Reklam

11345 visningar
uppladdat: 2006-01-30
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete


Allmänt om Reklam
Reklam är en ständigt växande informationskälla i dagens samhälle. Hela tiden vad man än gör så bombas man av reklam. Det är inte mycket av all denna reklam som vi kommer ihåg eller bryr oss om. Detta leder till att reklambyråerna måste tillverka ännu mer reklam för att deras budskap ska nå fram och vi ska köpa deras produkter.

Det finns flera olika sätt för en annonsör att få fram sitt budskap. De fyra huvudsakliga medievägarna som man först kommer att tänka på är radio, TV, tidningar och Internet.
Men den kanske störst växande reklamtypen just nu är produktplacering i filmer och serier.
Vi börjar med att titta på hur reklamen ser ut i den gamla hederliga tidningen.
Priserna för en tidningsannons varierar beroende på var i tidningen som annonsen är placerad och vilken storlek de har. Sen varierar priserna väldigt mycket beroende på vilken tidning du annonserar i. En helsida i Sörmlands Nyheter ca 37 000, medan en helsida i Dagens Nyheter kostar mellan 243 000 och 250 000 beroende på var i tidningen annonsen sitter.

Det finns två huvudsakliga sätt som en reklam är utformad på. Anntingen så vädjar den till vårat förnuft eller så vädjar den till våran tunna plånbok. Om man vill övertala någon att köpa ens produkter genom att vädja till förnuftet så kan man tillexempel säja: Köp den nya BMW bilen. Den är säkrast i test med knä krockkuddar och trepunktsbälten för en så säker körning som möjligt. En sådan annonsfras vill att man ska köpa deras produkt därför att man tror att det är det förnuftigaste valet och man kan köra säkert. Om BMW istället skulle säja: Köp den nya BMW bilen för endast 99 000 kr. Den är bra, den är billig, den är bäst. Erbjudandet gäller endas månaden ut. En sådan annonsfras vill att man ska tänka på sin ekonomi och köpa det billigaste och bästa alternativet (alltså deras eget erbjudande).

Lagar inom reklambranschen
TV-reklamen är också en väldigt stor industri. Reklamen skiljer sig en del mellan de olika kanalerna. SVT 1 och 2 har ingen reklam utan finansieras med hjälp av skatter och TV avgifter. TV 4, TV 3 och Kanal 5 är s.k. gratiskanaler och är sponsrade av reklam.
Det finns flera olika lagar på vad man får visa och hur man får visa reklamen. Här är några av dessa lagar:
• Innan och efter reklamen börjar sändas så ska en särskild signatur visas så att man vet när det är reklam.
• Nyhetspersoner (ex Benkt Magnusson) får inte uppträda som en betydande roll i reklamen.
• Reklamen får inte syfta till barn under 12 år. Betydande personer som är med i program som huvudsakligen syftar till barn under 12 år får inte heller medverka i reklamen.
• Reklamen får inte förmedla något politiskt eller religiöst budskap.
• Annonser får i en TV-sändning sändas under högst 10 % av sändningstiden per dygn.
Detta är några av de regler som finns när det gäller hur TV reklamen ska skötas. Men det finns självklart många fler än de som ja nämnt ovan.
Skillnaden mellan TV3 och TV4 är att TV3 sänds från utlandet så den kan kringgå vissa regler som exempelvis att reklamen inte får riktas direkt till barn. TV4 är dessutom en gratiskanal vilket gör att alla kan se den. Om du vill se TV3 så måste du ha en Boxer eller liknande. Sådana kostar pengar.

Priset på reklamtid i TV varierar beroende på vilken kanal och vilken sändningstid man vill att den ska visas på och vilken kanal reklamen visas i. Jag kunde inte hitta några siffror på detta men jag tror att den dyraste tiden att ha sin reklamsnutt visad på är mellan kl. 20:00 och 22:00 på kvällen. Stora evenemang och program med många tittare som ex VM-finalen mellan Sverige och Tyskland kan jag tänka mig vore en väldigt dyr tidpunkt att visa sin reklamsnutt i.

Priser
Det är ganska stora prisskillnader mellan att sätta in en annons i en stor tv kanal som TV4 och en mindre kanal som TV4+. Att sätta in en annons i TV4 kostar mellan 10 000 och 300 000 kr för 30 sek beroende på vilken tid på dygnet som reklamen sänds på. Att annonsera på TV4+ kostar mellan 5 000 och 15 000. Det skiljer alltså 275 000 mellan bästa sändningstid på TV4 och TV4+.
Vilken är då bästa sändningstiden?
Jo, det är bäst att sända mellan kl 18.00 och kl 22.00. Då kostar det runt 100 000 kr i TV4. Innan nyhetsmorgon är det som billigast. Då kostar det ca 11.000 kr. årstiderna spelar också in. På sommaren är det lågsäsong. Så är de flesta tittarna ute i solen istället. Då blir det billigare att annonsera. Även det som visas i de andra kanalerna spelar in. Om det visas ett stort sportevenemang i ex TV3 så gå priserna också ner.

Det är väldigt svårt för en tv annonsör att få sitt budskap att nå fram så att folk köper ens produkter eftersom att tittaren bara kan zappa över till en annan kanal så fort det blir reklam. Det är, som de flesta reklamsätten, väldigt O-effektivt. Annonsören måste köpa upp många timmar reklamtid för att det ska göra någon nytta. Annonsören får oftast välja när han vill att hans annons ska sändas. Så om man säljer matvaror exempelvis så kan det vara smart att visa sin reklam i anknytning till ett matprogram.

