Lite fakta om piloter

2 röster
12954 visningar
uppladdat: 2006-06-07
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Pilot

Allmän fakta

En pilot, även kallad för trafikflygare, styr ett flygplan. Piloternas arbetstider är oregelbundna, och arbetet är mycket ansvarsfullt, där stress och nervositet får ej förekomma.

De flesta tror att piloter bara styr ett flygplan, men det är inte så. Innan färden börjar kontrollerar de antalet passagerare samt fraktgodsens vikt, förhållandet till vädret m.m. De kontrollerar också om motorerna fungerar.

I ett flygplan finns det minst två piloter, kapten och styrman. Styrmannens uppgift är att hjälpa kaptenen och styra flygplanet när det är hans/hennes tur. Kaptenens uppgift är att ansvara för planet, samt personalen, passagerarna och lasten som transporteras med planet. Det är också kaptenen som fattar alla beslut.

När man påbörjar sin karriär börjar man som styrman. Sedan kan man ansöka om att bli kapten, men då måste man ha fått tillräcklig kunnighet som styrman. En styrman tjänar mellan 25 000-35 000kr/mån och en kapten tjänar mellan
35 000-80 000kr/mån.

Oftast delar piloterna på arbetet, den ena sköter kommunikationen med flygtornet, den andra sköter flygningen.

Det finns vissa saker man måste tänka på innan man vill bli pilot:

• Man måste ha en god hälsa

• Man måste ha en perfekt färgsinne

• Man måste vara minst 165 cm lång

• Eftersom arbetsspråket är engelska måsta man kunna engelska som sitt eget modersmål.

Jämförelser av gamla/nya flygplan

Jag tror att de största skillnaderna mellan nya och gamla flygplan är fart, storlek, kvalitet och säkerhet. För kunde flygplanen bara flyga ung. 200km/h medan flygplan nu kan flyga i ung. ljudets hastighet.
För var de gamla flygplanen endast avsedda för 1-4 personer, medan en jumbojet nu rymmer flera 100 personer.

Utbildning

För att bli pilot måste man ha rätt så höga betyg från grundskolan, speciellt i ämnen som engelska, fysik och matematik eller liknande ämnen för att senare klara sig i gymnasiet och universitetet. Efter grundskolan väljer man antigen teknikprogrammet eller naturvetenskapsprogrammet. Första året gör man ett intagningsprov, om man klarar det får man fortsätta resten av gymnasieutbildningen i Arvidsjaur, som ligger i norra delen av Sverige, eller i Västerås. Om man inte klarar provet, fortsätter man att studera vidare i sin hemkommun. Man kan också utbilda sig i utlandet.

När man börjar universitetet kan man utbilda sig vid t ex Lunds universitet. Där pågår utbildningen c:a 20 måna...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Lite fakta om piloter

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2007-05-29

    bra skriver och så men jag und

  • Inactive member 2008-03-06

    Tycker det var intressant efte

  • Inactive member 2013-10-22

    Är du säker på att man måste vara 165?. Betyder det att jag inte kan bli pilot?! Jag är 160

  • Inactive member 2013-10-22

    Är du säker på att man måste vara 165?. Betyder det att jag inte kan bli pilot?! Jag är 160

  • Inactive member 2014-12-02

    max längden då? jag är 183 cm lång och är bara 14 år (jag har alltså inte växt klart)

Källhänvisning

Inactive member [2006-06-07]   Lite fakta om piloter
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=6554 [2024-04-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×