Skoluniformer - ett ålderdomligt påhitt eller en modern reform?

8 röster
19184 visningar
uppladdat: 2011-05-20
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
  • 2. Innehållsförteckning
  • Titel_______________Kapitel
  • Framsida                       1
  • Innehålls förteckning      2
  • Inledning                       3
  • Utredning                       4
  • Historisk utveckling         4:1
  • Övriga världen                     4:2
  • Diskussion                      4:3
  • Avslutning                      5
  • Källförteckningar             6

3. Inledning

Jag har valt att arbeta med skoluniformer och göra en utredande analys kring detta.

Skolan är för de flesta barn den största eller åtminstone den första upplevelsen med världen utanför hemmet. Ungefär en tredjedel av dagen tillbringas på skolan och ungefär hälften av ett barns vakna tid. Vid tidig ålder brukar inte kläderna i skolan spela särskilt stor roll. Oftast är det mamma eller pappa som väljer kläderna eller så har skolan en uniform som man ska använda. I vår moderna värld, har barnen blivit mycket mer intresserade av hur de ser ut med kläder och annat. Kostnaden för dessa kläder och konflikter i samband med dem har gett upphov till många skolor och föräldrar hellre vill ha skoluniform. Vissa länder har istället börjat minskningen användningen av uniformen.

Syftet med min utredande analys har varit att ta reda på mer information kring uniformens ursprung, hur den har använts och hur samhället ser på den idag. Jag har velat få fram konstaterade fakta och inte bara åsikter. Genom att noggrant ha läst igenom långa artiklar, informationstexter och annat har jag fått en klar bild över hur uniformen just har utvecklats genom tiderna.

4. Utredning

4:1 Historisk utveckling

Skoluniformer har omväxlande urval från land till land och över tiden, stilar och traditioner varierar kraftigt. Vissa skoluniformer har varit så pass utmärkande att de nästan har blivit en symbol för landet i fråga.  Den klassiska bilden av en fransk skolpojke i basker och smock blev snabbt en symbol för Frankrike. Likaså den engelska pojken i skärmmössa, kavaj och korta byxor, som både var och är en symbol för England. På samma sätt är den japanska skoluniformen vida känd och även populär i det svenska samhället.

Efter Roms fall år 1453 försvann skolgången i väst och de få spår av skolgång man kan hitta är sångskolorna som fanns i katolska katedraler och kloster. Här fick endast pojkar gå och här skapades även de allra första gosskörerna. Det är också de tidigaste spåren av skoluniformer söder om England som man hittat. Eftersom att skoluniformen från början härstammar från Storbritannien, är det också anledningen till varför jag valt att gå ner på djupet kring hur den traditionella skoluniformen har utvecklats.

Skoluniformer i USA har ända tills nyligen i allmänhet förknippats med höga kostnader och exklusiva skolor för de välbärgade. Även i England, där majoriteten av barn idag har uniformer i skolan, så förknippas den med vad många britter som anses vara offentliga, överlägsna, överklass-skolor för de rika.Den historiska ursprungsuniformen ser dock helt annorlunda ut än vad den gör idag. Skoluniformer upprättades först under 1500-talets England i välgörenhetsskolor för fattiga och föräldralösa barn.Det var inte förrän under 1800-talet som de stora engelska offentliga skolorna började använda uniformer. Dock så var det inte förrän ännu senare som de blev allmänt accepterade i statliga skolor, speciellt i statliga grundskolor.[1]

Skoluniformer var alltså väldigt sällsynta och där de användes, välgörenhetsskolor, använde man alltid blåa kläder, eftersom att det billigaste färgämnet för att färga kläderna. Så att skoluniformer ska ha samband med barn från välbärgade familjer än en långlivad myt. Det var snarare tvärtom, eftersom att skoluniformen gjorde att de hemlösa barnen kunde skiljas åt från de "vanliga" barnen, samtidigt som det också var ett mycket billigt alternativ. Dessa historiska skoluniformer bäras faktiskt fortfarande av en del män på några av Englands mest berömda sjukhusskolor, t.ex. Christ's Hospital School i Sussex.[2]

Anledningen till att Storbritanniens stora offentliga skolor började använda skoluniformerna var mycket av samma anledning som varför lärare i USA:s statliga skolor började kräva uniformer. Den brittiska offentliga skolan hade under 1700- och tidiga 1800-talet blivit anarkistiska, farliga platser där pojkar från överklassfamiljer skapade ett ofrivilligt våldsspel. Man använde det närmaste redskapet man hade till hands och gick bärsärk mot andra elever och lärare. En intressant notering gällande detta är att många av Storbritanniens mest populära och moderna sporter såsom rugby, fotboll, kricket och baseball, har sitt ursprung i det informella och kaotiska våldsspelen som de engelska pojkarna skapade. Det gick faktiskt så pass långt att vissa föräldrar vägrade att skicka sina pojkar till de statliga skolorna och istället valde att utbildade dem hemma tills de var redo för universitetet.

