Uppsatsen behandlar frågan om huruvida en totalt skattefinansierad kollektivtrafik med nolltariff kan anses vara rättvis och effektiv. Organisationen Planka.nu:s argument för nolltariff i kollektivtrafiken analyseras med utgångspunkt i free ridning-problemet och individens betalningsvilja. Den skattefinansierade nolltariffen jämförs med marginalkostnadsprissättning och tvådelad tariff, som är två teorier om optimal prissättning av kollektiva varor. Kollektivtrafik beskrivs som en klubbvara med vissa positiva externa effekter samtidigt som varans substitut väntas generera negativa externa effekter. I uppsatsen antas den samhällsoptimala mängden kollektivtrafik vara högre än summan av alla individers individuella efterfråga p.g.a. de externa effekterna. Varje prissättningsstrategi utvärderas utifrån paretoeffektivitets-kriterier för klubbvaror, samt utifrån de fördelningseffekter implementering skulle medföra. Skillnaden mellan samhälleligt optimum och individuellt optimum beskrivs med fokus på externa effekter. Resultatet av analysen blir att en nolltariff i kollektivtrafiken som ökar det kollektiva resandet och minskar användandet av substitutet bilresa kan vara bra ur effektivitetssynpunkt medan omfördelningen är mer godtycklig

2155 visningar
uppladdat: 2007-10-25
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Uppsatsen behandlar frågan om huruvida en totalt skattefinansierad kollektivtrafik med nolltariff kan anses vara rättvis och effektiv. Organisationen Planka.nu:s argument för nolltariff i kollektivtrafiken analyseras med utgångspunkt i free ridning-problemet och individens betalningsvilja. Den skattefinansierade nolltariffen jämförs med marginalkostnadsprissättning och tvådelad tariff, som är två teorier om optimal prissättning av kollektiva varor. Kollektivtrafik beskrivs som en klubbvara med vissa positiva externa effekter samtidigt som varans substitut väntas generera negativa externa effekter. I uppsatsen antas den samhällsoptimala mängden kollektivtrafik vara högre än summan av alla individers individuella efterfråga p.g.a. de externa effekterna. Varje prissättningsstrategi utvärderas utifrån paretoeffektivitets-kriterier för klubbvaror, samt utifrån de fördelningseffekter implementering skulle medföra. Skillnaden mellan samhälleligt optimum och individuellt optimum beskrivs med fokus på externa effekter. Resultatet av analysen blir att en nolltariff i kollektivtrafiken som ökar det kollektiva resandet o...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Uppsatsen behandlar frågan om huruvida en totalt skattefinansierad kollektivtrafik med nolltariff kan anses vara rättvis och effektiv. Organisationen Planka.nu:s argument för nolltariff i kollektivtrafiken analyseras med utgångspunkt i free ridning-problemet och individens betalningsvilja. Den skattefinansierade nolltariffen jämförs med marginalkostnadsprissättning och tvådelad tariff, som är två teorier om optimal prissättning av kollektiva varor. Kollektivtrafik beskrivs som en klubbvara med vissa positiva externa effekter samtidigt som varans substitut väntas generera negativa externa effekter. I uppsatsen antas den samhällsoptimala mängden kollektivtrafik vara högre än summan av alla individers individuella efterfråga p.g.a. de externa effekterna. Varje prissättningsstrategi utvärderas utifrån paretoeffektivitets-kriterier för klubbvaror, samt utifrån de fördelningseffekter implementering skulle medföra. Skillnaden mellan samhälleligt optimum och individuellt optimum beskrivs med fokus på externa effekter. Resultatet av analysen blir att en nolltariff i kollektivtrafiken som ökar det kollektiva resandet och minskar användandet av substitutet bilresa kan vara bra ur effektivitetssynpunkt medan omfördelningen är mer godtycklig

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-10-25]   Uppsatsen behandlar frågan om huruvida en totalt skattefinansierad kollektivtrafik med nolltariff kan anses vara rättvis och effektiv. Organisationen Planka.nu:s argument för nolltariff i kollektivtrafiken analyseras med utgångspunkt i free ridning-problemet och individens betalningsvilja. Den skattefinansierade nolltariffen jämförs med marginalkostnadsprissättning och tvådelad tariff, som är två teorier om optimal prissättning av kollektiva varor. Kollektivtrafik beskrivs som en klubbvara med vissa positiva externa effekter samtidigt som varans substitut väntas generera negativa externa effekter. I uppsatsen antas den samhällsoptimala mängden kollektivtrafik vara högre än summan av alla individers individuella efterfråga p.g.a. de externa effekterna. Varje prissättningsstrategi utvärderas utifrån paretoeffektivitets-kriterier för klubbvaror, samt utifrån de fördelningseffekter implementering skulle medföra. Skillnaden mellan samhälleligt optimum och individuellt optimum beskrivs med fokus på externa effekter. Resultatet av analysen blir att en nolltariff i kollektivtrafiken som ökar det kollektiva resandet och minskar användandet av substitutet bilresa kan vara bra ur effektivitetssynpunkt medan omfördelningen är mer godtycklig
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=11298 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×