Kulspetspennan
23080 visningar
uppladdat: 2003-12-07
uppladdat: 2003-12-07
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
Man anser att engelsmannen Robert Boyle var upphovsmannen till bläcket. Tack vare en rad lyckande kemiska experiment kunde han starta sin tillverkning 1663. De bläcksorter som användes bestod oftast av tannin, gallussyra och järnsalt. Egenskapen hos de här ämnena var att skriften efter torkningen blev svart. Men svårigheten var fortfarande att åstadkomma ett jämnt bläckflöde, och att skriva med en jämntjock linje var mycket svårt eftersom att pennan måste doppas i bläcket med jämna mellanrum när man skriver.
Vem som har uppfunnit stålspetspennan är fortfarande lite osäkert. Tyskarna påstår att den första stålpennan skall ha tillverkats 1796 i München av en man vid namn Aloys Senefelder. Engelsmännen hävdar att det var den engelske leksaksfabrikanten Harrison som uppfann den 1780 och att en man vid namn Mason senare förbättrade konstruktionen. En mer säkrare uppgift säger att det var en annan britt vid namn Bryan Donkin som uppfann stålpennan 1808. Den pennan hade en skåra i spetsen för att bläcket skulle flyta bra.
Utvecklingen gick vidare och man fick fler idéer om hur pennan skulle fungera och hur man skulle lösa ”bläckproblemet”. Man gjorde pennskaftet på stålpennan ihåligt och satte en bläckbehållare där i så att bläcket sedan skulle rinna ner i spetsen. Men det tog ändå ett tag innan man hade kommit underfund med hur man skulle konstruera bläckbehållaren för att den lätt skulle kunna fyllas på och hur man skulle kunna få ett jämnt bläckflöde.
Den amerikanske försäkringsagenten Lewis Edson Waterman uppfann den första fungerande reservoarpennan. Han fick patent på den 1884. 1938 kom kulspetspennan som uppfanns av en ungrare som hette Ladislas Biro. Kulspetspennan kom till stor användning under andra världskriget eftersom den inte läckte på höga höjder och blev därför väldigt populär bland flygare.
Så fungerar den
Kulspetspennan har en rörlig stålkula som man skriver med. Stålkulan sitter i ett plaströr, varifrån stålkulan blir matad med ett lättflytande bläck. När man rör pennan mot papperet överförs bläcket från plaströret via kulen till papperet. Runt plaströret finns en spiralfjäder. Med hjälp av spiralfjädern kan man trycka in pennudden så att inget bläck kommer ut när pennan inte skall användas.
BIC
Efter krigsslutet började massproduceringen av prylar få enorm fart i Europa. 1945 startade den 31-årige baronen Marcel Bich sin firma. Hans affärsidé var att sälja massproducerade produkter av hög kvalité till lågkostnadspris. Sina erfarenheter hade han fått från det engelska pennföretaget Stephens & Swan där han hade börjat arbeta vid 19-års ålder. Marcel Bich köpte patentet på kulspetspennan av ungraren Ladislas Biro. Bich köpte även Biros fabrik i Buenos Aires. Den första Bic-pennan kom 1949, men pennan läckte och gav ett ojämnt bläckflöde. Pennan var också mycket dyr. Marcel Bich återkallade då pennorna och startade ett intensivt utvecklingsarbete. Pennans teknik förbättrades och tack vare Marcel Bichs kunskaper inom modern plast- och framställningsteknik resulterade arbetet i den enkla pennan Bic Crystal 1950. Den pennan var pålitlig och hade ett lågt pris, och den blev en stor succé i både USA och Europa. Omsättningen för BIC ökade och 1955 hade man en omsättning på cirka 5 miljoner dollar.
Fler företag började producera kulspetspennor. Det bidrog till att pennor blev billiga men samtidigt försämrades också kvalitén. Detta ledde till att kunderna tröttnade på lågprispennor och de dyrare pennorna fick framgång.
Det marknadsledande företaget inom kulspetsbranschen i mitten av 1950-talet var Paper Mate. Deras produkter låg i ett lite dyrare prisläge än BICs produkter. 1958 blev det en gång världsledande pennföretaget Waterman Pen Company uppköpt av BIC och baron Bich lät flytta sitt huvudkontor och omstrukturera hela företaget. Försäljningen i USA var inte längre lika intensiv som förut, detta berodde troligtvis på att den amerikanska marknaden hade överströtts med dåliga lågprispennor från andra tillverkare. En mycket aggressiv marknadsföring pågick i USA. Kampanjen handlade om att övertyga kunderna om att BICs lågprispennor mycket väl kunde konkurrera med de dyrare produkterna. Slagorden i den första stora kampanjen löd ”Writes first time, every time”
Företaget lät producera en Tv-reklamserie som visade en BIC-penna borras igenom väggar, utsättas för extrem värme, skjutas ur ett gevär m.m.
Företaget fortsatte att producera pennor men också rakhyvlar och tändare. Dom lanserade även parfym, men efterfrågan efter BIC-parfymen var inte stor. 1971 bytte företaget namn till BIC Pen ...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
-
Inactive member 2011-03-25
Tack så jättemycket, du har gjort så att jag fick ett MVG och jag går bara i åttonde klass, det jag valde att skriva om var om pennan och det var en teknik uppgift. Du gjorde så att jag samla så mycket fakta så min lärare blev riktigt förvånad när jag lämna in mitt arbete. Tack ännu än gång!
Liknande arbeten
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2003-12-07] KulspetspennanMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=2488 [2024-03-29]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera