av framåtrörelse då det finns vissa frågor som cirkulerar: Vilka är det två pojkarna? Vem är Mr Keating? Hur medveten är Mr Keating om en privatskola? Hur kan han i så fall förbättre relationerna?



Ett relativt långt anslag som dock gav en del information men som i vissa fall var lite tvetydigt.



PRESENTATION



DEN DRIVANDE KARAKTÄREN

Som drivande karaktär tycker jag valet är väldigt enkelt. Mr Keating är den person som driver fram handlingen hela tiden. Han använder undervisningen på ett annat sätt än vad som är vanligt på en relativt strikt privatskola. Han låter ju pojkarna göra lite saker som dom aldrig trodde att dom skulle få göra och från vissa pojkar var det ett märkbart motstånd. Tillexempel när han låter eleverna riva ut sidor ur boken i början eller bara låter som gå utanför klassrummet på lektionstid! Han låter även pojkarna följa konceptet ”carpe diem” och när han slutligen förklarar betydelsen av frasen blir många pojkar förändrade.

Men Mr Keating lyckas även med ett par radikala förändringar, både på skolan och i pojkarnas privatliv. Han får bland annat Neil att inse att hans liv är mer självständigt än vad han trott. Han har ju sitt eget liv och behöver inte följa sin pappas krav. Det är även Mr Keating som är den vinnande karaktären i slutändan då han lyckats med att förändra pojkarnas synsätt på livet. Även om han blir avskedad så blir han vinnaren över skolsystemet.



ANTAGONISTEN

Även antagonisten var relativt lätt att finna. Dock var det svårare att välja ut en person. Om antagonisten kan vara mer än en person så blir det hela skolan. Eftersom skolan inte accepterar Mr Keatings utlärningssätt riktigt så blir Mr Keating hela tiden motarbetad och får svårare ju längre filmen lider. Skolan blir förloraren till slut på grund av att Mr Keating lyckats att vända elevernas synsätt på skolan och livet. Jag tror inte dom vinner något speciellt på att avskeda Mr Keating i slutet utan denna årsklass av pojkar kan nog inte återgå till det synsätt som dom hade innan Mr Keating kom in i bilden.



HUVUDKARAKTÄR

Huvudkaraktären, dvs den som genomgår den stora förändringen under filmen, är utan tvekan Neil som med hjälp av Mr Keating lyckas med att sätta sig lite mer emot sin pappa och inte alltid lyda hans order. Det finns goda exempel på utvecklingen i filmen. Till exempel i början då han på sin pappas order tvingas att sluta att jobba med årsboken men senare får han jobbet på en teaterpjäs utan att han har sin pappas samtycke.

Men hans liv får ju ett tragiskt slut då han tar livet av sig som ett tecken på att han vägrar att följa sin pappas tankar och ordrar.



KONTRASTROLL

Kontrastrollen vär lite svårare jämfört med ovanstående karaktärer. Den som är mest lik huvudkaraktären skulle nog vara Todd. Han utvecklas precis som Neil men inte lika drastiskt och inte med samma utgång. I början när man träffade honom framstod han som en lugn och tillbakadragen person som var väldigt blyg. Han gillade inte heller att visa sig så mycket och avstod gärna från att prata inför publik. Men han lyckades, med hjälp av Mr Keating, ändra på detta och i slutet av filmen då han, när Mr Keating, kommer in i klassrummet, är den första som ställer sig uppe på bänken för att visa sitt tycke om den avskedade läraren. Men vändningen kom nog då han helt oförberett lyckades läsa upp en dikt ur tomma intet inför hela klassen.



LIKAREN

Likaren var nog den svåraste karaktären att hitta. Jag tror att det är i allmänhet bland de svåraste att hitta. Där är ingen som direkt reagerar som vi skulle gjort i samma stund. Kanske (men bara ett stort kanske) Cameron på grund av hans reserverade inställning till Mr Keatings nya sätt.



NÄRMASTE RELATION

Uj, uj, uj…detta var lite knivigare. Om man följer bokens instruktioner så ska det vara en karaktär som fungerar bra i förhållande till en annan roll som den är starkt tillkopplad till. Jag skulle vilja säga att Neils pappa har en sådan relation till sin son även om det inte fungerar så jättebra. Men genom pappan får man reda på mer om Neil. Man får ju även reda på hur pappan behandlar sin son och på så sätt varför Neil är som han är.

