Outsourcing av IT – En jämförande studie av motiv och effekter

1186 visningar
uppladdat: 2008-06-18
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Dagens hårda konkurrens och den ökande globaliseringen har medfört att företag måste utvärdera sina verksamheter för att kunna bedöma sin konkurrenskraft. Det gäller numera att kunna vara flexibel, vilket har lett till att under de senaste tio åren har företag sett outsourcing som ett bra verktyg för att uppnå konkurrenskraft och bli flexiblare. IT-funktionen är en resursintensiv del av verksamheten där det sker ständiga förändringar inom tekniken och metoderna hur den används. Detta har gjort att många företag har valt att outsourca delar av sin IT-verksamhet för att kunna fokusera på sin kärnverksamhet och därmed bli konkurrenskraftigare. Syftet med vår uppsats är att utifrån en jämförelse mellan svenska företag, oberoende av bransch, identifiera och analysera motiv och effekter av användandet av outsourcing gällande IT-funktioner. Vi vill därmed bidra med relevant information för teoretiker. Studien har avgränsats till att enbart fokusera på totalt fyra stycken medelstora till stora företag som har valt att outsourca IT-aktiviteter. Vi har även valt att avgränsa mot att ta med leverantörens perspektiv. Empirin har baserats på semistrukturerade intervjuer med inslag av djupintervju med en person i en ledande IT befattning. Inom varje företag har en bild skapats innefattande deras syn på outsourcing och motiv till samt effekter av företagets val att outsourca. Uppsatsens metod utgörs av ett kvalitativt angreppssätt och arbetet har genomförts med en induktiv ansats med växelverkan mot deduktion. Uppsatsens teoretiska referensram utgörs av IT, kärn- och beställarkompetens, företagsstrategier, motiv till att outsourca, framgångsfaktorer och till sist risker med att outsourca. Debattavsnittet som kommer efter den teoretiska referensramen syftar till att visa problematiken kring outsourcing av IT-funktioner och ge läsaren en djupare förståelse för ämnet. Studiens slutsatser är att företag hellre vill få tillgång till externa resurser och extern kompetens än att sänka eller få kontroll över kostnaderna. Initialt vill företag hellre sänka sina kostnader än att få kontroll över kostnaderna. IT:s närhet till kärnverksamheten bestämmer vilka delar som är mål för outsourcing. Då företag väljer att outsourca minskas kapitalbindningen och flexibiliteten ökar, vilket medför a...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Outsourcing av IT – En jämförande studie av motiv och effekter

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-06-18]   Outsourcing av IT – En jämförande studie av motiv och effekter
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=10952 [2024-05-08]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×