Kunden kan idag bestämma och skräddarsy sin produkt efter ett antal standardiserade variabler. I denna process som vi kallar konfigureringsprocessen kan det uppstå flera problem. Dessa problem är ofta användbarhetsproblem till exempel navigeringsfunktio-ner, tvetydig information med mera, uppstår oftast i systemets gränssnitt med kunden. Vi kom fram till följande problem: - Innehåller konfigurationsprocessen problem som motsäger väletablerade användbarhetsdefinitioner? - Hur och i vilken grad påverkar konfigureringsprocessens/gränssnittets utform-ning användbarheten för kunderna? Syftet med denna uppsats var att undersöka eventuella användbarhetsproblem på e-handelssystem som tillhandahåller tjänster för konfigurerbara produkter. Vi har försökt att påvisa ett samband mellan hög konfiguration och dålig användbarhet genom kvalita-tiva experiment på tre företag med skilda produktgrupper. Experimentens resultat analy-serades både kvantitativt och kvalitativt för en högre trovärdighet. Studien påvisade att det råder en hel del användbarhetsproblem, flera så pass allvarliga att det nästintill omöjliggör användning av tjänsterna, och att dessa eskalerar i takt med att konfigurationsgraden stiger.

1694 visningar
uppladdat: 2007-06-21
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Kunden kan idag bestämma och skräddarsy sin produkt efter ett antal standardiserade variabler. I denna process som vi kallar konfigureringsprocessen kan det uppstå flera problem. Dessa problem är ofta användbarhetsproblem till exempel navigeringsfunktio-ner, tvetydig information med mera, uppstår oftast i systemets gränssnitt med kunden. Vi kom fram till följande problem: - Innehåller konfigurationsprocessen problem som motsäger väletablerade användbarhetsdefinitioner? - Hur och i vilken grad påverkar konfigureringsprocessens/gränssnittets utform-ning användbarheten för kunderna? Syftet med denna uppsats var att undersöka eventuella användbarhetsproblem på e-handelssystem som tillhandahåller tjänster för konfigurerbara produkter. Vi har försökt att påvisa ett samband mellan hög konfiguration och dålig användbarhet genom kvalita-tiva experiment på tre företag med skilda produktgrupper. Experimentens resultat analy-serades både kvantitativt och kvalitativt för en högre trovärdighet. Studien påvisade att det råder en hel del användbarhetsproblem, flera så pass allvarliga att ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kunden kan idag bestämma och skräddarsy sin produkt efter ett antal standardiserade variabler. I denna process som vi kallar konfigureringsprocessen kan det uppstå flera problem. Dessa problem är ofta användbarhetsproblem till exempel navigeringsfunktio-ner, tvetydig information med mera, uppstår oftast i systemets gränssnitt med kunden. Vi kom fram till följande problem: - Innehåller konfigurationsprocessen problem som motsäger väletablerade användbarhetsdefinitioner? - Hur och i vilken grad påverkar konfigureringsprocessens/gränssnittets utform-ning användbarheten för kunderna? Syftet med denna uppsats var att undersöka eventuella användbarhetsproblem på e-handelssystem som tillhandahåller tjänster för konfigurerbara produkter. Vi har försökt att påvisa ett samband mellan hög konfiguration och dålig användbarhet genom kvalita-tiva experiment på tre företag med skilda produktgrupper. Experimentens resultat analy-serades både kvantitativt och kvalitativt för en högre trovärdighet. Studien påvisade att det råder en hel del användbarhetsproblem, flera så pass allvarliga att det nästintill omöjliggör användning av tjänsterna, och att dessa eskalerar i takt med att konfigurationsgraden stiger.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-06-21]   Kunden kan idag bestämma och skräddarsy sin produkt efter ett antal standardiserade variabler. I denna process som vi kallar konfigureringsprocessen kan det uppstå flera problem. Dessa problem är ofta användbarhetsproblem till exempel navigeringsfunktio-ner, tvetydig information med mera, uppstår oftast i systemets gränssnitt med kunden. Vi kom fram till följande problem: - Innehåller konfigurationsprocessen problem som motsäger väletablerade användbarhetsdefinitioner? - Hur och i vilken grad påverkar konfigureringsprocessens/gränssnittets utform-ning användbarheten för kunderna? Syftet med denna uppsats var att undersöka eventuella användbarhetsproblem på e-handelssystem som tillhandahåller tjänster för konfigurerbara produkter. Vi har försökt att påvisa ett samband mellan hög konfiguration och dålig användbarhet genom kvalita-tiva experiment på tre företag med skilda produktgrupper. Experimentens resultat analy-serades både kvantitativt och kvalitativt för en högre trovärdighet. Studien påvisade att det råder en hel del användbarhetsproblem, flera så pass allvarliga att det nästintill omöjliggör användning av tjänsterna, och att dessa eskalerar i takt med att konfigurationsgraden stiger.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=46513 [2024-04-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×