Framgång på Internet – Finns det specifika recept?

1739 visningar
uppladdat: 2008-09-11
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Internet är världens största datornätverk och har skapat nya möjligheter för kommunikation, men även för handeln. E-handel står för elektronisk handel och syftar till processen av att köpa, sälja och utväxla produkter och tjänster via Internet. De första webbutikerna i Sverige öppnade år 1997 och ansågs ha en stor tillväxtpotential. Branschen drabbades dock av problem och kallas idag för ”IT bubblan”. Idag är situationen annorlunda och e-handeln utvecklas konstant positivt. E-handelns omsättning har stigit från 4,9 miljarder kronor år 2003 till 17,7 miljarder år 2007. Då e-handeln breder ut sig och det finns otaliga aktörer på marknaden ökar konkurrensen. Frågeställningen i vår uppsats är att se om det finns specifika strategier för att nå framgång inom e-handel oavsett bransch. Men även vilka faktorer som är av vikt för upplevd kundtillfredställelse. Vårt syfte med uppsatsen är att försöka finna gemensamma specifika framgångsstrategier för e-handelsföretag, men även till att se vad kunderna anser vara viktiga komponenter för kundtillfredställelse. Vi har valt att intervjua tre olika e-handels företag som är verksamma i olika branscher. Nelly.com är verksamma inom klädbranschen, Skype inom Internettelefoni samt Kindo som är en familjecommunity. Vidare har vi valt att använda oss av fokusgrupper för att se till kundernas uppfattning om vad som är värdeskapande för dem. Vi som författare har uteslutande använt oss av en kvalitativ metod. Vi använder oss av ett hermeneutisk förhållningssätt, det vill säga att tolka och förstå och detta utifrån en induktiv ansats. Från våra slutsatser framgår det att de tre undersökta företagen alla erbjuder en produkter som appellerar på människans grundläggande behov. Vidare står det klart att företagen förstått vikten av att bygga sitt företag ur ett kundperspektiv. Denna förståelse har resulterat i en fokusering på enkelhet, tydlighet och snabbhet. Kunderna erbjuds därmed en paketlösning med stor kundnytta. Vidare förefaller okonventionella marknadsföringsmetoder, så som, PR vara effektivt, då detta håller nere kostnaderna samtidigt som genomslagskraften är hög. Efter våra intervjuer och analys av fokusgrupperna kunde vi dra slutsatsen att det var några faktorer som var av vikt för deras kundtillfredställelse. Dessa utgörs av webbsidan, logistiken, kundtjänst samt säkerheten. De vill att webbsidan skall vara tydlig, enkel och lättnavigerad. Att få snabba leveranser inom utsatt tid vara en annan faktor som ansågs viktig, men även ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Framgång på Internet – Finns det specifika recept?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-09-11]   Framgång på Internet – Finns det specifika recept?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=10912 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×