Tjänster, gentjänster och e-tjänster. En studie i tjänstemäns upplevelser inför en stundande förändring

756 visningar
uppladdat: 2008-08-13
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Titel: Tjänster, gentjänster och e-tjänster – en studie i tjänstemäns upplevelser inför en stundande förändring Författare: Katarina Tikka Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap 15hp Universitet: Göteborgs universitet Termin: Vårterminen 2008 Handledare: Britt Börjesson Sidantal: 59 sidor inkl. bilaga Syfte: Syftet med denna uppsats är att genom att förstå de anställdas upplevelser, undersöka hur kontexten kan se ut för förankring av e-tjänster. Material och metod: Genom att intervjua 7 anställda på fackförvaltningarna i Göteborgs stad om deras upplevelser inför en förändring har jag genomfört en studie för att belysa kontexten för förändringskommunikationen. Intervjuerna var semistrukturerade utefter teman. Tre intervjupersoner representerade Stadsbyggnadskontoret och fyra Social resursförvaltning. Fem kvinnor och två män deltog, något som eventuellt kan ha haft effekt på de svar jag fått. Jag gör dock inte anspråk på en teoretisk mättnad men kan konstatera att de åsikter jag fått fram är empiriskt grundade åsikter. Huvudresultat: Med hjälp av tidigare forskning och användbara teorier om offentliga organisationer, tekniska förändringar och kommunikationskontext har jag analyserat materialet och funnit att det inte görs någon större skillnad mellan stadens olika IT-projekt. Den relevans som IT-utveckling har för det egna arbetet upplevs vara lågt. Detta kan hänga samman med att det finns en kulturell norm om att IT sköts av professionaliserade avdelningar. Denna norm kan vara del i att bibehålla klyftorna mellan de som kan, och de som inte kan, ta till sig den nya tekniken. De anställda jag har träffat ser positiva effekter för medborgarna med e-tjänster men kan uppleva en oro för att själva få ökad arbetsbelastning och minskade sociala kontakter. Arbetstid och värdet i att arbe...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Tjänster, gentjänster och e-tjänster. En studie i tjänstemäns upplevelser inför en stundande förändring

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-08-13]   Tjänster, gentjänster och e-tjänster. En studie i tjänstemäns upplevelser inför en stundande förändring
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=10556 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×