Martin Luther och Reformationen

10 röster
10548 visningar
uppladdat: 2005-11-08
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Martin Luther och reformationen

1517 startade reformationen till det som skulle kallas protestantism, eller mer korrekt lutheranism efter grundaren Martin Luther.
Från slutet av 1200-talet till början av 1500-talet växte missnöjet mot den katolska kyrkan. Kurian var korrupt och Påven som skulle vara en andlig ledare hade snarare blivit en auktoritär furste som kunde styra och ställa som han ville och vältra sig i kyrkans tillgångar. För tillgångar fanns det, till stor del tack vare de så kallade avlatsbreven. Genom att köpa avlatsbrev av kyrkan kunde rika människor byta sina pengar mot helighet och på så sett få en plats säkrad i himlen. Priset för avlaten var högt och pengarna tillföll kurian.
Redan på 1300-talet kritiserade den engelske teologen John Wycliffe påvedömet. Han kom på flera av de idéer som senare skulle lägga grunden till reformationen.
Under 1400-talet gjordes flera försök till reformation. Ett framstående namn var Jan Hus från Böhmen (nuvarande Tjeckien). Han var präst och rektor vid Prags universitet och höll med om Wycliffes tankar. 1425 blev han dömd för kätteri och bränd på bål. Girolamo Savonarola var en Italiensk politiker som tog makten över Florens 1494 och gjorde det till en demokrati. När han bröt påven Alexander VI:s predikoförbud och även angrep påven blev även han dömd som kättare av myndigheterna. Han torterades, hängdes och brändes därefter på bål.
Martin Luther föddes 1483 i Eisleben i Tyskland. Hans far var bergsman och hyttmästare. Barndomen verkar ha varit god. Den unge Luther började sin skolgång i Mansfeld där familjen bodde men flyttade sedan till Magdeburg där han levde och studerade hos ett orderliknande sällskap som kallade sig ”Det gemensamma livets bröder”. Efter det fortsatte han sina studier i Eisenach i ett franciskanskt patricierhem för att som 18-åring fara till Universitetet Erfurt där han studerade juridik. 1506 blev han magister på universitetet.
Efter att ha upplevt ett fruktansvärt åskväder och känt en kallelse från Gud avlade Luther ett löfte att gå i kloster. Han började som munk på ett Augustinerkloster i Erfurt och prästvigdes där. Även i klostret fick Luther möjlighet att studera och 1512 doktorerade han i teologi. Direkt efter det blev han professor i bibeltolkning vid universitetet i Wittenberg. Under tiden han arbetade med bibeltolkningen funderade Luther mycket över hur evangelierna skulle tolkas och kom in på djupt existentiella trosfrågor. Han drabbades av djup ångest när han funderade på frälsningen och Guds mottagande i himlen. En ångest som var vanlig för den tiden och som plågade många tänkare inom teologin. Det var under dessa funderingar Luther kom upp med den avgörande frågan: ”Hur ska jag finna en nådig Gud?”. Det var svaret på den frågan som lade grunden till den lutherska tron. Sammanfattningsvis gick svaret ut på att det är inte människans gärningar utan hennes tro som väger tyngst i förhållandet till Gud. Gud rättfärdiggör människan för Kristi skull i nåd allena genom tro. Detta tankesätt utgjorde en stor lättnad för människan och det var det som kallades för det reformatoriska genombrottet.
Luther började nu skarpt kritisera hela den katolska kyrkorörelsen, vid ett tillfälle kallade han till och med påven, Leo X, för antikrist. Men framför allt motsatte han sig handeln med avlatsbrev. 1517 skrev han de kända 95 teserna om avlatens innebörd på porten till slottskyrkan som snart trycktes och spreds över landet. Detta angrepp fick mycket starkare reaktioner än vad Luther hade trott. Ekonomin inom kurian hade börjat svikta och pengarna från avlaten behövdes mer än någonsin. Luther blev bannlyst av påven tre år senare och kallades till Worms där han skulle stå till svart inför kejsar Karl V och riksdagen. Men Luther tänkte inte handla mot sitt samvete och han vägrade att förneka sin lära som han betraktade som den sanna. Han förklarades då fredlös och alla hans texter förbjöds. Nu fick Luther ta till flykten och han gömde sig i borgen Wartburg där han stannade i 10 månader. Under den tiden fortsatte han sitt skrivande, bl. a. såg han till att hela nya testamentet blev översatt till tyska.
