Men måste det vara ett problem? Könsdiskurser i pedagogers tal om elever.

1796 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning: Syftet med examensarbetet var att undersöka pedagogers tal, det vill säga språkliga utsagor, om sina elever. Det tal som fokuserades var det som rör kön, genus och sexualitet. Jag var intresserad av att identifiera de diskurser som aktualiserades i talet och de positioner som gjordes tillgängliga för eleverna i pedagogernas tal. De undersökningsfrågor jag ställde var vilka diskurser som kämpade om legitimitet i pedagogernas tal, på vilket sätt den diskursiva kampen fördes samt vilka subjektspositioner som tillskrevs eleverna inom de rådande diskurserna. Jag gjorde en kvalitativ fallstudie där jag studerade fem pedagogers och en rektors tal med hjälp av observation, samt intervju. Sammanlagt har jag ett fältmaterial bestående av 5 sidors textutskrifter av transkriberat tal och anteckningar. Analysen har gjorts med hjälp av poststrukturell feministisk teori. Jag använde diskursanalys som teori och metod samt utgick ifrån att dekonstruera begreppen kön, genus och sexualitet i förståelsen av det studerade. Det resultat jag kom fram till är att talet om eleverna skedde inom två hegemoniska diskurser. Dels kämpade en särartsdiskurs och dels kämpade en genusmedveten diskurs om fixering i talet. De positioner som gjordes möjliga inom dessa diskurser visade på viss rörlighet och öppenhet men skedde som jag tolkar det, könat. Det vill säga, femininitet kopplades i första hand samman med elever som kategoriserades som flickor medan maskulinitet i första hand kopplades till de elever som kategoriserades som pojkar. Jag menar att det är angeläget att skapa en diskussion om hur diskurser verkar begränsande i vår förståelse men också för vilka möjligheter det finns till motstånd och öppningar då elever positioneras som subjekt. Läroplansuppdraget är formulerat så att skolan skall motverka traditionella könsmönster. Utifrån en...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Men måste det vara ett problem? Könsdiskurser i pedagogers tal om elever.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Men måste det vara ett problem? Könsdiskurser i pedagogers tal om elever.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=11141 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×