Vill vi verkligen ha fler kvinnliga ledare? En narrativ undersökning av näringslivsjournalistiken.

1086 visningar
uppladdat: 2008-06-26
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Media har ett indirekt, men samtidigt stort, inflytande på människors uppfattningar, värderingar och åsikter. Många forskare är överens att media gör en åtskillnad mellan män och kvinnor i hur, var och när de framställs. Vi vill med denna uppsats lyfta fram bevis på att denna åtskillnad görs mellan manliga och kvinnliga företagsledare i den svenska näringslivsjournalistiken för att sedan komma med förslag på ändringar som reducerar gapet. Syftet är att skapa förståelse för läsaren ur ett nytt perspektiv, där tidigare osynliga strukturer ska träda fram i ljuset av denna förståelse. För att kunna skapa förståelsen har vi valt en abduktiv ansats, i vilken ingen enda generell sanning ska avslöjas. Det viktiga är istället att en hypotes, som kan stämma eller vara fel, antas om ett fenomen som har observerats. Vikt läggs vid hur vi argumenterar för vår hypotes. För att kunna tillämpa en abduktiv förklaringsmodell har vi anlagt ett narrativt perspektiv i uppsatsen. Det består i att vi läser texterna i de valda näringslivstidningarna i tre steg. Vi kom fram till att journalisternas sätt att skilja mellan män och kvinnor är diskret, men samtidigt inflytelserikt. Språket är journalisternas verktyg och genom att vi plockar isär det kan vi avslöja röster som tidigare dolt sig mellan raderna. Utifrån textanalysen drar vi sedan en slutsats, eller en hypotes, om att fokus på kvinnliga ledare, debatten om jämställdhet och kvotering, statistik och listor är en lösning på ett problem som tidigare inte varit synligt för oss. Vi trodde att problemet var att det fanns för få kvinnliga ledare i Sverige, men vi fann att strukturen som upprätthålls i media ä...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Vill vi verkligen ha fler kvinnliga ledare? En narrativ undersökning av näringslivsjournalistiken.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-06-26]   Vill vi verkligen ha fler kvinnliga ledare? En narrativ undersökning av näringslivsjournalistiken.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=10930 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×