Hur optimerar pedagoger läsinlärning för elever i behov av särskilt stöd

1325 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte Studiens första syfte är att undersöka hur pedagoger arbetar för att uppnå ett optimalt lärande inom läsinlärning för elever i behov av särskilt stöd. Studiens andra syfte är att undersöka vad styrdokument och forskning säger om optimal läsinlärning för elever i behov av särskilt stöd. I studien utgår vi från ett pedagogperspektiv och fokuserar på arbetet kring motiverande läsinlärning. Frågeställningar Hur arbetar pedagogerna för att optimera lärande när det gäller läsinlärning för elever som är i behov av särskilt stöd? När anser pedagoger att en elev är i behov av särskilt stöd? Vilken eller vilka teorier grundar sig pedagogernas metoder på? Vad säger styrdokumenten och forskningen om hur man skapar ett optimalt lärande när det gäller läsinlärning för elever i behov av särskilt stöd? Hur kopplar pedagogerna styrdokument och forskning till läsinlärningsundervisningen? Metod Studien är delvis grundad på respondentintervjuer med en specialpedagog, en speciallärare, en snart examinerad specialpedagog och fem lärare inom grundskolans tidigare åldrar. Vi har även använt oss av litteratur och tidigare forskning inom området för att få svar på frågeställningarna. Resultat För att göra läsinlärningen optimal för elever i behov av särskilt stöd är det av stor vikt att lärandet sker på ett lustfyllt och för eleven meningsfullt sätt. Undersökningar utifrån intervjuerna visar på att pedagogerna skall variera sin undervisning genom att använda olika läsmetoder för att skapa ett optimalt lärande. Det visade även att pedagogerna hade begränsad insikt i de olika teorierna. Litteraturen visar ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hur optimerar pedagoger läsinlärning för elever i behov av särskilt stöd

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Hur optimerar pedagoger läsinlärning för elever i behov av särskilt stöd
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=56756 [2024-04-24]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×