Spelvåld, bra eller dåligt?

10 röster
17273 visningar
uppladdat: 2001-04-04
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Våldspel

Innehållsförteckning:

1. Framsida
2. Innehållsförteckning
3. Inledning
4. Geringer B. Dave’s undersökning (Video Game Violence)
5. The Spotlight’s och Dr. Stein undersökning
6. Prudue News undersökning
7. PC-Gamers åsikt, Sammanfattning
8. Sammanfattning, Min åsikt
9. Källförteckning
10. Baksida


Inledning:

Jag har valt detta ämne för att jag själv sysslar med det och vill veta om det är just våldsamma spel som är början på t.ex. skottlossningen i olika skolor i Colorado och Arizona. Syftet med denna uppsats är att vi ska se att spel inte är så farliga som vi tror. Mina frågor är: Varför föräldrar inte gillar spel? Vad vet vetenskapen om påverkan av spel? Om det är skillnad på TV- och spelpåverkan? Om ett våldsamt spel bara är dåligt?


Video Game Violence undersökning:

Genomsnittspojken spenderar cirka 1 och ½ timme framför datorn eller konsolen varje dag. Det finns stora mixade känslor om videospel. Vissa anser att videospel bara är farliga, ej undervisande. Medan andra tycker spelen är en bra fritidsaktivitet, ger vis kunskap och bildar bra koordinationsförmåga.

Dom negativa delarna är spelens innehåll, allt våld och förstörelse. Många lägger skulden för skottlossningarna inom skolor i Colorado och Arizona på spelvåldet. Tyvärr så var studenterna som var engagerad i skjutningen spelfantaster, och snabbt la föräldrar och skolor skulden på spelandet och dess våld.

Människor säger också att spel är slöseri med tid. Spel anses av många icke konstruktiva. För det mesta föredrar föräldrar att deras barn skapar någonting eller socialiserar, istället för att dom ska sitta och spela för sig själva.

Andra människor säger att spel både är roliga och interaktiva. Spel är nöje på en ny nivå och håller på att bli mer interaktiva. Istället för att se någonting hända (på t.ex.: TV), gör du själv så att saker och ting händer (som du vill). Med nya nivåer av interaktivitet och realism, tror jag spel kommer att bli populärt inom alla åldrar.

Spel är också en bra sak att spela under din fria tid. Till exempel, istället för att sitta och göra absolut ingenting i en timma i väntan på att ett tv-program ska börja så kan man spela. Att spela när man har det tråkigt är en bra ide. Spel är också en perfekt träning för koordination, speciellt för hand och öga. Många bra atleter spelar spel p.g.a. att de måste titta på skärmen och snabb reagera till det som händer, detta kräver ofta stor förmåga.
Försökspersonen Dave 1997:

-Jag spelar både våldsamma spel och ej våldsamma spel. Jag anser inte att jag blir våldsam eller aggressiv, inte mer i alla fall p.g.a. spelandet. Jag tycker bara att det är bra att man kan släppa ut sin aggressivitet i spelen, hellre det än att få nåt utbrott som i Colorado. Jag håller med Brian Geringer (ledaren för projektet) när han menar att han hellre slår ner en förfalskad virtuell person än en riktig levande människa. Medan andra menar att spel är poänglösa. Vissa säger också att spel är för hemska och våldspåverkande för att unga personer ska spela, men samtidigt har dom unga tillgång till filmer med våld och erotiska scener.

Spel är långt ifrån så påverkande som föräldrar kan vara. Om ett barn vet skillnaden mellan rätt och fel, ska du inte behöva vara orolig för hans/hennes beslut eller gärning/handling. Det finns ställen där det inte finns någon TV eller spel på flera mils avstånd, ändå finns det personer där som blir känslolösa mördare. (Sacobie, Shane, 1999)
The Spotlight undersökning:

Några oroliga föräldrar:
”Genomsnittsspelet är mycket för våldsamt”, anser Julie.
”För mycket våld…för många vapen,” tillägger John. ”det visar inte vad barnen behöver se.”

Dom barn som har risk att påverkas:
 3 till 5 år som har svårt med att separera fantasi och verklighet.
 Barn som har varit utsatt för våldstrauma liknande översvämning eller katastrof.
 Barn med bristande ordning och inlärningssvårigheter.

”Som jag sa, så tror jag inte att det finns några skäl till att stoppa spelandet så länge deras våldsnivå är förnuftig, dom gör hushållssysslor, dom håller ett normalt schema, dom är sociala och har vänner och utomhusaktiviteter och får motion utanför datorn och dom har det inte svårt inom familjen p.g.a. spelandet” säger Dr. Stein.

Dr. Stein menar också att aggressivt lekande har pågått i århundranden. Gårdagens leksakspistoler och svärd har blivit ersatta av virtuella pistoler och vapen. Hon säger att det är hälsosamt så länge det hålls balanserat i deras liv: ”det är ett ofarligt uttryck av aggressivitet så länge barnet kan lägga det åt sidan när spelandet är slut och går vidare med resten av sitt liv.”


Prudue News undersökning:

En professor sitter vid sin arbetsdator och skjuter aliens samtidigt som han manipulerar en karaktär genom banor som går genom rymdskepp. Detta är inte lek, det är hans jobb.
Denna arbetare heter John Sherry, han startade ett projekt som studerar hans teori att barn är attraherade av spel inte så mycket p.g.a. våldet utan mer av pussel och problemlösningar.
Det är självklart att det är så för Sherry, en expert på media och barn. Samtidigt som han manövrar genom en massiv bana genom spelet tycker han att skjuta aliens är bara ett litet hinder mellan hans mål och hitta vägen ut.

”Spel lär ut logik och problemlösning,” säger han.
”Självklart, som en tonåring kan jag erkänna lite fascination i våldsbilder, men det är inte den stora attraktionen inom dessa spel för dom flesta barn.” Han genomförde sin teori efter att han noggrant återblickat och studerat all forskning om våldsspel. Dessa studier han undersökte var sen mitten av 1980-talet till 1997 och inkluderade bl.a. spelet ”Pacman.”

”Det har inte varit mycket undersökning om spel, men den genomsnittsliga effekten om att spel gör barn aggressiva verkar inte synas varken psykiskt eller fysiskt,” säger Sherry.

Av dom 27 studierena han hittade var sammanfattningen olika. I vissa fall fanns ingen effekt av aggressivitet, medan andra studier visade måttfulla effekter. Negativa effekter eller inte så låter Sherry inte sin lilla dotter spela spel, inte p.g.a. våldet utan att spelen kan leda till mardrömmar för mycket små barn. Han påpekar också att föräldrar inte borde tycka det vara överraskande när barn imiterar aggressiva scener dom sett i spel, han menar också att: ”Median kan aldrig vara så påverkande som föräldrar.
Han tillägger också att föräldrar måste inse att television och spel inte är samma sak. Här är vissa skillnader:

 Spel är aktiva; TV är passiv.
 Spel kräver fokuserad attraktion; TV behöver ej.
 Spel representerar fantasi; TV är ock försöker hela tiden likna verkligheten.

Sherry menar att som det finns både bra och dåliga böcker och televisions- program så finns det många bra spel för småbarn bl.a. ”Matteraketen” som lär ut matte genom ett roligt system. Det finns också spel till alla åldrar utan våld, t.ex. ”Myst” ett pussel och problemlösnings spel.


Sida 6
PC-Gamers åsikt:

Vår bestämda åsikt är att det är föräldrarnas ansvar att se till att deras barn inte spelar spel som de tycker kan vara "skadliga". Det med påverkning, givetvis kan ett litet barn som spelar exempelvis ett extremt våldsamt spel få en konstig uppfattning om saker och ting. Därmed INTE sagt att detta barn växer upp och blir psykopat (på sin höjd kanske han slänger ur sig obscena engelska svordomar på dagis). Men, som med all media (TV, film, spel etc.) så påverkas vi. Det är bara frågan om HUR vi påverkas. En människa blir inte våldsam av att spela våldsamma spel.

En person som går ut och skjuter någon efter att ha spelat Kingpin skulle antagligen ha haft ihjäl folk i vilket fall som helst. En störd människa kanske kan få idéer av spel, men det kan de även få av att se nyheterna på TV. Föräldrar har nog antagligen så mycket åsikter om våldsspel bara för att de själva aldrig provat. Om de gjorde det så skulle de upptäcka att det mer går ut på att tävla, än att döda någon. En normal människa förstår skillnaden mellan spel och verklighet.
Dessa debatter kommer alltid att finnas. På 1000-talet så var vissa böcker ansedda som "farliga" för ungdomen. På 50-talet var det serietidningar, på 70-talet videofilmer och rollspel och nu datorspel. Om 50 år kommer vuxna ett beklaga sig över att ungdomar opererar in upplevelsechip i sina hjärnor för att få ta del av en totalupplevelse.

Mvh, Jocke Bennet, PC-Gamer


Sammanfattning:

Spel är varken farliga eller påverkande, endast mellan 10-15 % blir påverkade. Det som gör dessa påverkade verkar vara psykiskt nedstämda redan innan dom spelar. Det är mer våld på nyheter än att spela. Spelen är till för att man ska kunna göra det man vill men inte får i verkligheten, och inte kan, t.ex. flyga flygplan, köra bil eller varför inte bli en SWAT-medlem. Men detta verkar föräldrar ha svårt för att förstå, speciellt att 3D Shoot em up (skjutspel) mer är en spo...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Spelvåld, bra eller dåligt?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2001-04-04]   Spelvåld, bra eller dåligt?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=492 [2024-04-25]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×