Näthandel

11502 visningar
uppladdat: 2009-03-11
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Näthandel

Innehåll:

•1.       Inledning

•2.       Planerat upplägg

•3.       Bakgrund

•4.       Frågeställningar

•5.       Svar på frågeställningarna

•6.       Resultat

•7.       Källförteckning

Inledning

Syftet med denna uppgift är att få mer förståelse över och kunskap om Näthandel
Veta mer om hur vanligt detta är samt veta vad den nya digitala marknaden har gett för nya  möjligheter (som exempelvis söktjänsten som jag skrivit om längre ner)

Bakrund

Darpa (Defense Advanced Research Projects Agency) är en avdelning i USA:s försvarsdepartement som utvecklar teknologi för militära ändamål, de utvecklade något som kallas Arpanet som står för (Advanced Research Projects Agency Network), som var den tekniska föregångaren till Internet.

Näthandeln är en företeelse vars grund lades redan på 1960-talet, då Arpanet skapades, men inte förrän i början av 1990-talet hade näthandeln goda chanser att få det utbredda användande som den idag har. Det var www (World Wide Web) som lanserades år 1992,och i kombination med 1994:s lanserande av nya webbläsaren Netscape Navigator, som gjorde detta möjligt. När nu ett så kallat grafiskt gränssnitt fanns för Internet, kunde man börja bygga upp virtuella affärer, där folk från hela världen kunde handla denna grogrund för global handel har ökat enormt sedan dess.

Textbokexemplet som oftast refereras till, som är bland de mest framgångsrika, är www.Amazon.com, som öppnades 1995. De hade en tillväxt från $1.6 miljoner 1996 till $1600 miljoner 1999. 1995 och 1999 anses som e-handelns "Gyllene år" då mycket pengar investerades, moderna lager köptes och Internet blev den snabbast växande teknologin i historien. Vid millenniumskiftet sprack it-bubblan och orsakade konkurs för många IT-företag världen över. Krisen började 2000 och fortsatte in på 2001.

Efter detta har IT-marknaden återhämtat sig och har trots krisen alltid ständigt vuxit i omsättning. Senaste åren har det varit en ihållande tillväxttakt. 3:e kvartalet 2008 var tillväxt i omsättning +14.7% jämfört med samma period 2007. Näthandelns omsättning 2007 var 17,7 miljarder SEK och 2008's omsättning har en prognos på 20,7 miljarder SEK vilket skulle motsvara ca. 4% av detaljhandeln.

Från början var det nya företag, som hade särskilda tekniska kunskaper, som satsade på näthandel. Efterhand har också traditionella postorderföretag som exempelvis Ellos startat handel via internet. Dessutom har vissa företag som anses vara näthandelsföretag ändå en katalog. Vägarna att nå kunderna är många.

I Sverige har näthandelns omsättning växt från 4,8 miljarder under 2005 till 17,7 miljarder 2007. Prognosen för 2008 ligger nu på 20,7 miljarder. Det innebär att näthandeln fyrdubblats på fem år. I Sverige föll företagen också offer för It-bubblan 2000 till 2001, men det är vissa företag och affärsmodeller som visade sig vara lyckade och som därför fortfarande är kvar. Bland annat har allt fler företag som innan sålt produkter i sina vanliga butiker börjat sälja allt mer på Internet och nu är det få av de större företagen med traditionella butiker som inte också bedriver e-handel.[1]

Vad är Näthandel? Hur fungerar det?
Näthandel, det globala alternativet. Det är när ett företag eller konsument säljer, köper eller byter en produkt, tjänst eller information oftast över internet eller andra datornätverk över hela världen. Den näthandel som en konsument kommer i kontakt med oftast kan delas in i två undergrupper: nätauktioner och handel via nätbutiker. Betalning sker vanligtvis med kreditkort, faktura, postförskott och genom direktöverföring till bank.[2]

Vilka sorters marknader och säljkanaler finns?

