Varje land har i grund och botten starka familjekulturer. Kulturen förföljer oss överallt. Den
definieras som tankar, känslor, handlingar och produkter. Kulturen bygger på gamla
traditioner, seder, normer och värderingar. Chefer har mest inflytande i hur en företagskultur
ska se ut i ett företag. Det gör de genom att de för medarbetarna påpekar vad som är viktigt
och vad som är mindre viktigt i företaget.
Medarbetarna bör ha en social kompetens som gör att de kan samarbeta och samverka med
andra. De bör också vara beredda på att ändra sitt arbetssätt och därmed stödja
förändringsarbetet. En medarbetare förväntas kunna agera utifrån kundernas behov och
önskemål.
Företagsbesök har gjorts i Nirbo d.o.o och Länghemskök AB. Nirbo är ett företag som är
lokaliserat i Bosnien och Hercegovina medan Länghemskök AB är lokaliserat i Sverige.
Studien har gått ut på att jämföra de två företagen. Uppsatsens huvudfråga behandlar
skillnader och/eller likheter mellan de två företagen. Uppsatsens delfrågor ska ge svar på hur
mycket ”svensk kultur” har implementerats i det bosniska företaget, vilket tankesätt
medarbetarna har i respektive företag, hur deras relation till cheferna ser ut samt om den
befintliga företagskulturen har betydelse för hur framgångsrika de här två företagen är.
Syftet med den här uppsatsen är att analysera företagskulturen i ett svenskt och ett bosniskt
företag. En jämförelse görs av de två företagen för att skillnader och/eller likheter ska kunna
identifieras. Företagskulturen analyseras i företagen för att en undersökning ska kunna göras
om huruvida företagskulturen är kopplad till landet företaget är lokaliserat i. Det vidare syftet
är att bidra med kunskap om ett lands kultur kan implementeras i en organisation i ett annat
land.
Uppsatsen är skriven utifrån ett medarbetarskapsperspektiv. En kvalitativ metod har
tillämpats när uppsatsen har utformats. Uppsatsen präglas av ett abduktivt angreppssätt samt
ett hermeneutiskt förhållningssätt. Både primär- och sekundärdata har använts vid
uppsatsskrivandet.
De slutsatser som kunnat dras utifrån den insamlade informationen är att det finns både
skillnader och likheter mellan företagen. Den största skillnaden är att olika tankar kring
arbetet finns i de två ...