Synden i Mölle, finns den kvar? - en fallstudie kring kulturarv, imageskapande och destinationsmarknadsföring

1310 visningar
uppladdat: 2005-02-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Allt fler turister vill idag uppleva orörda destinationer och historiska kulturarv samt efterfrågar inte längre enbart iscensatta och konstruerade miljöer. Turistdestinationer måste därför utmärka sig genom sin marknadsföring för att vara attraktiva eftersom turister vill uppleva något utöver det vanliga. En destinations image förändras över tiden och för att förstå denna förändring krävs det att man ser tillbaka på en destinations historia och kulturarv. Vi har valt att studera Mölle som är en klassisk badort i nordvästra Skåne med en historik som än idag återspeglas markant på hela orten. Vi valde att studera vilken betydelse Mölles historik som badort har för destinationen idag. Mölle blev mycket känt under 1900-talet eftersom det var där som det första syndiga gemensamhetsbadet ägde rum. Mölle var då en mycket attraktiv semesterort även utanför Sveriges gränser. Turister vallfärdade under Mölles glansperiod med direkttåg från exempelvis Berlin. Idag är det främst småbåtshamnen, golfbanan, Kullens fyr och Kullaberg, med dess fantastiska utsikt, dramatiska klippor samt dess flora och fauna, som lockar turister till destinationen. Turismen har varit en av de viktigaste näringarna i Mölle genom tiderna och kommit att bli känt som Sveriges Riviera. Vårt syfte med denna kandidatuppsats är att få en ökad förståelse för hur en destination spelar på sitt historiska kulturarv för att skapa sig en image och vilken roll det spelar i marknadsföringen av destinationen. Detta har mynnat ut i följande problemformuleringar; Hur viktig är Mölles historik som badort för destinationen idag och hur använder företagare Mölles kulturarv i sin marknadsföring? Hur spelar Mölle på sitt historiska kulturarv för att skapa en image? Vår teoretiska referensram består av vetenskaplig litteratur där fokus ligger på kulturarv, imageskapande samt destinationsmarknadsföring. Vårt empiriska material består av fyra intervjuer genomförda med Möllebor och företagare på orten. Vi tycker att Mölle är en destination som är mycket speciell, genuin och vacker med anor från det förflutna...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Synden i Mölle, finns den kvar? - en fallstudie kring kulturarv, imageskapande och destinationsmarknadsföring

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-02-01]   Synden i Mölle, finns den kvar? - en fallstudie kring kulturarv, imageskapande och destinationsmarknadsföring
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=22481 [2024-04-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×