Varumärket i en kriskontext

1829 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Studiens syfte är att undersöka krishantering ur ett varumärkesperspektiv med avsikten att fylla något av det tomrum som vi upplever inom området. Då forskningsfrågan är mycket komplex har vi valt att operationalisera uppgiften i ett antal delfrågor: Vad är en kris? Vad är en varumärkeskris? Hur påverkas varumärket av en kris? Hur påverkar varumärket krisen? Hur försvaras ett varumärke? Sammantaget söker vi besvara frågan om vilken betydelse varumärket har i en kriskontext. Vi har använt oss av en organisk struktur, där vi delat upp vårt problem i tre teman; varumärket, public relations och kommunikation samt kris. För att uppnå syftet har vi genomfört ett antal intervjuer med personer som har kunskap och erfarenhet inom de berörda områdena. Vi har även undersökt hur litteratur och forskningsfront behandlar dessa områden. Studien kopplar varumärket till ryktet med stöd av bland annat Fombrun och Van Riel. Uppsatsen lägger stor vikt på kända kriser som analyserats utifrån teori, empiri och forskningsfront. I analysen diskuterar vi delfrågorna för att slutligen besvara forskningsfrågan i slutsatsen. Det finns även ett praktiskt syfte, vilket är att ta fram en modell för krishantering ur ett varumärkesperspektiv. Studien visar att många fortfarande förknippar en kris med en plötslig händelse, men att det finns en ökad acceptans för att kriser även kan växa fram över tiden. Till krisens natur hör att den ställer viktiga värden på spel och är svårkontrollerad. Dessa värden är normalt immateriella till sin natur, exempelvis varumärken, rykte/anseende och förtroendefrågor. Varumärket tar alltid stryk vid en kris, vilket till stor del beror på att kriser utspelas offentligt och därmed skapar negativ visibilitet. Detta påverkar på olika sätt allmänhetens förtroende. En kris handlar mycket om förtroende, något som är centralt för att bedriva långsiktig verksamhet i ett socialt system. Här visar analysen att varumärket får betydelse i en rad olika sammanhang. Dess främsta egenskap vid en kris är att fungera som en skyddsbarriär. Det kan även fungera som en ledstjärna för organisationen. Om krisen drabbar kärnkompetensen i företaget skapas en varumärkeskris. En sådan ställer högre krav på företagets krishantering. Ett sätt att stärka både företaget och varumärket är att bygga upp ett förtroende genom att skapa en ryktesplattform och identitet. PR och socialt ansvar fungerar som en brygga mellan företaget och omvärlden. ”Corporate brands” medför både för- och nackdelar ur ett krisperspektiv. At...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Varumärket i en kriskontext

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Varumärket i en kriskontext
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=10704 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×