Enhetligheten i klädsel var en av de åtgärder man antog för att ersätta skolans kaos med en disciplinerad ordning. Tillsammans med obligatoriska sporter, strängare övervakning av elevernas liv och moral, samt en breddning av den klassiska läroplanen, var skoluniform en viktig egenskap för den reformerade offentliga skolor som uppstod. Dessa skolor blev senare kännetecknade som några av de mest effektiva och prestigefyllda skolor i Europa under det sena 1900-talet.[3] Ingen annanstans i Europa eller i Amerika möttes de särskiljande uniformerna för skolans pojkar av en sådan accepterad. Den brittiska skoluniformen instiftades också i de nya offentliga skolorna som grundades i Storbritanniens kolonier. Där antog de en liknande stil som den i hemlandet, oavsett hur olämpliga de var med tanke på det tropiska klimatet. 

Det är lite ironiskt att från att ha varit ett bevis på fattigdom och föräldralöshet, kom skoluniformen att representera en hög social status. Den sociala revolutionen under 1940-talet gjorde att en stor del av den engelska besattheten med skoluniformer slutade. Flera länder har sedan dess haft engelsk-influerade skoluniformer p.g.a. av att de tidigare var just engelska kolonier. Detta är fallet i Australien, Nya Zeeland och vissa delar av Sydafrika. Flickor fick för övrigt inte börja studera i de brittiska skolorna och ha uniformer förrän under 1800-talet.

4:2 Övriga världen

Den franska skoluniformen tog en annan approach än den brittiska. En ny republikansk regering antog år 1970 en ny reform där man införde långa arbetsrockar som pojkarna skulle ha ovanpå sina kläder för att minska uppkomsten av klasskillnader. Italien antog en liknande hållning medan man i USA aldrig övergick till någon allmän skoluniform utan de bars endast på privata skolor.[4] Den katolska skolan i centrala Europa och Italien antog uniformen under 1980-talet vilket ledde till många offentliga skolor började experimentera med uniformer.

Under den tidiga delen av Rysslands kommunistrevolution uppmuntrade Sovjetunionen östeuropeiska kommunistiska länder att godkänna skoluniformen, vilket de flesta länderna gjorde. Skoluniformerna togs sedan bort allt eftersom Ryssland framkom ur kommunismen, främst eftersom att eleverna helt enkelt vägrade att bära dem. 

Japan är ett annat land där de flesta elever bär skoluniform. Preussarna (dåtidens Tyskland) verkar ha haft en stor inverkan på skoluniformer i Japan under tidiga 1900-talet, och det finns många teorier om det.

I USA har skoluniform blivit allt vanligare i offentliga skolor sedan 1980-talet och många privatskolor använder också uniform. Bill Clinton var en stark förespråkare av skoluniform. Idag undervisar många länder utan uniformer, och de har istället blivit en symbol för de privilegierade. Man kan dock se att detta sakta börjar förändras. Skoluniformer börjar istället nästan ses som ett sätt att begränsa skolans kostnader.[5]

4:3 Diskussion

Praktisk eller tråkigt det finns många olika åsikter när det gäller skoluniformen. Här i Sverige har skoluniformen förekommit sparsamt, men under senare år har argument för skoluniform hörts allt oftare i svensk debatt. Att få bära de kläder man vill är en mänsklig rättighet, men alla har inte samma ekonomiska möjlighet att köpa det senaste inom modet. Skoluniform är praktisk, för att den minskar pressen på vilka kläder man skall ha på sig. Men den tar bort den personliga valfriheten att klä sig hur man vill. Många människor vill uttrycka sig och visa var de står i samhället genom sina kläder. Man kan säga att kläderna gör personen. Genom att strypa denna ådra av valfrihet kan det göra så att skoluniformen upplevs som tråkig och gammaldags.

