Skräckromanticken- hur ser dess framtid ut?

13 röster
31013 visningar
uppladdat: 2005-12-06
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inledning

Skräckromantiken innehåller inte bara grunden till skräck som man kanske kan tro utan det var även här som grunderna till fantasy skapades. Jag hade tänkt att se vad det är i skräckromantiken som finns i det som vi i dag kallar för fantasy, hur mycket det är som kommer från skräckromantiken. Eftersom jag är mycket intresserad av fantasy och har läst en del fantasy böcker så var det naturligt att det blev detta ämnet. I mitt arbete kommer du att få läsa om vad som är skräckromantik och vad av den som finns kvar i fantasy i dag. Jag skall skriva om några författare som kom fram under skräckromantiken och jämföra dessa med en nutida fantasy författare. Jag skall även besvara min frågeställning som är ”Hur kommer skräckromantiken egentligen se ut i framtiden?”.


Romantiken

Detta är en epok som omfattar både filosofi, diktning, konst, vetenskap och musik under 1700-och 1800-talet. Denna epok var en reaktion mot både upplysningen och förnuftets värld. Alla skulle lita på sina känslor mer än sitt förnuft. Man ville börja skriva om saker långt ifrån från verkligheten man levde i och skrev om sin framtid med mystik och magi. I denna tid föddes en ny sorts romantik i litteraturen som kallas Skräckromantiken.


Skräckromantiken

Skräckromantikens epok var under 1700-talet och 1800-talet, skräckromantiken ligger i grund för dagens fantasy. I skräckromantiken började man intressera sig för gamla ruiner, mörker, spöken och det okända, man ville komma bort från allt som var upplyst. Skräckromanerna utspelade sig ofta i förfallna slott med skrämmande dolda gångar.

Skräckgenren skildrar oftast en människas, eller en grupp människors, möte med något livsfarligt, antingen något naturligt som en mördare, eller något övernaturligt som en vampyr eller varulv. I skräckromantiken lade man oftast fokus på döden eftersom döden är det som människan är räddast för pga. att man inte vet någonting om det och vi kan inte kontrollera det.

Flera blev intresserade av medeltiden och dess miljö och det blev en till gren av skräckromantik som kom att kallas gotiskskräck, dessa berättelser handlar oftast om spöken och övernaturliga ting. Det är främst från denna litteratur som fantasy kommer ifrån.


Fantasy

Fantasy har används tidigare som ett begrepför alla fantastiska litteraturer som science fiction men under 60-talet då Härskarringen kom började man använda fantasy begreppet så som vi tolkar det i dag. Själva formen på litteraturen fantasy har funnits längre tillbaka. Vissa menar att fantasy är lika gammalt som människorna, men de flesta menar att fantasy har sin största grund i en del av skräckromantiken. Fantasy fick inte någon stor riktig stor publik förrän efter Tolkien.

Man kan känna igen en fantasy berättelse genom att den inte är realistisk de ska vara så icke-realistisk som möjligtn. All litteratur som är icke-realistisk är inte fantasy ska man veta.


Vem var Mary Shelleys ?

Mary var dotter till Mary Wollstonecraft och William Godwin. Hennes mamma dog när hon föddes, hon växte upp med sin äldre halvsyster. När Mary växte upp, var den gotiska skräckromantiken och vad som kallas graveyard poetry på modet, och det påverkade Mary. Hon träffade den romantiska poeten Percy Bysshe Shelley, som också intresserade sig för den romantiska rörelsen och poesin. 1814 rymde Percy och Mary från England tillsammans, och 1816 gifte de sig. Endast ett av deras barn överlevde spädbarnstiden och Percy Shelley avled 1822, bara 30 år gammal. Mary Shelley är mest känd för Frankenstein hon var endast 18 år när hon skrev den. Men hon skrev även ett flertal andra verk och hon redigerade även sin makes dikter och brev. 1851 dog hon.

