Kommunikation för livet: en studie av dialog och samspel för elever med CI i en hörselklass

1520 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med studien har varit att beskriva och ge ökad förståelse för hur elever med hörselnedsättning deltar i dialog och samspel. Närmare bestämt har studien fokuserat elever som finns i hörselklassmiljö och har cohleaimplantat (CI) som sitt personliga hjälpmedel. I skolans styrdokument förespråkas elevaktiva arbetssätt och dialogen betonas särskilt. För att kunna vara delaktig i sin egen kunskapsutveckling, krävs deltagande på lika villkor samt tillgång till ett gemensamt språk. I dag får 90% av alla döva barn i Sverige ett CI inopererat. På många områden kan man jämföra CI med en avancerad hörapparat vilken kan bidra till bättre taluppfattbarhet men gör inte personen i fråga hörande. Att ha en hörselnedsättning innebär många gånger att den sociala samvaron blir lidande eftersom det kan vara för tungt att hänga med rent språkligt. Hörselskadade har under de senaste 20 åren krävt att få tillgång till teckenspråk för att få möjlighet att bli tvåspråkiga. Språklig deprivation, frånvaro av kommunikation för barnet är allvarligare än auditiv deprivation. Även om Socialstyrelsens referensgrupp är överens om att barn med CI ska ha tillgång till teckenspråk, väljer många föräldrar bort teckenspråket för sina barn. Studien har en kvalitativ ansats med halvstrukturerad observation som metod. Observationerna genomfördes i en hörselklassverksamhet där klassläraren genom sitt reflekterande arbetssätt gjorde ett förändringsarbete under studiens gång. Teckenspråksläraren integrerades i klassundervisningen istället för som brukligt, teckenspråkslektioner två timmar per vecka. Studien visade på en miljö där elever fick tillgång till både svenska och teckenspråk i för dem naturliga situationer. Båda språken fanns representerade genom språkliga förebilder i klassrummet. Enligt min tolkning gjordes ingen bedömning av elevernas kommunikation, innehållet var viktigare än formen. Viktiga slutsatser av studien visar på att det primära var att bli förstådd och förstå andra även om båda språken blandades och eleverna oftast använde tecken som stöd. Eleverna kunde själva välja det språk de behövde för att delta i dialog och samspel. Undersökningen visar att viljan att kommunicera och elevernas kommunikativa kompetens bidrog till att samspelet fungerade både mellan pedagog och elev och eleverna emellan. Att både svenska och teckenspråk fanns representerade var en förutsättn...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kommunikation för livet: en studie av dialog och samspel för elever med CI i en hörselklass

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Kommunikation för livet: en studie av dialog och samspel för elever med CI i en hörselklass
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=24303 [2024-04-26]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×