En persons identitet sitter oftast i hennes kläder, utan kläder hade hon bara varit en i mängden. Det är kläderna som gör oss så pass olika. Men med skoluniform ges eleverna samtidigt möjlighet att hitta andra sätt att uttrycka sin personlighet än genom ytlig klädsel. Kraven på vad vi skall ha på oss och hur vi skall se ut är väldigt höga. De som är för skoluniform hävdar ofta att mobbningen skulle minska om alla hade enhetlig klädsel. Men så lätt blir man nog inte av med mobbningen; för den sitter inte bara i kläderna. Om mobbarna inte kan mobba för klädsel längre hittar de på nya fel med personen, som t.ex. utseende eller personlighet.

Människan är som alla vet ett flockdjur, och vill gärna placera in sig själva och andra i olika grupper. Tillhörighet och trygghet är viktigt, därför kan skoluniformen göra så att eleverna känner en koppling till varandra och får någon slags trygghet. I många olika situationer runt om på jorden används kläder för att känna tillhörighet t.ex. på en fotbollsmatch. De olika supportrarna har samma färger och logotyper för att visa vilket lag de håller på. Det blir ibland bråk emellan supportrarna bara för att de har olika tillhörighet och så vidare. Samma sak kan hända emellan skolor. Om en konkurrens byggs upp och det finns elever som vill bråka med den andra skolans elever, så kan de lätt se vilka som kommer från den andra skolan om skoluniform används.

År 2005 föreslog kristdemokraterna att enskilda skolar skulle få rätten att införa skoluniform men detta förslag godkändes inte.[6] Under december 2008 testades skoluniformer i en mellanstadieskola i Borås och de flesta av eleverna tyckte om idén.[7] Skoluniformen kan även hjälpa med att förbättra elevernas koncentration på lektionerna. När det störande momentet om att tävla om populariteten genom kläderna försvinner, slipper eleven pressen om att bli iakttagen för sina kläder och därför kan eleven koncentrera sig mer och jobba mer aktivt med sitt skolarbete som leder till ökad prestation hos eleven. Klassrummet blir till en arbetsplats och detta i sin tur också leder till en förbättrad lärarmiljö.

5. Avslutning

Jag tror att det hade varit skönt för barn och ungdomar att för en gångs skull inte behöva tänka på vad de skall ha på sig. Svartsjuka och avund skapas lätt bland barnen i skolorna och grupptrycket är högt. Barn med mindre välbemedlade föräldrar slipper känna sig utanför, och känna konkurrens med de barn som har modekläder. Fördelarna och nackdelarna är många vad det gäller skoluniform. Den här frågan kommer säkert att lyftas många gånger bland våra politiker, ungdomar och föräldrar men just nu så ser det inte ut att vara aktuellt med skoluniform i Sverige. Men vem vet, i framtiden kanske våra elever bär skoluniform. Skoluniform är fortfarande en fråga mellan elever och skolledningen. Det skulle vara märkligt faktiskt om detta inte var fallet.

Skoluniformen hade ju faktiskt från början för avsikt att öka respekten för läraren och genom att skärpa disciplinen hos eleverna. Allt detta leder till en kedjereaktion som börjar med respekten ökar för lärarna som i sin tur leder till skärpt disciplin och till sist leder det till bättre betyg för eleven. Men de har friheten att uttrycka sin personlighet genom kläderna under sin fritid. Detta är en förberedelse till arbetslivet där man ofta blir tvingad till detta scenario. De som är motståndare till skoluniformen menar att skoluniformen är ett ingrepp i den personliga friheten och eleverna själva måste kunna bestämma vad de vill ha på sig. Om detta är ett ingrepp i den personliga friheten då är polisuniformen eller branduniformen också ett ingrepp i personliga friheten. Vi vet att poliser och brandmännen måste ha uniform på sig på grund av att deras jobb kräver det. Elever som går i högstadiet går ungefär 8 timmar i skolan varje dag vilket är som en vanlig arbetsdag.

6. Källförteckning

  • http://histclo.com/schun/hist/schun-hist.html
  • Historical Boys Clothing (HBC), ett oberoende uppslagsverk över kläder genom historien (december 2005)

  • http://news.bbc.co.uk/cbbcnews/hi/newsid_3180000/newsid_3181800/3181847.stm
  • Hemsidan för BBC:s nyhetsprogram "Newsground" som är för barn (februari 2005)

  • Hunt, Liz. "Clothing Time: The Storied Behind 4 Famous Uniforms".
  • Mental Floss Magazine, 23 februari. Tillgänglig på Mental Floss Magazine:s internethemsida

  • Smith-Spark, Laura (2006). BBC News Europe: "What's in a school uniform?"
  • Artikel från BBC:s Europeiska nyhetssida på internet) Tillgänglig på http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4755367.stm (hämtad 2011-04-20)

  • Johansson, Karin. "KD vill införa skoluniform". Sydsvenskan, 3 juli 2005.
  • Tillgänglig på Sydsvenskans internethemsida

  • Von Hall, Gunilla. "Skoluniformer testas i Borås". Svenska Dagbladet, 5 mars 2007.
  • Tillgänglig på Svenska Dagbladets internethemsida.