I romantiken kom känslan starkare för människans fri- och rättigheter vilket gjorde att ett antal inflytelserika kvinnliga författare kunde dyka upp, som Mary Shelleys.

Man kan se att Frankenstein en reaktion mot upplysningen med all vetenskap och forskning om kroppen men inget om själen. Hon beskrev naturen som skildras av vildmarken.


Vem var Edgar Allan Poe?

Amerikanaren Edgar Allan Poe föddes 19 januari 1809 i Boston, hans mor och far var Actor David Poe Jr. och skådespelerskan Eliza Poe. men hans föräldrar dog tidigt, han blev istället omhändertagen av ett köpmans par i Richmond, han hade konflikter med sin fosterfader under sin uppväxt och vid dennes död lämnades Poe arvslös.
Hans debut blev med sin diktsamlig Tamerlane och efter den kom Poems. Han etablera sig som en novellist, litteraturkritiker och medarbetare till tidskrift och redaktör. Han gifte sig med sin kusin som var 13 år gammal, när hon dog 1847 började han dricka mycket.

Melankoli, skönhet och död handlar ofta hans poesi om, han skrev detektivberättelser och han anses vara den som kom på denna genren. Poe skrev även skräck noveller som har blivit stilbildande, hans insatser framstår som estetisk skarpsinnig, banbrytande utforskning av själens nattsidor.

Han skrev i sina böcker om människor som blev vansinniga och gjorde hemska handlingar som inte är tillåtna. Detta kan man se en likhet med hur skräck även i dag handlar om människor som blir galna, psykiskt sjuka och mördar andra eller något liknande, det finns otroligt mycket som handlar om det i både film och böcker. Detta kanske beror på att människor är mest rädda för andra människor och vad vi kan göra mot varandra. Till fantasyn kan man då inte riktigt koppla detta, dels eftersom det inte finns människor i all fantasy.


Vem var John Ronald Reuel Tolkien ?

Tolkien föddes i Sydafrika 1892 men flyttade sen till Storbritannien. Han jobbade som professor i engelska på ett universitet i Leeds och som professor i fornengelska i Oxford. Tolkien som var en språkprofessor ville läsa böcker som inte fanns därför bestämde han sig själv för att skriva böcker vilket först blev "The Hobbit" som kom att bli en succé efter den kom hans trilogi "The Lord of the Rings" (Härskarringen). Vilket blev en kultbok på 60-och 70 talet, När böckerna filmatiserades blev det ett uppsving för de igen. Böckerna har även börjat översättas på nytt till svenska och den första delen kom ut 2004. Tolkien kom på nya språk i sina böcker och religioner vilket man tror sig kan se är inspirerats av den nordiska och keltiska mytologin.

Det har debatterats mycket kring om J.R.R Tolkien var den första som skrev fantasy eller inte, det som det lutar åt är att han inte var först att skriva fantasy men att han var först att skriva i denna fantasy genre. En sak som de flesta är överens om är att Tolkien inledde den moderna fantasy litteraturens popularitet.

Eftersom tolken skriver fantasy och fantasy kommer ursprungligen från Skräckromantiken så är det inte konstigt att Tolkiens böcker innehåller tecken från skräckromantiken. Det som gör att man kan koppla hans verk till skräckromantiken eller framförallt den gotiska skräcken. Är att det är en medeltidisk miljö. Och att det finns varelser i berättelsen som inte är verkliga. Men där emot så är varelserna verkliga för människorna i berättelserna, vilket gör att det är fantasy.


Frankenstein av Mary Shelleys

Det är en mycket tunn bok som inte är särskilt svår läst, de flesta känner till berättelsen även om de inte har läst den.

Den handlar om hur Frankenstein som är en vetenskapsman kommer på hur man kan skapa liv. Han syr ihop olika delar från lik och skapar en ny kropp som han ger liv. Det
blir ett monster som han inte kan kontrollera, monstrets enda vilja är att bli förstådd men när människor bara blir rädda för honom blir han arg och börjar döda folk.

