Mål och Syfte: Målet men den här uppsatsen är att undersöka hur dagens professionellafotboll i allmänhet, och den svenska elitfotbollen i synnerhet, har medialiserats. Mitt primärasyfte med uppsatsen är att lämna ett bidrag till den samhällsvetenskapliga fotbollsforskningeni Sverige. Jag har också som avsikt att undersöka hur de allsvenska klubbarna skulle kunnauppnå sportsliga framgångar i de europeiska cuperna.Tillvägagångssätt: Undersökningen har utförts på två olika sätt – jag har dels granskatrelevant forskning och information om den professionella fotbollens relation till medierna,dels utfört expertintervjuer med personer som är insatta i svenska elitklubbar, i betydelsefullafotbollsorganisationer samt med journalister med goda kunskaper om den europeiska ochsvenska fotbollen.Teoretiskt perspektiv: Uppsatsens teoretiska del består av en forsknings- ochkunskapsöversikt där jag mejslar ut olika mediesportsforskares och journalisters argument ochreflektioner kring hur medierna påverkat och format den europeiska professionella fotbollen.Teorierna och argumenten appliceras sedan för en analys av den svenska elitfotbollen.Resultat: Undersökningen visade att den svenska elitfotbollen genomgår en omfattandemedialiseringsprocess, som har bidragit till att klubbarna markant ökat sina intäkter. Politiskaavregleringar på mediemarknaden, kommunikationsmediernas teknologiska utveckling samtdet omfattande fotbollsintresset bland befolkningen har lagt grunden för denna process.Undersökningen pekade också på att Allsvenskans omfattande medieexponering bidrar till ettökat fotbollsintresse bland befolkningen i Sverige, vilken i sin tur leder till ökade publik-,sponsor- och tv-intäkter för de allsvenska klubbarna. För att de allsvenska klubbarna skakunna uppnå sportsliga framgångar i de europeiska cuperna så har undersökningen result...