    ...

    ...läs fortsättningen genom att logga in dig.

    Medlemskap krävs

    För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
    Kontot skapar du endast via facebook.

    Källor för arbetet

    http://histclo.com/schun/hist/schun-hist.html Historical Boys Clothing (HBC), ett oberoende uppslagsverk över kläder genom historien (december 2005) http://news.bbc.co.uk/cbbcnews/hi/newsid_3180000/newsid_3181800/3181847.stm Hemsidan för BBC:s nyhetsprogram "Newsground" som är för barn (februari 2005) Hunt, Liz. "Clothing Time: The Storied Behind 4 Famous Uniforms". Mental Floss Magazine, 23 februari. Tillgänglig på Mental Floss Magazine:s internethemsida Smith-Spark, Laura (2006). BBC News Europe: "What's in a school uniform?" Artikel från BBC:s Europeiska nyhetssida på internet) Tillgänglig på http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4755367.stm (hämtad 2011-04-20) Johansson, Karin. "KD vill införa skoluniform". Sydsvenskan, 3 juli 2005. Tillgänglig på Sydsvenskans internethemsida Von Hall, Gunilla. "Skoluniformer testas i Borås". Svenska Dagbladet, 5 mars 2007. Tillgänglig på Svenska Dagbladets internethemsida. http://www.studentsoftheworld.info/sites/society/img/29407_SchoolUniforms.jpg Direktlänk till bilden som används på framsidan. http://www.crosswordese.com/100517_eton.html Direktlänk till en informationshemsida om Eton Collage. Använd bilden på skolpojkarna samt informationen under bilden. http://www.shtetlinks.jewishgen.org/pakruojis/ruth/part3/schooldays/schooldays.htm Direktlänk till bilden på rumänska skolbarn i skoluniform samt informationen under bilden. http://en.wikipedia.org/wiki/Names_of_Lithuanian_places_in_other_languages Direktlänk till Wikipedias hemsida. Användes för att ta reda på att staden "Pakroy" ligger i Rumänien. Se källan ovan. [1] http://histclo.com/schun/hist/schun-hist.html, Historical Boys Clothing (HBC), ett oberoende uppslagsverk över kläder genom historien (december 2005) [2] http://news.bbc.co.uk/cbbcnews/hi/newsid_3180000/newsid_3181800/3181847.stm, hemsidan för BBC:s nyhetsprogram "Newsground" som är för barn (februari 2005) [3] Hunt, Liz. "Clothing Time: The Storied Behind 4 Famous Uniforms". Mental Floss Magazine, 23 februari. Tillgänglig på Mental Floss Magazine:s internethemsida 4 http://histclo.com/schun/hist/schun-hist.html, Historical Boys Clothing (HBC) [5] Smith-Spark, Laura (2006). BBC News Europe: "What's in a school uniform?" (elektronisk) (artikel från BBC:s Europeiska nyhetssida på internet) Tillgänglig på http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4755367.stm (hämtad 2011-04-20) [6] Johansson, Karin. "KD vill införa skoluniform". Sydsvenskan, 3 juli 2005. Tillgänglig på Sydsvenskans internethemsida [7] Von Hall, Gunilla. "Skoluniformer testas i Borås". Svenska Dagbladet, 5 mars 2007. Tillgänglig på Svenska Dagbladets internethemsida.

    Kommentera arbetet: Skoluniformer - ett ålderdomligt påhitt eller en modern reform?

     
    Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
    Det verkar som att du glömde skriva något ×
    Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
    Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

    Kommentarer på arbetet

    Inga kommentarer än :(

    Liknande arbeten

    Källhänvisning

    Inactive member [2011-05-20]   Skoluniformer - ett ålderdomligt påhitt eller en modern reform?
    Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=58952 [2024-03-28]

    Rapportera det här arbetet

    Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
    Vad är problemet?



    Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
    Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
    Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
    Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
    Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
    Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×