Det ska va gôtt å leva – En studie om vilka förmåner som ger SCR:s campinggäster värde i ett lojalitetsprogram.

800 visningar
uppladdat: 2008-06-26
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Under de senaste åren har strukturen på konsumentmarknaden förändrats. Konsumenters beteenden och förväntningar har gjort att det blivit svårt för företag att kommunicera med kunder via traditionella kanaler. Som ett led i det här har massmarknadsföring fått lämna plats åt datadriven, segmenterad och differentierad påverkan. Lojalitet är något som blivit allt viktigare för företag då det har konstaterats att det är mycket billigare att kvarhålla en existerande kund än vad det kostar att värva en ny. Något som blivit allt vanligare inom marknadsföring är lojalitetsprogram för varumärken, vilka syftar till att belöna existerande kunder. Lojalitetsprogrammen har på senare tid fått ta emot en del kritik då undersökningar visar att det inte lönar sig att vara lojal. I vår undersökning har vi valt att arbeta tillsammans med Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation (SCR) som under 2007 investerade i ett nytt campingkortsystem som i framtiden skall ligga till grund för deras marknadsföring. SCR har som huvuduppgift att få campinggästerna att campa mer. Syftet med vår uppsats är att skapa ett underlag för SCR som de kan använda i sitt arbete med omarbetning av CCS-kortet. Genom att beskriva vilka förmåner som ger SCR:s campinggäster värde i ett lojalitetsprogram, om det finns lojalitet bland SCR:s campinggäster idag, vad SCR:s campinggäster tycker om dagens CCS-kort samt vad som skapar tillfredställelse hos SCR:s campinggäster ämnar vår studie åt att ge SCR ett beslutsunderlag till den nya utformningen av CCS-kortet. Vi har gjort en kvalitativ studie där vi har genomfört 16 djupintervjuer med totalt 22 respondenter på två campingplatser i Varberg. För att hitta beteende på campingplatserna har vi även genomfört observationer. De slutsatser som vi har kommit fram till är att det finns två typer av lojala campare, de som campar hela sommaren på samma campingplats år efter år samt de som campar mycket men på olika platser. Dock kunde vi konstatera att lojala campare inte alltid är de mest lönsamma camparna. Vi kunde även konstatera att det fanns en förvirring och ett missnöje bland SCR:s campinggäster när det gällde CCS-kortets utformning idag. Gästerna kunde inte riktigt förstå varför de vara tvungna att betala för kortet varje år. Av våra respondenter var det endast en respondent som hade använt de förmåner som dagens kort erbjöd. Vi identifierade även en rad saker som skapade tillfredställelse hos SCR:s campinggäster. Saker som välskötta och fräscha campingplatser, trevlig personal, rena duschar och toaletter, pool etc. är exempel på sa...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Det ska va gôtt å leva – En studie om vilka förmåner som ger SCR:s campinggäster värde i ett lojalitetsprogram.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-06-26]   Det ska va gôtt å leva – En studie om vilka förmåner som ger SCR:s campinggäster värde i ett lojalitetsprogram.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=10935 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×