Trafikolyckor

1 röster
8487 visningar
uppladdat: 2009-12-08
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Trafikolyckor

Orsaker

*Alkohol och droger i trafiken

*Mobilen i bilen

*Trötthet i trafiken

 Olyckorna

*Viltolyckor

*Moped- och Cykelolyckor

*Bilolyckor

Statistik

*Döda i trafiken

*Svårt skadade

*Olika åldersgrupper

*Bil statistik

Källor

HT-2009

Sammanfattning

Jag valde att skriva om trafikolyckor för att det är ett intressant ämne och även ett ämne som berör många personer. Jag begränsade mig på det sätter att jag letade jag upp fakta om dom olika rubrikerna jag ville ha med och sen så pratade jag också med personer som jag vet är medvetna om vad som händer i trafiken och använde deras tankar och fakta för att skiva.

                                Orsaker

*Alkohol och droger i trafiken

Alkohol och trafiken är en livsfarlig kombination. Drygt var fjärde omkommen trafikant i Stockholms län de senaste fem åren har haft alkohol i kroppen vid olyckstillfället.

De flesta känner ju till att man inte ska dricka alkohol och köra men ändå sker många trafikolyckor med förare påverkade av alkohol eller droger. Varje år dödas i Sverige cirka 150 personer till följd av rattfylleri och cirka 1000 skadas.

En grupp som är överrepresenterad i rattfylleriolyckor är unga förare. Det beror på att unga förare många gånger saknar både långvarig körvana och vana att hantera alkohol. Som exempel kan nämnas att en person i åldern 18-24 år ökar risken att dödas i en trafikolycka med 900 gånger vid 0,5 promille jämfört med i nyktert tillstånd.

Alkoholupplysning

  • Det kan räknas som rattfylleri även under gränsvärdena, om körningen varit vårdslös. I andra fall kan det räcka med en varning, trots att du legat över gränsvärdena.
  • Att bjuda någon som ska köra bil på alkohol, eller att låna ut bilen till någon som druckit, räknas som medverkan till rattfylla.
  • Blir du omhändertagen på grund av att du varit för berusad i något annat sammanhang kan körkortstillstånd dras in.
  • Alkohollagarna gäller inte bara bilar, utan alla motorfordon.
  • Trots att alkoholen inte är kvar i blodet, är man oftast sliten dagen efter man druckit mycket alkohol.
  • Runt 90 % av de som blir tagna för rattfylla är yngre och medelålders män.
  • När det gäller droger/narkotika är toleransen noll. Samma straff som för rattfylleri tillämpas.
  • Vissa läkemedel kan vara olämpliga att ta i samband med fordonskörning. Kolla vad som gäller i ditt fall.

*Mobilen i bilen

Att köra bil kräver koncentration och koll på det som händer. Eftersom vi inte är ensamma i trafiken måste vi hela tiden vara beredda på både det väntade och det oväntade. Allt kan hända, en cyklist vinglar till, bilen framför bromsar plötsligt in, ett barn springer ut i vägen.

Att tala i telefonen samtidigt som man kör är ju alltid en risk för föraren och även för  alla andra som är i trafiken. Då man pratar i mobilen samtidigt som man kör får man ju sämre kontroll över bilen och blir själv väldigt distraherad. Några faror som personen får är att reaktionstiden blir längre, bromssträckan förlängs, du får tunnelseende, dvs. sämre koll på vad som händer i korsningar och bredvid vägen,

Uppmärksamhet i sido- och backspeglarna minskar, du missar vägmärken och viktig trafikinformation, rattrörelserna blir större och kraftigare, inbromsningarna blir kraftigare

*Trötthet i bilen

En trött förare utgör en hög trafiksäkerhetsrisk. Det kan gälla medicinska tillstånd som ger sjuklig trötthet med kronisk risk att somna vid ratten, men framför allt gäller det allmän trötthet, något som kan drabba alla. Den vanligaste typen av trötthetsolycka är en singelolycka. Ungefär 1-3 procent av alla olyckor som sker är just pga. Trötthet i bilen.

Unga förare och yrkesförare som löper störst risk att somna framför ratten. Andra faktorer av betydelse är bland annat körning nattetid, körtidens längd, vägens karaktär, sjukdomar som ger sömnstörning, sömnapnésyndrom samt bruk av sömnmedel.

För att förhindra trötthetsolyckor är det viktigt att du som förare

  • lära dig "känna igen" och uppmärksamma trötthetskänslan
  • avstå från att köra när du blir trött
  • får ökad förståelse för faran i att köra när du är trött.
  • För att minska trötthetsolyckorna är bland annat förändringar av kör- och arbetstidsregleringar, frästa räfflor i vägkanten samt fler enklare parkeringsplatser.

                                     Olyckor

    *Viltolyckor

    Man måste vara extra uppmärksam vid gryning och skymning
    De flesta viltolyckorna sker under maj till juni och oktober till november. För älg och rådjur är extra rörliga då. Gryning och skymning är farligaste tiden. De flesta viltolyckor som sker i Örnsköldsvik är på e4 mellan Örnsköldsvik och Husum

    *Cykel och Moped olyckor

    Varje dag händer det att en moped eller cykel kör av vägen eller krocka med andra fordon i trafiken. De flesta av alla olyckor som sker på moped och cykel är förarens fel ungefär 65%, 30% väglaget och 5% tekniskt fel.