Men pappan är även en person som dom flesta hyser respekt för.



KONFLIKTPRESENTATION

Konflikten framstår hur tydligt som helst stå mellan Mr Keating (med en eventuell uppbackning av ”hans” pojkar) och skolan. Mr Keating vill att pojkarna ska leva i nuet och inte riktigt följa skolans principer. Man får uppfattningen om att Mr Keating verkligen vill ha en liten revolution mot skolan, troligen på grund av att han själv varit elev där en gång och vet vilket helvete de går igenom under deras vistelse där.

Men alla av Mr Keatings pojkar genomgår en förändring, mer eller mindre, och allt tack vara Mr Keatins sätt att se på livet som de övriga lärarna saknar.

Konflikten kan sammanfattas med: ”Pojkarnas kamp mot skolans principer, och Mr Keatings framgångsrika hjälp till pojkarna”.



KONFLIKTUPPTRAPPNING

Konflikten i filmen börjar i ett tidigt skede då Mr Keating ber sina elever att riva ut några sidor ur deras poesibok. Redan här bryter ju Mr Keating mot skolans regler och konflikten står ju mellan han och skolan. Och även i början säger Mr Keating att de bör ta vara på livet, vilket kan tolkas lite som att dom inte bör följa skolans alla ordningsregler.

Det hela trappas upp ytterligare då pojkarna hittar Mr Keating i en gammal årsbok och ser inslaget om ”Döda poeters sällskap”. När Mr Keaint sedemra berättar om denna ”organisation” blir pojkarna mer livliga och återupptar sällskapet, genom att läsa dikter och sådant ute i grottan.

Efter det att Charlie skrivit en artikel i skoltidningen, med underteckning av ”Döda poeters sällskap”, samlar rektorn alla elever i aulan och frågar vem som återupptagit denna grupp. Charlie reser sig upp men i stället för att erkänna utbrister han att hälsningen kommer från Gud och att han vill ha fler flickor på skolan. Detta leder sedan till att rektorn kräver att Mr Keating måste ändra på sitt undervisningssätt.

Alla pojkar genom går även en personlig konfliktupptrappning i och med deras förändringar i sina privatliv.



KONFLIKTFÖRLÖSNING

Konfliktförlösningen är ganska lång och komplicerad att sammanfatta. Men det börjar med att Mr Keating förstår att sanningen om ”Döda poeters sällskap” håller på att komma ut till skolans kännedom och han ber eleverna att vara lite mer tysta om detta.

Neil som spelade i pjäsen blir tvingad av sin pappa, genom att han fått reda på detta och inser att Neil gått bakom ryggen på honom, att sluta och detta gör Neil oerhört besviken. Men genom att han pratat med Mr Keating pratar Neil med sin pappa om det och det slutar faktiskt med att pappan godkänner sonens medverkan.

För Knox del får filmen ett lyckligt slut då han lyckas få med Chris på teaterföreställningen och under tiden tar han henne i handen, utan att hon drar tillbaka den.

Men efter pjäsen kommer Neils pappa fram till Neil och drar hem honom. Väl hemma tvingar pappan Neil att fortsätta på skolan utan placerar honom på en militärskola, där han sedan skulle utbildas till läkare bland annat genom Harvard-universitetet. Men detta gör Neil totalt förkrossad och han går upp och tar på sig kransen som han haft på pjäsen. Sedan går han in i sin pappas rum och tar hans pistor och skjuter sig i huvudet.

När självmordet kommit till Todds kännedom blir han förkrossad. Han springer ut och spyr i en snödriva samtidigt som han skriker ut att det hela var Neils pappas fel att det hade inträffat.

”Döda poeters sällskap” får sin upplösning då rektorn, på Neils pappas begäran, bestämmer att Neils självmord ska utredas. Cameron berättar då hur det hela ligger till och berättar även om hur Mr Keating hade betett sig under tiden som deras lärare.

Todd blir asförbannad och ”lappar” ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Filmanalys av Döda poeters sällskap

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2000-10-22]   Filmanalys av Döda poeters sällskap
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=291 [2024-04-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×