Omedveten intersubjektivitet och individuellt lärande i det senmoderna arbetslivet : En tolkning av en fallbeskrivning

2743 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Arbetslivet är just nu i ett stadium där individualitet, medbestämmande och lärande i organisationer eftersöks. Men för att detta skall nås krävs en växelverkan mellan det medvetna och omedvetna. Detta omöjliggörs i och med dagens medvetandecentrering samt det kollektiva omedvetnas makt över individens strävan att finna det personligt omedvetna. Syftet med mitt arbete är att med en uppsättning relevanta begrepp studera det omedvetna i det intersubjektiva och dess inverkan på individens möjlighet till att skapa en växelverkan mellan medvetet och omedvetet i en specifik arbetssituation. Genom ett hermeneutiskt perspektiv utförs studier av det medvetna och omedvetna. En befintlig fallbeskrivning används därtill som empiriunderlag för att konkretisera min tolkning och diskussion. Det som i studien synliggörs är att ett specifikt fall kan visa på en problematik, vilken kan härledas till omedvetna processer. Dessa processer har åskådliggjorts genom skapandet av en begreppsapparat. Utifrån denna har jag således sökt förståelse och förklaring till det kollektiva omedvetnas verkan på de socialisations- och grupprocesser, vilka kunde urskiljas i fallbeskrivningen. Genom min studie har sålunda ny luft getts åt grundantagandet att intersubjektiviteten på en arbetsplats är av största vikt när man talar om kollektivets makt över individen och möjligheten till individualiserat lärande. Mitt arbete kan ses som en väg att genom vissa begrepp förstå och förklara bakomliggande strukturer på en specifik arbetsplats och dess problematik. På detta sätt kan användandet av begreppsapparaten vara intressant att ta i anspråk i vidare forskning kring individens möjlighet att nå individualisering, för att på ett mer allmängiltigt plan förstå sig på de omedvetna processerna i arb...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Omedveten intersubjektivitet och individuellt lärande i det senmoderna arbetslivet : En tolkning av en fallbeskrivning

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Omedveten intersubjektivitet och individuellt lärande i det senmoderna arbetslivet : En tolkning av en fallbeskrivning
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=26844 [2024-04-26]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×