Internet
Nu för tiden så är Internet våran störst växande reklamkälla. Detta är en stor konkurrent till reklam i TV och radio. Internetmarknadsföringen har sedan förra året ökat med 36 %. När man marknadsför produkter på Internet så är det framför allt med banners, pop up, spam (skäppost) och sponsrade länkar. Banners är alla de små bilderna som man kan se på nästan varje sida.
Där det står lite fakta om produkten och om man klickar på bilden så kommer man automatiskt till deras hemsida. När man går in på en sida så kan det ibland komma en s.k. pop up. Det är som en liten faktasida om en produkt som ser ut som en egen Internetsida fast man kan inte söka i den eller något. Fast även här så kan man komma till produktens hemsida genom att klicka på den eller ev. en länk i bilden. Skräppost är det som man får i sin inkorg i ex Hotmail med information om en viss produkt.
Siffrorna pekar på att det i år kommer att ske en ökning på 25 % för nätannonser och med 20 % nästa år.

Marknadsföringslagen
I Sverige har vi en s.k. marknadsföringslag. Det är för att skydda privatpersoner och andra företag från opassande reklam. Förbuden är många.
Här är några av de förbuden som marknadsföringslagen innebär:
• Reklamidentifiering
Det ska tydligt framgå att det handlar om reklam och vem som svarar för reklamen
• Vilseledande förpackningsstorlekar
En säljare får inte använda förpackningar som exempelvis är mycket större än nödvändigt
• Jämförande reklam
En säljare får i sin reklam peka ut en annan säljares produkter om jämförelsen inte är vilseledande eller medför förväxling mellan produkterna.
• Obeställda produkter
En säljare får vid marknadsföringen inte leverera produkter till dig om du inte har beställt dem och försöka få dig att betala.
• Vilseledande reklam
En säljare får i reklamen inte använda påståenden som är vilseledande, exempelvis när det handlar om varans kvalitet eller pris.
• Garantier
En säljare som vid marknadsföringen erbjuder garanti för en vara ska informera dig om vad garantin innebär och hur du ska göra för att kunna utnyttja den.

Om man skulle sammanfatta marknadsföringslagen så skulle den se ut ungefär såhär:
En säljare får inte vilseleda kunden eller ljuga för kunden eller på något sätt lura kunden med sin reklam.

Yrken inom reklamen
Inom reklambranschen så finns det många yrken.
• Projektledare: Projektledaren planerar, leder och styr projekt. Som projektledare behöver man förmåga att samordna och engagera människor som arbetar i projektet.
• Copywriter: Som copywriter jobbar man med idéer och texter i reklam. Man ska kunna formulera dig intresseväckande så att folk tar till sig budskapet, oavsett om det handlar om att sälja en idé, en vara eller en tjänst.
• Art direktor: En art direktor deltar i arbetet med att utforma reklam på en reklambyrå. Han ansvarar för den kreativa idén i reklamen, med bilder och formgivning som specialitet.
• Grafisk designer: Som grafisk formgivare får man skapa fram hur exempelvis en trycksak, en förpackning eller en hemsida på Internet ska se ut. Man ger produkten en form genom att välja bokstäver, symboler, bilder och färger. Målet är ofta att produktens utseende ska avspegla en del av innehållet och dessutom vara lätt att förstå.
• Redigerare: Som filmklippare/redigerare ställer man samman bilder och ljud till en färdig film. Det är ett konstnärligt arbete som kräver sinne för färg och form men också förmåga att tolka vad en bild eller scen betyder. Det är en yrkesform som behövs vid producering av en reklamfilm.
• Fotograf: Fotografen använder bilden för att berätta om något, förmedla en känsla eller för dokumentation.

• Informatör: Som informatör ser man till att alla vet vad företaget eller myndighen jobbar för, både internt i organisationen och utanför den.
• Marknadsförare: Som marknadsförare arbetar man med marknadsföring på ett företag eller en organisation. Jobbet går ut på att marknadsföra varor eller tjänster, för att få företaget att sälja mer och att få omvärlden att se positivt på organisationen.
• Marknadsassistent: som marknadsassistent kan man få ha hand om allt från kundregister till avancerad trycksaksproduktion.

Allt fler jobb inom reklambranschen kräver högskoleutbildningar. Om man exempelvis vill jobba som Art Direktor så bör man ha gått någon form av utbildning inriktad på grafisk formgivning. För att bli art direktor så brukar man oftast gå en högskoleutbildning på två till tre år. Det kan vara bra att ha en varierad bakgrund när man är art direktor.
Det viktigaste är att man är kreativ och kan uttrycka sig i bild och form. Man ska också kunna vara bra på att samarbeta.
Som art direktor så jobbar man med bild idéer och formgivning i reklamen. Man jobbar som ett team med sina kollegor.
Det finns flera utbildningar som man kan gå för att bli art director. En är designutbildningen vid Göteborgs universitet. Utbildningen tar tre år och sen kan man läsa vidare ytterligare två år om man vill.

Som sagt så kan det vara bra att om så bör man läsa vidare på en högskoleutbildning efter gymnasiumet om man vill ha ett jobb inom reklambranschen, beroende på vilken sorts jobb man vill ha.
De flesta som satsar på en karriär inom reklambranschen går utbildningar som är speciellt inriktade på ekonomi, marknadsföring, samhällsvetenskap, eller teknik med marknadsföring och reklam.



Yrkenas popularitet
Idag så är det lite olika vad folk vill jo...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Reklam

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-30]   Reklam
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=5609 [2024-03-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×