Boken leker med tanken att skapa liv av döda människor och göra ett monster som dödar. Det är detta om gör boken spännande och läskig. Varför den är typisk skräckromantik är just för att det inte är långt i från verkligheten och författaren har fantiserat ihop något som troligen inte skulle hända i verkligheten men ändå skulle vara läskigt om de hände. Sedan så kan man säga att Mary kritiserar forskning och vetenskap, att det inte alltid är bra att forska och att farliga saker kan hända om man leker med makt. I hennes berättelse kan man se den gotiska skräcken med den medeltida miljön, med ett gammalt torn som han forskar i. Mörk skog runt omkring och berg.

Det som jag kan se är fantasy i boken är just för att Mary har hitta på berättelsen och att det är en varelse i berättelsen som inte finns i verkligheten.


Brunnen och Pendeln av Edgar Allan Poe

Detta är en liten berättelse i en bok av Poe som heter Skräck Historier. En tunn liten bok med tre spännande noveller.

Denna berättelse börjar med att en man sitter i någon form av domstol där han blir dömd till döden. Han vaknar upp i en svart fängelsehåla, han börjar trava sig runt och finner en väg som han följer. När han famlar omkring i rummet upptäcker han att det är en rund brunn i mitten av rummet. Han somnar efter att han har druckit vattnet som stod på golvet, när han vaknar är han fastbunden på en brits, han upptäcker att det är ljusare i rummet och han ser en pendel över huvudet som sjunker längre och längre ner, pendeln har ett vasst månformat järn på. Han lyckas göra sig fri genom att råttorna äter upp repen runt honom. Efter ett tag då han har börjat tappa det lilla hopp han har haft så kommer en general in och drar ut honom.

I detta verk märker man att det är en skräckroman pga. miljön som mannen befinner sig i, det är en gammal fuktig fängelsehåla med massa tortyr medel. Döden är en stor del i boken, man får följa mannens tankar och hur han sakta får panik och inte vill dö.

Mannen i berättelsen blir utsatt för tortyr skulle man kunna säga och detta skulle man kunna
koppla med Härskarringen som jag strax ska skriva om. I Härskarringens världs begynnelse torterades alver i mörkret och till slut blev de Orcher som är en elak och mörk varelser. Sedan har man även en varelse som heter Gollum i Härskarringen som blir tillfångatagen och torteras av Orcher till de har fått information av honom som var nödvändig.


Härskarringen av J.R.R. Tolkien

Härskarringen är en ganska svårläst bok tycker jag, den är inte särskilt bra översatt till svenska men berättelsen är mycket intressant och bra.

Boken handlar om hur en liten hobbit som heter Frodo får en ring av sin farbror. Ringen tillhör den ondskefulle mörke härskaren som kallas Sauron. som var nära att ta över Midgård men han stoppades i ett stort krig och försvann. Sauron dog inte eftersom hans ring inte förstördes. I ringen finns all hans kraft och han behöver den för att försöka ta över Midgård igen, han håller redan på att bygga upp en arme. Frodo och tre till hobbits, två människor, en alv, en dvärg och en trollkarl blir utsedda att ta ringen till Saurons land Mordor för att förstöra den. De stöter på många problem på sin resa och mycket försvåras av att ringen vill tillbaka till sin herre.

Här kan man se skräckromantiken genom att Tolkien har hittat på hela världen och inget är verkligt. Människorna finns med i hans berättelse vilket gör att människorna som läser berättelsen kan relatera sig till någon karaktär i böckerna. Här finns onda varelser och döden kommer på tal ett antal gånger.

Fantasy innehåller medeltiden och alla dess myter- och skrockberättelser som blir verkliga här och inget konstigt, det tillhör helt enkelt denna världen och är en vardag. Men den medeltida miljön som oftast fantasy är kommer från den gotiska skräckromantiken.

Det som gör denna så unik är att berättelsen utspelar sig i en helt annan värld och skapade en ny genre den moderna fantasyn. Många författare har tagit efter denna stil, tex. David Eddings.