  • Ren näthandel: Ren näthandel är den handel där produkt, process och leverans sker helt digitalt över internet. Exempelvis vid köp av en nerladdningsbar bok eller annan media fil genom betalning och sökning på en hemsida.
  • Partiell näthandel: Partiell näthandel kallas det när produkten, eller när något av leverans och process inte är digitalt. Om produkten skickas via frakt blir det alltid partiellt.
  • Distanshandel: Distanshandel är ett övergripande begrepp när kunden inte besöker en säljares lokal utan beställer för hemleverans. Skillnaden mellan detta och Partiell näthandel är att beställning kan även ske via brev, telefon och postorder för att kallas distanshandel. (detta räknas inte som näthandel)[3]
  • Fördelar med näthandel?
    Har man ungdomar som målgrupp är detta ett väldigt bra och enkelt medel att nå kunden, många kunder kan på kort tid gå in på hemsidan samtidigt (det blir inte trångt om utrymme som det kanske kan bli om hundra personer är inne i en vanlig butik samtidigt).
    Näthandel gör det möjligt att få sin produkt hemskickad rätt i brevinkastet.
    Om paketet inte är tjockare än 3cm, är det tjockare än 3cm får man paketet skickat till sin närmaste Posten service butik i närheten av där man bor. Det är billigare att handla på internet, priserna är oftast mycket bättre. Personer med handikapp eller exempelvis social fobi kan kanske inte gå till vanliga butiker, då är näthandel kanske ett bättre alternativ.
    Man kan enkelt skriva in ett sökord på en hemsida och snabbt få veta om de har det man söker.

    Nackdelar med näthandel?
    Har man ont om tid är näthandel inte att rekommendera, vanligtvis tar det mellan 2-4 dagar att få sin vara. Självklart beror detta på vad man beställer. Det går snabbare att åka till en riktig butik och handla det man skall handla, dock brukar det då vara dyrare.
    Hittar man inte det man söker finns det ju ingen personal i närheten som man kan be om hjälp,man kan inte heller gå omkring och titta på produkterna på samma vis som i en riktig butik.
    Är informationen otillräcklig kanske man väljer att gå in på en annan hemsida och kolla om de har vad man söker (med bättre information).
    En hemsida kan vara dåligt gjord eller verka lurig på annat vis, det kan ¨¨skrämma¨ bort kunderna som annars får ta i produkterna i en vanlig butik.

    Är det dyrare eller billigare att handla på internet?
    Det är oftast billigare att handla via internet då kunden annars betalar högre pris för varorna som skall kunna täcka företagets kostnader för en butik och allt vad det innebär som exempelvis personal.

    Hur vanligt är näthandel i Sverige?
    Det är ca 4 % av detaljhandeln i Sverige.

    Blir det mer och mer vanligt med näthandel och i större mängd?
    Senaste åren har det varit en ihållande tillväxttakt. 3:e kvartalet 2008 var tillväxt i omsättning +14.7% jämfört med samma period 2007.

    Hur mycket handlar vi i Sverige via internet?
    Året 2008, dess omsättning har en prognos på 20,7 miljarder kronor.

    Hur mycket importerar Sverige i och med global näthandel?
    Svenskarnas e-import
    I undersökningen har det gjorts beräkningar för att ta reda på svenskarnas näthandel på utländska sajter. Svenskarnas handel på dessa är dock fortfarande på relativt låga nivåer. Trots att näthandeln är global agerar konsumenterna fortfarande lokalt och handlar gärna från sitt eget land eller möjligen från sina grannländer. Beräkningarna visar att den internationella näthandeln utgör uppskattningsvis fem procent av svenskarnas totala näthandel och slutsatsen blir därför att e-handeln från utlandet till Sverige
    uppgår till drygt 500 miljoner kronor. Att siffran inte är högre beror i första hand på att svenska konsumenter känner osäkerhet vad gäller betalningslösningar samt vilka lagar och regler som styr köpet. Framförallt upplevs osäkerhet om vilka garantiregler och vilken ångerrätt som finns på de utländska varorna.[4]

    Hur ser lagar och bestämmelser ut för näthandel?

    Konsumenter som handlar i nätbutiker har alltid en rad lagstadgade rättigheter. Vissa av dem gäller i Sverige, andra i hela EU, vilket innebär mindre risker vid näthandel över nationsgränser.

    • 14 dagars ångerrätt har man som konsument i Sverige alltid rätt till vid distanshandel och näthandel. Det finns undantag som auktioner, köp av livsmedel, tidningar, hygienartiklar och dylikt är undantagna, och säljaren är skyldig att upplysa köparen om den.
    • Ångerfristen påbörjas den dag då köparen tar emot varan, och varan ska vara i väsentligt oförändrat skick. Utanför Sverige inom EU har man som konsument minst 7 dagars ångerrätt.[5]
    • Konsumentköplagen ger dig rätten att reklamera en felaktig vara. Reklamationen ska ske i skälig tid, dock senast tre år efter mottagandet av varan. Reklameras varan före sex månader efter mottagandet, är det upp till säljaren att bevisa att felet inte var ursprungligt, medan det efter sex månader är köparens uppgift.

