Reputation Spill Over

913 visningar
uppladdat: 2003-06-10
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Alltfler företagsledare hamnar i fokus sedan avslöjanden om felaktig redovisning och enorma pensionsersättningar offentliggörs i media för allmänheten. Hur har denna förtroendekris bland företagsledarna påverkat allmänhetens syn på företagen? Svaret är att företagen ihop med sviktande ekonomiska resultat hamnat i en förtroendekris och att företagsledarna får stå till svars för en stor del av denna urholkning av tillit. Företagsledare som studieobjekt har därmed fått ökad aktualitet. Dessutom har relationer blivit mera centrala då vi har lättare att skapa gemenskaper och förtroende till människor än till abstrakta organisationer. En god reputation är en avgörande faktor för ett företags framgång. Man måste dock vara medveten om att företagens reputation är dynamisk och lättföränderlig. Därför måste företagsledarna vara försiktiga med hur de framställs inför allmänheten för att inte påverka företaget negativt. Det finns en risk att en företagsledare blir alltför sammankopplad med företaget, dvs. att allmänheten inte ser någon skillnad mellan ledaren och företaget. Detta kan bli särskilt påtagligt vid negativa händelser som skandaler och andra kriser. Det finns många faktorer som påverkar ett företags reputation. ABB:s reputation, som reputationen i vilket annat företag, påverkas till största del av vad andra än de själva säger om företaget. Särskilt viktigt är hur de framställs i media. Barnevik var tidigare en viktig tillgång för företaget ?? sedan blev han en belastning. Barnevik höjdes till skyarna innan offentliggörandet av pensionsavtalet för att därefter framställas som en girig skurk. När företagen har en sådan stark anknytning till sin företagsledare är det särskilt viktigt att de är försiktiga med sin image och reputation. Eftersom allmänheten själva till stor del saknar information om företagsprofilerna och händelserna förlitar de sig till media. Vi kan dessutom konstatera att negativa kriser färdas snabbare än positiva. Ett högt förtroendekapital vid en kris gagnar den företagsledare som kan hantera det på rätt sätt. Här är kommunikationen viktig. Ett stort förtroendekapital leder till att företagsledaren lättare tar sig ur krisen om han handlar rätt, om han däremot handlar fel leder detta till en större förtroendeurholkning. Barnevik hade innan krisen ett mycket stort förtroendekapital men det har troligtvis varit till nackdel för honom i samband med pensionsavtalet då hans handlande har skapat en besvikelse hos allmänheten och hans reputation därmed påverkats negativt. ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Reputation Spill Over

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-06-10]   Reputation Spill Over
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=10741 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×