Marknadsföringsbegrepp har växt allt mer med tiden, lika väl som det har förgrenat sig och
utvecklats inom olika riktningar. Under utbildningens gång har vi läst en hel del om
marknadsföring och dess olika termer samt begrepp, men inte förrän det fjärde året, blev vi
verkligen fascinerade av själva ämnet One to One marketing.
Undersökningens syfte är att studera hur tjänsteföretag tillämpar One to One marketing och på
vilket sätt de inför perspektivet inom sina arbetsrutiner. De aspekter som vi har funnit mest
intressanta att undersöka är hur tjänsteföretagen uppfattar One to One marketing och vilka
likheter samt skillnader det finns mellan teorin och empirin. Tjänsteföretagen som vi har
intervjuat till vår uppsats är Reklambyrån Mecka, Nordea Private Banking och ICA Banken.
Läsarna får en inblick i och kommer nära inpå tjänsteföretagens interna verksamhet.
Konsumenter är den största anledningen till den goda lönsamhet som varje företag vill uppnå.
Konsumenter är den drivande kraften bakom köpmarknaden och det gäller att lyckas få tag på
dem som ger mest avkastning. Att vara kundorienterad och lyckas uppnå denna så kallade
skräddarsydda orienteringen, gentemot kunden, är ett av huvudmålen med One to One. Innan
just detta kan åstadkommas, finns det en hel del faktorer att ta hänsyn till, förbättra och införa
inom företagens system. Det hela går ut på att skapa en unik samt lärande relation mellan
företag och kund, just för att öka precisionen i marknadsföringen. Företaget låter kunden lära
den, hur denne vill bli bemöt och vilka varor/tjänster den föredrar att konsumera och på vilket
sätt. Fokus inom One to One marketing ligger på att erhålla kundandelar, framför
marknadsandelar.
Undersökningen visar att One to One marketing används i praktiken men att företagen inte
benämner det på samma sätt som litteraturen/här. Enligt våra respondenter definieras
perspektivet på samma sätt, så som den fastställs inom teorin. När kundens behov blir
tillfredställda, förblir kunden lojal företaget, något som lede...