Metodpluralism inom läs- och skrivlärande, ja tack!

1607 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund Då vi snart skall ut och arbeta som lärare i de lägre åldrarna tycker vi det är viktigt att ta ställning till hur vi vill lägga upp vår framtida läs- och skrivundervisning. Vi vill få fördjupad kunskap om olika metoder för läs- och skrivlärande och hur man kan kombinera dem. Vi tycker även att det är intressant att se hur pedagoger med elever i årskurs 1 arbetar med metoder och har därför genomfört en enkätundersökning för att få en inblick i detta. Vi tycker att läs- och skrivundervisningen är vårt viktigaste uppdrag som lärare och vi vill lyckas få med oss alla elever på bästa sätt. Vi tror att det kommer att underlätta för elevernas fortsatta skolgång om de redan från början får en positiv och stimulerande undervisning där varje elev känner att den utvecklas. Syfte Syftet med examensarbetet är att undersöka om lärare använder en metod i läsundervisning eller om en kombination av olika metoder används. Frågeställningar Hur ser olika metoder för läslärande ut? Finns det argument för att metodpluralism är att föredra för att uppnå ett bra läs- och skrivlärande? Metod Vi har gjort en litteraturstudie där vi har fördjupat oss i relevant litteratur om olika metoder för läs- och skrivlärande. Vi har även undersökt aktuella forskningsrapporter inom vårt valda ämne och genomfört en egen kvalitativ forskningsstudie där vi genom att distribuera ut enkäter till lärare i år 1 tagit reda på hur de använder sig av olika metoder i sin undervisning. Resultat Efter att ha skrivit det här arbetet har vi kommit fram till att det finns goda argument för att metodpluralism inom läs- och skrivlärande är att föredra. Eftersom alla individer är olika är det osannolikt att en metod ska kunna passa alla elever. Enligt läroplanen är pedagoger förpliktigade att tillämpa individanpassning och att sätta elevens behov i centrum. För att kunna uppnå detta krävs en variation på undervisningsmaterial och undervisningsmetod. Vår hypotes stämmer med aktuell forskning. De pedagoger som deltagit i vår kvalitativa undersökning...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Metodpluralism inom läs- och skrivlärande, ja tack!

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Metodpluralism inom läs- och skrivlärande, ja tack!
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=11241 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×