Jag har utgått från premissen att djur bör tillskrivas rättigheter, och
därefter analyserat huruvida utilitarismen kan användas för att ge djur
rättigheter, och kommit fram till att utilitarismen visserligen kan ge en
mycket låg nivå av en direkt rättighet (nämligen rättigheten att få sina
intressen visade lika hänsyn som andras intressen) men inte kan ge några
mer garanterade rättigheter utöver denna. Utilitarismen brottas också med
många grundläggande problem, bland annat frågan om hur man kan jämföra
utilitet och kunskapsproblemet (att vi omöjligen kan förutse alla
konsekvenser av en handling), och därför har denna teori inte kraft nog att
ge djur den nivå av rättigheter jag sökt efter här.
Inte heller naturrättsteorin lyckades med detta. Den kan visserligen ge
individuella djur ett stort nätverk av rättigheter, men eftersom
naturrättsteorin själv inte kan förklara vilken grund dessa rättigheter
vilar på så kan de inte accepteras som giltiga.
Kontraktualismen togs också upp, och den verkar vila på ett stadigt
fundament: andras rättigheter gentemot mig är giltiga i den mån jag ger dem
till andra (och mina rättigheter gentemot andra är giltiga i den mån dessa
personer ger dem till mig), och ger jag dem direkt till en annan person
utan en tredje person inblandad blir de direkta rättigheter. Jag har visat
på varför ett socialt kontrakt överhuvudtaget är giltigt och framfört ett
förslag på lösning av frivillighetsproblemet, och sedan använt Rowlands
version av Rawlsk kontraktualism för att visa på varför också individuella
djur får direkta rättigheter under ett sådant socialt kontrakt.
Även om kontraktualismen verkar vara en bra grund så har Rowlands
fortfarande problem att kämpa med, bland annat hur man kan ta hänsyn till
vissa individers direkt motsatta intressen i naturen. Rowlands har också
svårigheter med sin gränsdragning av moralen: jag har hävdat att den bör
dras vidare än han gör, då han stödjer sin gränsdragning på ett felaktigt
argument (att enbart djur med preferenser ska infattas i moralen).
Enligt denna teori har då många ickemänskliga djur rättigheter. Jag anser
att kontraktualismen är den mest lovande etiska teorin i sammanhanget, och
Rowl...