    På vilka vis kan man göra näthandel?
    Nätbutik

    En stor del av näthandeln sker i de så kallade nätbutikerna, butiker som ofta bara består av ett lager och en webbplats för att slippa kostnader för butik och personal m.m. Varorna eller tjänsterna på webbplatsen är ofta uppdelade i kategorier så att kunden lätt kan hitta bland dem, placering och utseende är viktigare än man tror då kunden kanske väljer att klicka ner hemsidan om man inte tillräckligt fort hittar det man söker. Många nätbutiker har även kompletterat med en sökfunktion för att underlätta för kunderna så att de hittar snabbt och enkelt.

    Varorna som kunden önskar beställa läggs vanligtvis i en virtuell kundvagn på hemsidan, och vid beställning går man till kassan, där kunden vanligtvis får välja transportsätt och betalningsmetod, man får som kund ange kontakt- och leveransuppgifter. Vanligaste betalningsmetoden är via betal-/kreditkort, men i Sverige är även andra betalningsmetoder vanliga som exempelvis postförskott, och faktura. Faktura ges normalt inte till privatkund, då det skulle innebära ökade risker för bedrägerier för nätbutikerna.

    Leverans av varor sker vanligen med postpaket, men vid köp av elektroniska varor, till exempel musik och mjukvara, ökar nu möjligheterna att få ladda ner varan från nätbutiken direkt efter slutförd betalning.De flesta nätbutiks-leverantörer erbjuder företagaren ett komplett hemside-paket där man som säljare själv kan exempelvis ändra vilka produkter som visas och säljs i nätbutiken.[6]

    En stor produkt som numera till mycket stor del säljs via näthandel, och delvis via ren näthandel, är biljetter. Flyget säljer e-tickets, biljetter som lagras i bolagets datorer. Där räcker det att visa bokningsnummer och/eller legitimation på flygplatsen. Tågen har också börjat med det, men Sverige är inte först. I Tyskland kan man skriva ut tågbiljetten på egen skrivare i många fall. Tågbiljetter som bokas via nätet men skrivs ut på en tågstation (av en automat eller personalen) är mer etablerat i Sverige. På ett liknande sätt sker numera en stor del av försäljningen av biljetter till konserter och idrott, denna säljkanal ökar och ökar.

    Nätauktion

    En nätauktion fungerar mycket som en vanlig auktion, med skillnaden att den hålls på nätet via en auktionssajt, till exempel www.Tradera.com, eller www.budera.com. Vid nätauktioner kan både privatpersoner och företag vara köpare och säljare, men majoriteten av privatpersoner är störst. Köparen lägger sina bud via auktionssajten, som automatiskt håller reda på alla bud, och kan således vid auktionens slut avgöra vem som lagt det vinnande budet.

    Leverans av vara sker vanligtvis per post efter förskottsbetalning, och betalningen genomförs oftast via banköverföring eller via betalningsföretag, exempelvis Payson (svensk sida) och/eller PayPal (mer global sida då Payson just har översatt sin hemsida till engelska), de har som uppgift att förmedla betalning och leverans mellan köpare och säljare så att båda parterna blir nöjda. Huvud nyckeln i detta är att inte varken köpare eller säljare skall ha både produkt och pengar på samma ställe samtidigt för att försvåra bedrägligt beteende.[7]

    Tvingas man se mer reklam på internet? I så fall varför?

    Ja det gör man, många företag väljer att ha reklam för andras produkter och varumärken på sin hemsida och eller nätbutik för att tjäna extra pengar. Det finns även sidor som enbart har som avsikt att tjäna pengar på reklam på des hemsida, exempelvis bloggsidor och diskussionsforum.
    Internetreklam förekommer i många former, eftersom Internet också används så många olika sätt.