    Orsaker till cykelolyckor
    1. Cyklisten överskattar sin förmåga genom att trixa med cykeln, bromsa för hårt med handbromsen, cykla med hunden, försöker att cykla över eller parallellt med en kantsten.

    2. Den näst vanligaste orsaken är olyckor som sker med ett annat fordon som en annan cykel, en bil, moped, eller där cyklisten har kör på ett fast föremål som t.ex. en bom eller en stolpe.

    3. Den tredje vanligaste orsaken är att cyklisten halkar/glider/sladdar på löst liggande grus på asfalten eller när cyklisten kör ner i en grop.

    4. Ytterligare orsak kan vara att cyklisten halkar på en isfläck, blöt nylagd asfalt eller de vita markeringslinjer alternativt kör på en sten.

    Orsaker till mopedolyckor
    1. Den vanligaste orsaken till mopedolyckor är den mänskliga faktorn, förarfel.

    2. Den näst vanligaste orsaken är väglaget och dålig sikt.

    3. Övriga orsaker är tekniska fel och sjukdom.

    Bilolyckor

    Det händer ofta att folk av någon anledning kör på någon annan bil eller kör av vägen. Anledningarna är många och olika men nästan dom flesta av olyckorna som sker med bilen kunde ha undviks om man hade varit smartare och tex. Väntat med att köra tills man har blivit nykter eller om man varit trött, vilat ett tag. Bilolyckor är ofta väldigt farlig, du behöver inte ha en hög hastighet för att skada dig rejält i en bilolycka. Bilolyckor i Sverige ökar snabbt fast många politiker, räddningtjänstemän, poliser, ambulanser uppmanar folk att vara uppmärksam i trafiken. Men anledningen till att ingen lyssnar är nog främst för att alla tror att det aldrig kommer att hända sig själv. Bilolyckor är en av världens största problem.

                          Statistik

    *Döda i trafiken

    ?rtal

    Jan

    Feb

    Mars

    April

    Maj

    Juni

    Juli

    Aug

    Sep

    Okt

    Nov

    Dec

    Jan-okt

    2004

    0

    2

    2

    1

    2

    8

    0

    2

    2

    1

    0

    1

    20

    2005

    0

    2

    0

    2

    3

    0

    2

    3

    0

    0

    2

    0

    12

    2006

    9

    1

    1

    1

    2

    1

    1

    0

    1

    1

    1

    4

    18

    2007

    0

    0

    1

    0

    1

    0

    0

    1

    1

    3

    0

    1

    7

    2008

    0

    1

    0

    0

    0

    1

    0

    1

    1

    2

    0

    0

    6

    2009*

    1

    0

     0

     0

     2

    2

    1

    2

    4

    1

    13

    *Svårt skadade

    ?rtal

    Jan

    Feb

    Mars

    April

    Maj

    Juni

    Juli

    Aug

    Sep

    Okt

    Nov

    Dec

    Jan-okt

    2004

    5

    7

    4

    9

    15

    13

    5

    23

    8

    10

    14

    4

    99

    2005

    8

    8

    8

    8

    12

    10

    7

    4

    10

    6

    11

    9

    81

    2006

    39

    7

    6

    8

    16

    7

    19

    9

    11

    9

    24

    15

    131

    2007

    6

    5

    8

    18

    13

    14

    9

    19

    7

    9

    11

    10

    108

    2008

    7

    11

    5

    5

    9

    15

    11

    10

    13

    3

    14

    10

    89

    2009*

    14

     6

    7

    7

     7

    11

    16

    18

    11

    13

    110

    *Olika åldersgrupper

    -18-19 år: Löper 5-6 gånger större risk att råka ut för en trafikolycka.

    -45-54 år: Har bäst reaktionstid och är inblandade i minst antal olyckor.

    -65-74 år: Är erfarna och anpassar körningen efter sina begränsningar (de undviker till exempel mörker och tät trafik). <...

    ...läs fortsättningen genom att logga in dig.

    Medlemskap krävs

    För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
    Kontot skapar du endast via facebook.

    Källor för arbetet

    Det har varit svårt att hitta bra och riktig fakta om detta arbete. Därför har jag också använt fakta som jag fått av andra personer. Vissa av källor är från Internet och vissa är från personer i min omgivning. Korkortonline.se Vägverket.se Ornskoldsvik.se

    Kommentera arbetet: Trafikolyckor

     
    Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
    Det verkar som att du glömde skriva något ×
    Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
    Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

    Kommentarer på arbetet

    Inga kommentarer än :(

    Källhänvisning

    Inactive member [2009-12-08]   Trafikolyckor
    Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=58448 [2024-04-20]

    Rapportera det här arbetet

    Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
    Vad är problemet?



    Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
    Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
    Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
    Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
    Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
    Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×