Under de senaste åren har strukturen på konsumentmarknaden förändrats. Konsumenters
beteenden och förväntningar har gjort att det blivit svårt för företag att kommunicera med
kunder via traditionella kanaler. Som ett led i det här har massmarknadsföring fått lämna
plats åt datadriven, segmenterad och differentierad påverkan. Lojalitet är något som blivit
allt viktigare för företag då det har konstaterats att det är mycket billigare att kvarhålla en
existerande kund än vad det kostar att värva en ny. Något som blivit allt vanligare inom
marknadsföring är lojalitetsprogram för varumärken, vilka syftar till att belöna
existerande kunder. Lojalitetsprogrammen har på senare tid fått ta emot en del kritik då
undersökningar visar att det inte lönar sig att vara lojal.
I vår undersökning har vi valt att arbeta tillsammans med Sveriges Camping- och
Stugföretagares Riksorganisation (SCR) som under 2007 investerade i ett nytt
campingkortsystem som i framtiden skall ligga till grund för deras marknadsföring. SCR
har som huvuduppgift att få campinggästerna att campa mer.
Syftet med vår uppsats är att skapa ett underlag för SCR som de kan använda i sitt arbete
med omarbetning av CCS-kortet. Genom att beskriva vilka förmåner som ger SCR:s
campinggäster värde i ett lojalitetsprogram, om det finns lojalitet bland SCR:s
campinggäster idag, vad SCR:s campinggäster tycker om dagens CCS-kort samt vad som
skapar tillfredställelse hos SCR:s campinggäster ämnar vår studie åt att ge SCR ett
beslutsunderlag till den nya utformningen av CCS-kortet.
Vi har gjort en kvalitativ studie där vi har genomfört 16 djupintervjuer med totalt 22
respondenter på två campingplatser i Varberg. För att hitta beteende på campingplatserna
har vi även genomfört observationer.
De slutsatser som vi har kommit fram till är att det finns två typer av lojala campare, de
som campar hela sommaren på samma campingplats år efter år samt de som campar
mycket men på olika platser. Dock kunde vi konstatera att lojala campare inte alltid är de
mest lönsamma camparna. Vi kunde även konstatera att det fanns en förvirring och ett
missnöje bland SCR:s campinggäster när det gällde CCS-kortets utformning idag.
Gästerna kunde inte riktigt förstå varför de vara tvungna att betala för kortet varje år. Av
våra respondenter var det endast en respondent som hade använt de förmåner som dagens
kort erbjöd. Vi identifierade även en rad saker som skapade tillfredställelse hos SCR:s
campinggäster. Saker som välskötta och fräscha campingplatser, trevlig personal, rena
duschar och toaletter, pool etc. är exempel på sa...