    Internet började som ett icke-kommersiellt medium, finansierat av de institutioner som ansåg sig ha nytta av anslutning till nätet. Reklamen utnyttjar den gemensamma infrastrukturen och bekostas bara till en del av den som har nytta av den; reklam accepteras sällan i större utsträckning i traditionella internetfora, som exempelvis e-post. Det förekommer så kallat spam som oftast har ett marknadsförande syfte genom att det skickas reklam utan mottagarens tillåtelse. Kampen mot oönskad reklam har varit hård och i många länder finns lagstiftning mot vissa typer av reklam. [8]

    Situationen ändrades då WWW (webben) uppfanns och kommersiella operatörer började erbjuda internetuppkoppling åt privatpersoner. Genom stark konkurrens hölls priserna på internetanslutningar låga och behovet av annan slags finansiering blev stort över hela världen. Operatörerna försökte locka de nya användarna att använda Internet via operatörens webbportal, så att anslutningarna kunde finansieras genom reklamutrymme där. De nya användarna såg reklamen snabbt som en naturlig del av mediet.

    Numera bekostas flera värdefulla tjänster på Internet med reklamintäkter över hela världen. Inställningen till reklam varierar stort mellan olika användare och beroende på reklamens utformning. Diskreta och klart avskilda reklamlänkar på webbsidor accepteras av de flesta. Däremot upplevs reklam som stör internetanvändningen ofta som obehaglig och bekämpas dels genom att besökarna undviker att besöka och länka till sidor som innehåller sådan reklam. Reklam på Internet är ofta sammankopplad med insamlande av statistik om användarna, mycket för att kontrollera hur effektiv reklamen är.

    Söktjänst

    En söktjänst är en webbplats vars syfte är att söka och samla innehåll på Internet. Söktjänsterna använder sökmotorer, även kallade sökrobotar, för att upptäcka, hämta in och indexera webbsidor, det vanligaste är att söka efter produkter som säljs till konsument. Söktjänster kan användas för att söka efter produkter, webbsidor, nyheter, meddelanden i diskussionsgrupper, skrivna dokument och bilder. För att använda en söktjänst kan användaren fråga efter ett eller flera sökord, varvid söktjänsten presenterar resultatet av sökningen.Resultatet visas oftast i form av en lista över de filer som innehåller eller beskrivits med sökordet eller sökorden, oftast tillsammans med dokumentets titel och en del av innehållet eller en miniatyrbild. Söktjänsten kan även hänvisa användaren direkt till det första dokumentet i resultatlistan. Detta tyckte jag var viktigt att ta med även om jag inte hade ställt någon fråga om söktjänsten.[9]

    Övrig intressant information
    Reklam 2.0 är ett nytt begrepp inom digital marknadsföring som internet och näthandel är. Begreppet Reklam 2.0 lånar versionsmetaforen från uttrycket Web 2.0 för att skildra förändringen inom reklambranschen, där alltmer av marknadsföringen görs på Internet eftersom traditionella medier tappar både tittare och läsare, men också relevans.

    Under det senaste året har begreppet Reklam 2.0 dykt upp som ett nytt Buzzword inom den digitala marknadsföringen. Uttrycket Reklam 2.0 verkar dyka upp första gången under 2006, både i Sverige och USA. Det första dokumenterade användningen av uttrycket Reklam 2.0 i Sverige verkar vara en blogg från 2006 av reklambyrån Åkestam & Holst.

    Reklam 2.0 innebär en förändring i sättet att se på avsändaren av reklamen gentemot mottagaren för reklamen. Det handlar om mottagaren som allt mer går från att vara en passiv konsument till en aktiv kommunikatör och som i allt högre grad själv formar berättelsen om varumärket. Konsumenten förvandlas till en "prosumer" och kan växla mellan dessa två roller på ett obehindrat sätt. Konsumenten beskriver då sin köpupplevelse så att andra konsumenter kan läsa om det.

    I och med Internets intåg på marknaden ökar också informationsflödet till konsumenten. Detta innebär att han eller hon också måste gallra mer bland informationen som hon eller han möter. Konsumenten väljer då, enligt forskning, automatiskt bort den information som uppfattas som oviktig. Med ett innehåll som anses ha låg trovärdighet, blir det allt svårare att få konsumenter att lyssna till ...

    ...läs fortsättningen genom att logga in dig.

    Medlemskap krävs

    För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
    Kontot skapar du endast via facebook.

    Källor för arbetet

    Saknas

    Kommentera arbetet: Näthandel

     
    Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
    Det verkar som att du glömde skriva något ×
    Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
    Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

    Kommentarer på arbetet

    Inga kommentarer än :(

    Källhänvisning

    Inactive member [2009-03-11]   Näthandel
    Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=58027 [2024-04-20]

    Rapportera det här arbetet

    Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
    Vad är problemet?



    Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
    Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
    Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
    Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
    Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
    Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×