I berättelsen ”Frankenstein” handlar det om att någon skapar en varelser. Detta kan man även se i Härskarringen där Saruman skapar den nya varelsen som kalls Uruk-hai. Detta är alltså när man tar makt över liv, död och födelse på ett vis och skapar något som inte skulle funnits, för att man tror att det är bättre än allt annat, eller att man vill förbättra. Det jag tror att Mary ville med sin berättelse är att visa att allt inte bara är bra med vetenskap som hade varit så viktig under Upplysningen. Jag vet inte vad Tolkien ville ha sagt med detta med Uruk-hai men det kan vara att man alltid försöker förbättrar det man redan har och försöker komma på nya saker hela tiden. För att manska vissa att man har makt eller vill ha. Härskarringen handlar om ett stort världskrig i Midgård, vilket redan hade funnits då i vår värld, ”Första världskriget” (som han hade varit med i). Vilket man tror att han har fått lite av sin inspiration.


Hur kommer skräckromantiken att se ut i framtiden?

Nu för tiden skulle jag inte kalla Frankenstein för skräck, utan mer för äventyr eller kanske fantasy. Men absolut inte skräck, eftersom jag inte tycker att berättelsen är så skrämmande. Kanske är för att vi människor är så vana nu för tiden med hemska saker att vi inte tycker sådant som Frankenstein är läskigt, vi är för medvetna om vetenskapen och dess framgång. Vi människor behöver berättelser som går in på psyket och som spelar med folks fobier eller extremt våld för att de ska bli rädda. Sedan beror det såklart på vem som läser böckerna eller ser filmerna hur känslig man är, jag är en sådan människa som inte tycker något är läskigt vilket gör att jag definitivt inte tycker Frankenstein är skrämmande.

I framtiden tror jag att skräckromantiken kommer att bli värre. Fantasy kommer hålla sig kvar, just de senaste åren har fantasy verkligen fåt ett uppsving med filmatiseringen av Härskarringen, och att Harry Potter har kommit som bok och på film. Fantasy är mycket stort bland människor det är inte bara att folk läser fantasy böcker, man kan ser filmer och spelar dataspel med Fantasy still. Det finns hemsidor på nätet där man kan läsa om olika fantasy världar och varelser.. Sedan finns det något som kallas ”live” som många ungdomar håller på med i dag där de låtsas leva i en tex. fantasy värld på ett litet område under någon helg och att de klär ut sig och beter sig som de olika varelserna.

I dag finns nyheter och forskning runt omkring oss hela tiden och alla ska vara så informerade om allt och man ska lära sig så mycket som möjligt. Därför tror jag att det har blivit så populärt med fantasy, man vill fly bort från verkligheten. Detta är lite på samma vis som det var när romantiken kom, som var en reaktion efter upplysningen. Men i dag så blir det ingen mot reaktion utan vi lever med dessa parallellt med varandra, forskning, fantasier och drömmar. Men blir det mer forskning och vetenskap så kommer författare att få mer inspiration till mer sjuka saker att skriva om. Detta kan man se i Frankenstein redan hur författaren blir inspirerad av all forskning om människokroppen och hur författaren leker med människans rädsla för vetenskapen och det okända.

I fantasy kanske inte författarna tar inspiration på det sättet av det eftersom de inte är ute efter att skrämma människor, men jag tror att allt som finns i fantasy kan man om man funderar relatera till vår verkliga värld. Jag tror att ju mer vår teknik och vetenskap går framåt desto mer kommer författarna att fantisera om andra världar som är mer fantastiska och unika som man kan drömma sig bort till.

I framtiden kommer vi att få se mer fantasy som är uppbyggd på samma sätt som Harry Potter där fantasy världen och den rikt...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Skräckromanticken- hur ser dess framtid ut?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2006-08-16

    Mycket bra arbete!

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-12-06]   Skräckromanticken- hur ser dess framtid ut?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=4948 [2024-04-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×