Reklamanalys - Minute Maid - Fruktjuice
4784 visningar
uppladdat: 2007-03-14
uppladdat: 2007-03-14
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
FOR EVERYDAY BALACE
Bilden består av en dyster och tråkig bakgrund. Bakgrunden föreställer en storm ute på en slätt eller en åker. Reklambildens fokus ser ut att vara en aktiv kvinna i 20 års åldern som dricker reklamens produkt; Minute Maid Fruit Plus, en dryck som innehåller röda frukter och bär. Därav är kvinnan röd och har röda frukter och bär inuti kroppen och pga det så ser man inte om det är någon speciell person. Eftersom att hon på reklambilden dricker drycken så blir hon en aktiv karaktär. Det är svårt att säga när detta sker men det verkar vara i nutid om man kollar på hur kvinnan ser ut. Hade det varit en gammal reklambild eller hade de velat att hon skulle se ut att komma från t.ex. 70-talet så hade hon sett annorlunda ut.
Minute Maid är ett företag som sysslar med olika sorters drycker och juicer. I reklamannonsen är det deras nya Fruit Plus som innehåller naturliga antioxidanter som de vill reklamera. Nere i vänstra hörnet på bilden finns det en ruta där det står: ”NYHET!” med stora bokstäver. Nedanför det så följer en text där de förklarar varför drycken är så bra, vad den innehåller och i princip varför man ska köpa den. De reklamerar även Minute Maid Fruit Plus med fiber. Ordet ”NYHET!” är en stor text i en lysande grön färg, kanske för att fånga uppmärksamhet. Undertexten ”Skörda frukten av naturliga antioxidanter” är en lite mindre text i röd text och även där försöker man väl att fånga uppmärksamheten med hjälp utav textens färg. Själva texten är då minst och i vitt och bakgrunden till alltihopa är i en mörk lila nyans. Textens stil kan vara Arial. I reklambilden så dominerar bilden på kvinnan och dess bakgrund. Trots det så är det inte mycket som talar för att bilden är så mycket mer dominant än texten. Textens ”NYHET!” gör att texten tränger på och nästan dominerar, men bara nästan. Hela reklamannonsen är uppbyggd för att skapa en rätt jämställd helhet. I varje hörn finns det ett speciellt föremål som väger och gör att bilden inte får för mycket tyngd på ena sidan. Bildens färger är också smart uttänkta. Kvinnans röda färg ska då representera dryckens färg och de dystra bakgrundsfärgerna ser till att kvinnan lyser upp, vilket är en ganska smart idé. Det lockar folk att titta på den.
I texten försöker man först lägga fram sympati om hur svårt det är att få kroppen i perfekt balans. Sen så förklarar man då hur drycken kan hjälpa människor att lösa det problemet. Man använder bla. ord som ”perfekt balans”, ”ett riktigt bra val”, ”en blandning av de finaste juicerna” och ”ger ett unikt innehåll” för att locka till sig kunder. Det beskrivs även hur antioxidanterna ska skydda kroppens celler och hur de kan förebygga cellernas åldrande. När man läser texten får man en känsla av att drycken är till för aktiva personer.
Annonsens sändare är Minute Maid som då är ett företag som tillverkar drycker och juicer som nämndes ovan. Företaget vill förmedla att just det här är en bra dryck och att det är ett bra val att välja den om man nu värnar om hälsan. De vill framhäva att antioxidanterna är ett riktigt smart påhitt som kommer ta hand om kroppens celler. Annonsen var publicerad i tidningen Cosmopolitan som är en tidning för kvinnor. Det är ett smart val att sätta ut reklamen i en kvinnotidning eftersom att kvinnor är mer petiga med hur de ser ut och de nämner även åldringshinder som de flesta kvinnor är intresserade av.
Målgruppen är nog aktiva människor eller människor som värnar om hälsan, i alla åldrar och för både män och kvinnor. Det bästa vore om man tycker att balanserad kost är viktigt och om man motionerar ofta, men det står inte att det är ett måste för att drycken ska fungera rätt. Jag tror att reklambilden vill förmedla en lugn och psykiskt värmande dryck som ger kroppen en perfekt balans. Kvinna på bilden ser harmonisk ut och verkar helt obrydd om stormen som pågår i bakgrunden. De där frukterna och bären som hon har inuti sig ser väldigt färska och goda ut, vilket troligt vis lockar folk till att åtminstone testa drycken. På drycken som finns på bilden finns även vattendroppar vil...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
Källhänvisning
Inactive member [2007-03-14] Reklamanalys - Minute Maid - FruktjuiceMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=7768 [2024-03-28]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera