Samspelet i ett klassrum: en observationsstudie på en dövskola av samspelet mellan elever och lärare samt elever emellan

2346 visningar
uppladdat: 2001-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: Grundskolor i Sverige för döva och hörselskadade barn är tvåspråkiga, vilket innebär att all undervisning sker på teckenspråk och svenskan används till skrivandet och läsandet. Hos döva elever är teckenspråk deras första språk, medan de hörande lärarna har teckenspråk minst som andra språk som de har lärt sig senare i livet. Syfte: Uppsatsens syfte är att studera samspelet i klassrummet på en dövskola - särskilt samspelet döva elever emellan samt mellan elever och lärare. Samspelet ses som en förutsättning för döva elevers utveckling och inlärning. Metod: Forskningsmetoden som används är observation som tillhör den kvalitativa forskningsmetodsgenren. Observationerna pågick under två veckor i en klass på en grundskola för döva och hörselskadade elever. Den teoriska delen inleds med en bakgrundsbeskrivning av dövas historia. Därefter presenteras olika teoretiska aspekter kring samspelet och dess inverkan på en individs utveckling. Med hjälp av teorierna och observationerna förs en diskussion om samspel i klassrummet. Resultat: Slutsatserna visar att samspelet mellan eleverna och lärarna varierar beroende på var eleverna står i sitt utvecklingsstadium och att de aktiva eleverna klarar samspelet lättare både med lärarna och med de andra eleverna. En annan slutsats är att tvåspråkigheten hela tiden finns i elevernas närvaro - ständigt blir de påminda för att bli medvetna om teckenspråk och svenska. Slutsatsen om samspelet mellan eleverna är att de anpassar sitt kommunikationssätt beroende på vem de talar med. En annan slutsats är att eleverna för...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Samspelet i ett klassrum: en observationsstudie på en dövskola av samspelet mellan elever och lärare samt elever emellan

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2001-01-01]   Samspelet i ett klassrum: en observationsstudie på en dövskola av samspelet mellan elever och lärare samt elever emellan
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=42777 [2024-04-25]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×