Reklamanalys - Jet Set - Klockor
12549 visningar
uppladdat: 2007-03-14
uppladdat: 2007-03-14
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
For some people the sun never goes down
På bilden sitter tre personer och gottar sig med champagne och vindruvor. En man och två kvinnor som verkar har det väldigt gott ställt. De ser ut att vara på någon flott fest och det sker i nutid eftersom att deras fest kläder ser ut att vara sånt man använde idag. Stureplan – Stockholm dyker upp när man kollar på bilden också. Mannen har långt ovårdat hår och kvinnorna är blonderade med utmanande kläder och lite dyrare än vad man kanske använde någon annanstans i Sverige, om det nu är i Sverige. Karaktärerna är aktiva, ena kvinnan ska just dricka medan hon fixar till sitt hår, och mannen försöker grabba tag i några druvor. Hon i mitten gör en konstig pose som ger känslan av att hon är i rörelse. Alla bär klockor från Jet Set.
Jet Set är ett klockmärke som innehåller bla. klockorna St. Moritz och Monaco. Det finns en underrubrik på reklambilden också där det står Ur&Penn, ett företag som säljer Jet Set klockor. Jet Set texten är väldigt glamorös och ser ut att vara skrivet i skimrande diamanter. Under texten står det ”For some people the sun never does down” vilket kan betyda en massa olika saker. Kanske menar de att man aldrig slutar skina om man bär Jet Set klockorna eller så har man så roligt när man bär dom att man inte vill gå och lägg sig. Man får nog tolka fritt. Bilen i den här reklamannonsen dominerar såklart. De har dock fått klockan som är med (St. Moritz) att se riktigt dominerande ut, trots att den inte täcker det mesta av bilden. Den är framlyft väldigt nära kameran så den ser riktigt mäktig ut. Det är inte så mycket text med i bilden, men man missar verkligen inte Jet Set texten. Den sitter högst upp i mitten som de flesta rubrikerna gör. Bilden nedanför är väldigt central och sen kommer klockan nedanför/framför nere till höger. I vänstra hörnet har man då placerat företagets namn för att balansera bilden så bra som möjligt. Färgerna ger en väldigt flott känsla, guld, vitt, svart, grå/blått och brunt.
Det är nog många ungdomar som köper Jet Set klockor och bilden är rätt lockande för ungdomar. Att det finns tre personer på bild kanske representerar de tre klockorna från Jet Set som man säljer på Ur&Penn. Att det finns två kvinnor och en man representerar nog att det finns två klockor som är menade för kvinnor och en klocka som är menad för män. På något sätt kan man också känna kopplingar till sexuella uttryck i bilden.
Egentligen är det företaget Ur&Penn som vill ge reklam för Jet Set klockorna. De ger ut deras Internetadress så man kan gå in och kolla priser och vilka klockor som finns. Klockan som är i fokus på den här annonsen är St. Moritz. Annonsen är publicerad i damtidningen Cosmopolitan och vill väl locka flotta kvinnor att köpa klockan. Kvinnorna på bilden är lite utav idealkvinnan som man idag ska vara och därför lockas nog många kvinnor till just den här bilden.
Målgruppen är nog båda män och kvinnor som har tillräckligt mycket pengar. Man behöver väl inte va på något speciellt sätt för att använda klockorna, men man behöver pengar. Alla kan inte köpa en kl...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
Källhänvisning
Inactive member [2007-03-14] Reklamanalys - Jet Set - KlockorMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=7767 [2024-04-20]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera