Svenskt medborgarskap

2 röster
8240 visningar
uppladdat: 2004-05-21
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Att få svenskt medborgarskap kan ses som ett viktigt steg i
Integrationsprocessen. Att ha svenskt medborgarskap är i hög grad en fråga om delaktighet och inflytande. Den tidigare lagen om svenskt medborgarskap byggde på principen om att dubbelt medborgarskap i princip borde undvikas. Orsaken härtill var bl.a. en önskan att undvika rösträtt i flera länder och en oro för att dubbla lojaliteter skulle kunna innebära säkerhetsproblem. Resultatet blev att många personer som önskade bli svenska medborgare inte tog detta steg, eftersom de samtidigt önskade behålla sitt ursprungliga medborgarskap. I allt högre grad känner dock människor i dag nära anknytning till mer än ett land. Allt fler människor vill därför vara medborgare i mer än ett land. Mot denna bakgrund antogs en ny lag om svenskt medborgarskap våren 2001. Den nya lagen trädde i kraft den 1 juli 2001. Den gör det fullt ut möjligt att ha dubbelt medborgarskap. Det skall alltså inte krävas av den som söker svenskt medborgarskap att han eller hon avsäger sig sitt ursprungliga medborgarskap. Vidare skall ett barn med svensk far alltid förvärva svenskt medborgarskap vid födelsen om barnet föds i Sverige. Den nya medborgarskapslagstiftningen underlättar även för barn och ungdomar med utländsk bakgrund att få svenskt medborgarskap. Ett barn som växer upp här kan få svenskt medborgarskap genom anmälan om barnet har hemvist här sedan fem år. Om barnet är statslöst räcker det med tre år. Ett statslöst barn som fötts i Sverige kan få svenskt medborgarskap direkt efter födseln om barnet har permanent uppehållstillstånd här. Ungdomar mellan 18 och 20 år kan få svenskt medborgarskap genom anmälan om personen haft hemvist här sedan han eller hon fyllde tretton år. Om personen är statslös är hemvist sedan han eller hon fyllt 15 år tillräckligt. Genom dessa regler underlättas integrationen för barn och ungdomar och Sverige visar att barnen är välkomna och att de betraktas som fullt tillhöriga det svenska samhället.

Regeringen beslutade i januari 1999 att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att göra en översyn av krav på svenskt medborgarskap och andra krav relaterade till medborgarskap i lagstiftningen. Enligt ett senare beslut av regeringen har arbetet från och med den 1 februari 2000 bedrivits i form av en parlamentariskt sammansatt kommitté. I december 2000 lade kommittén fram sitt betänkande som innehöll förslag om att kravet på svenskt medborgarskap i många fall skall tas bort. Utgångspunkten var att medborgarskapskrav i lagstiftningen skall tas bort om det inte är sakligt motiverat att bibehålla kraven. Mot bakgrund av förslagen har regeringen i januari 2002 till riksdagen överlämnat en proposition Avskaffande av medborgarskapskrav för advokater m.fl. Betänkandet i övrigt bereds vidare i Regeringskansliet. Integrationsverket har getts i uppdrag att utarbeta information om medborgarskapets innebörd och medverka till att den sprids på lämpligt sätt bland såväl svenska som utländska medborgare och statslösa. Integrationsverket skall även utarbeta ett informationsmaterial som ger exempel på hur särskilda ceremonier kan hållas för personer som förvärvat svenskt medborgarskap och sprida informationen till kommunerna. Vid genomförandet av uppdraget skall Integrationsverket samråda med Migrationsverket.


Integrationspolitiken

Integrationspolitiken innebär att utformningen av den generella politiken
skall utgå från alla människor som bor i Sverige, oavsett etnisk eller
kulturell bakgrund. Integrationspolitiska mål och synsätt skall införlivas
inom alla samhällsområden.
Invandrares behov skall, precis som andras behov, beaktas inom ramen
för den generella politiken. Integrationspolitiken skall inriktas på
förhållanden och mekanismer i hela samhället och inte som tidigare vara
inriktad på invandrare och samhällets relationer till dem. Introduktionen
av nyanlända flyktingar skall däremot fortsätta att vara en säråtgärd. Men
denna säråtgärd måste på ett bättre sätt utgå från den enskilda
invandrarens bakgrund och förutsättningar. I introduktionen och
svenskutbildningen skall inte invandrare behandlas som en homogen
grupp utan åtgärder skall utformas flexibelt utifrån individuella behov.
Vad som sker den första tiden i Sverige är av stor betydelse för den kommande integrationsprocessen.
Regeringen bedömde också i propositionen att de integrationspolitiska målen inte kan införlivas i den generella politiken utan aktivt förändringsarbete. En av de viktigaste uppgifterna för att nå de integrationspolitiska målen måste därför vara att kontinuerligt följa upp vad som sker inom olika områden och nivåer i samhället samt att vara uppmärksam på hur social mobilitet, välfärd och levnadsvillkor utvecklas med utgångspunkt från samhällets mångfald. Det är också angeläget att regeringen och riksdagen kontinuerligt informeras om utvecklingen och att hinder för integrationspolitikens genomslag identifieras så att beslut om förändringar kan fattas.

Det integrationspolitiska beslutet inrättades en ny myndighet,
Integrationsverket, med ansvar för att integrationspolitiska mål och synsätt får genomslag på olika samhällsområden. Propositionen innehöll också ett antal ytterligare förslag och bedömningar i syfte att underlätta genomförandet av den nya integrationspolitiken.
När riksdagen antog målen för den nya integrationspolitiken underströks det av både regeringen och riksdagen att målen om allas lika möjligheter och rättigheter också innebär skyldigheter. Riksdagen ansåg senare att detta borde tydliggöras genom en komplettering av målen för integrationspolitiken vilket gavs regeringen tillkänna. I samband med behandlingen av budgetpropositionen 2001 beslutades att ordet skyldigheter
skulle fogas till det integrationspolitiska målet om lika rättigheter och möjligheter för alla oavsett etnisk och kulturell bakgrund.

Värt att ta upp

Knappt en halv miljon människor i Sverige, drygt 5 procent av Sveriges
befolkning, var år 2000 inte svenska medborgare utan hade medborgarskap
i något annat land. Majoriteten av dem med annat medborgarskap
var födda utomlands, 83 procent, medan 17 procent var födda i Sverige.

Samtidigt finns det många som inte är födda i Sverige, men som har blivit svenska medborgare. Den som har bytt till svenskt medborgarskap sägs ha blivit naturaliserad. Av samtliga som invandrat till Sverige och som bodde här år 2000 var drygt 60 procent naturaliserade. För att bli svensk medborgare krävs i princip att man har fyllt 18 år och varit bosatt i Sverige sedan fem år (två år för nordiska medborgare). Den som är flykting eller statslös skall ha bott fyra år i Sverige för att få medborgarskap. Därutöver ställs krav på ett hederligt levnadssätt. Medborgarskap kan ha betydelse för enskilda människors integrationsprocess och känsla av inflytande och delaktighet i samhället. För många har medborgarskap en känslomässig aspekt och utöver de formella rättigheter som följer av medborgarskap, såsom rösträtt och valbarhet till riksdagen, medför medborgarskap andra fördelar som t.ex. Underlättar resandet och känsla av tillhörighet. Sannolikt kommer antalet svenska medborgare att öka sedan lagen om svenskt medborgarskap trädde i kraft den 1 juli 2001 och det blev möjligt att ha dubbelt medborgarskap. Ur integrationshänseende är den nya lagen viktig, den markerar att en individ inte behöver välja en identitet och ett hemland, utan kan vara tillhörig mer än ett land samtidigt




2.

Vad tycker jag är bra/dåligt med svensk invandringspolitik?

Jag tänkte börja med att ta ställningen vad jag tycker är bra i svensk invandringspolitik
Jag ser det från en annan synvinkel och inte från mitt eget perspektiv. Om jag skulle befinna mig i ett land där det är krig och elände så skulle jag verkligen vara glad att det finns ett land som Sverige som nästan tar in ett överflöd med invandrare men man har ju en chans att faktiskt rädda sitt eget liv och förmodligen ens familj.

Min andra ställning till svensk invandrar politik är mer negativ och jag kommer förmodligen att skriva mer om min negativa sida en min positiva. Jag tycker att det är för mycket invandring än vad Sverige hinner med, jag tycker att man borde faktiskt fixa så att vi ”svenskar” har det bra i förstahand och att vi har jobb och kan försörja våran familj. Alla höga skatter måste ju bero på en sådan faktor. Om man stoppade invandringen skulle det förmodligen bli skattesänkning för att vi inte behöver betala alla dessa bidrag, men det är inte invandrare som har den högsta siffran på bidrag utan det är vi studenter som lever på bidrag, men invandrare ligger på en stark andra plats. Jag har tyvärr lätt för att bli ”invandrar hatare” när man ser att dom slår sönder våra busskurer och klottrar ner över allt, och vi skattebetalare får betala allt.. Men det är inte enbart ”deras” fel utan det ligger lite på våra politiker vart vi vill placera dom som kommer in i Sverige, det är inte rätt att sätta alla att bo 15 personer i en 2:a i Rinkeby eller Akalla. Utan flytta in dom i det svenska ”medelklassen” och lär dom svensk etikett och framförallt språket. Så att dom ens har en chans att komma ifatt, och inte bara sitta hemma oh kolla på kabel TV från sitt eget hemland.

3.
Min jämförelse mellan Sverige och Finland

I Finlan...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Svenskt medborgarskap

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2004-05-21]   Svenskt medborgarskap
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=2938 [2024-03-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×