En undersökning av Marknadsföring till den muslimska målgruppen

1742 visningar
uppladdat: 2007-01-16
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med denna uppsats är att ge en bild av hur det kommer sig att inte fler företag på den svenska marknaden satsar på muslimer som en del av sin marknadsföringsstrategi. Teorier har valts som behandlar religionens påverkan på konsumentbeteendet. Den teoretiska referensramen behandlar även vad som gjorts i andra länder när det gäller vårt valda område. En intervjubaserad metod har valts för att ge oss en bred bild av marknadens syn på frågan. Ostrukturerade intervjuer genomfördes med öppna frågor för att ge respondenterna möjlighet att själva formulera sina svar och därmed återspegla mer av sin egen kunskap på området. Företag som hävdar att de riktar sig till den muslimska målgruppen såväl som företag som inte specifikt uttryckt detta har intervjuats, likaså experter på området. Resultatet av vår undersökning visar att valet att segmentera med religion, i detta fall islam, som variabel när man utvecklar en marknadsföringsstrategi, uppfattas av företag på den svenska marknaden inte som helt optimalt. Detta bland annat eftersom muslimer inte anses vara en homogen grupp. Däremot anser de undersökta företagen att man bör ta hänsyn till religionen hos de segment man väljer att satsa på. Det har visat sig att många företag på den svenska marknaden idag har uppmärksammat det faktum att Sveriges invandrare utgör en stor del av deras konsumentgrupp och av dessa är en del muslimer. Trots att det idag, enligt företagen, inte görs några ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: En undersökning av Marknadsföring till den muslimska målgruppen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-16]   En undersökning av Marknadsföring till den muslimska målgruppen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=10284 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×