Medan Luther satt gömd i Wartburg utbröt oro i Wittenberg. Anabaptister, spiritualister och upproriska bönder predikade många olika sorters religiös idealism. Dessa fick samlingsnamnet ”svärmare”. Luther återvände till Wittenberg för att predika och lyckades få tillbaka någorlunda ordning. 1524 skedde ett bondeuppror lett under Thomas Müntzer. Luther förstod böndernas upprördhet över påveväldet, men han avskydde alla sorters väpnade uppror, särskilt sådana legitimerade med evangelium, och förkastade därför revolten.
Det var inte bare Luther som hade tankar om förändring. Den schweiziska humanisten och prästen Huldrych Zwingli lade 1523 fram ett förslag till ett mycket radikalt reformprogram. I förslaget avfärdade Zwingli musik, helgonbilder, altare och mässkläder i kyrkan. Han förespråkade gudstjänster med endast bön och predikan. Han förnekade dessutom transubstantiationsläran, det vill säga att brödet och vinet verkligen blir Jesu kropp och blod i nattvarden. Han såg brödbrytelsen endast som en minnesmåltid. Detta var till och med i Luthers ögon aningen för radikalt, och de båda reformatorerna kunde aldrig komma överens i denna fråga.
1534 anslöt sig Fransmannen Jean Calvin till reformationen då han brutit med påven och tvingats fly från Paris till Genève i Schweiz. Där byggde han, tillsammans med en annan fransman vid namn Guillaume Farel, upp en reformert församling och akademi för prästutbildning. Jean Calvin var precis som Zwingli emot allt materiellt, men han tillät enkla kors och sång i kyrkan. Hans mål var att skapa en Gudsstat på jorden och det var tack vare honom som det skapades en kyrkoorganisation som inte var bunden av staten. På det sättet kunde den protestantiska rörelsen bedrivas även i länder med katolskt styre.
Tyskland var i mitten av 1500-talet mycket splittrat mellan den katolska och den protestantiska kyrkan. 1555 beslöts därför att varje landområdes lokala furste skulle avgöra vilken religion som gällde för det området. I England blandades den Lutherska och den Kalvinistiska tron med katolicism och resulterade i den s.k. anglikanska tron. 1525 frigjorde Henrik VIII England från Rom och 1531 blev han förklarad ”supreme head of the church”. Detta var en av de fördelar som fick Europas regenter att gå med på reformationen. Det gav dem rätten att själva styra över kyrkan, vilket naturligtvis var mycket lockande, och detta hjälpte reformationens framfart.
För Holland kom reformationen som en befrielse från Habsburgarna, och när Holland fick en protestantisk statskyrka blev det också det första landet i Europa att införa religionsfrihet. I Frankrike kämpade Hugenotterna och 1593, efter åtta krig, fick de äntligen religionsfrihet då deras ledare Henrik IV av politiska skäl övergick till katolicismen. Skottland blev reformerat 1560 med stöd från adeln mot Maria Stuart. I Danmark var det Kristian III som antog protestantismen direkt vid sin kröning 1537. Då både Norge och Island låg under det danska väldet tvingades även dessa till reformation. 1540 utnämnde Kristian III en luthersk biskop. Gustav Vasa reformerade Sverige främst av politiska skäl och 1527 beslutade riksdagen att svenska kyrkan skulle vara ett lutherskt samfund.
Det som ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Martin Luther och Reformationen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2008-11-12

    poop. nej men lärorikt och bra skrivet och välformulerat

Källhänvisning

Inactive member [2005-11-08]   Martin Luther och Reformationen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=4864 [2024-03-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×