Vädret är ett viktigt fenomen som spelar en betydande roll i våra liv. I
Sverige är det ett populärt ämne att prata om då nya bekantskaper inleds.
Det är också någonting som påverkar oss i vår dagliga rutin och hur vi
planerar vår tid. Vi har möjlighet att ta del av väderprognoserna från en
rad olika medier som bland annat TV, radio, tidningar, Internet, text-TV
och så vidare. Ett av de medier vi vänder oss mest till är TV. Det finns
få, nästan inga reflektioner kring hur vädret presenteras på TV idag. Vad
är det som styr hur väderkartorna och grafiken på dessa ser ut och hur
presenteras vädret?
I denna uppsats har vi inriktat oss på dessa områden. Vi har slumpvist
spelat in väderpresentationer från SVT och TV4 för att sedan analysera
dessa. Därefter har vi jämfört hur vädret presenteras i respektive kanal
både retoriskt och grafiskt. Vår huvudfråga löd enligt följande: Hur
skiljer sig väderpresentationerna på SVT och TV4 från varandra?
SVT och TV4 får sin information från samma källa, nämligen SMHI.
Väderpresentationerna kan se väldigt olika ut beroende på meteorologerna som
presenterar. Det är meteorologerna själva som bestämmer hur grafiken skall
se ut och presentationerna är väldigt individuella i det fallet. Kanalerna
har inom den egna redaktionen några bestämda ramar kring hur storlek och
färger på grafiksymbolerna skall vara. Utöver det är det upp till
meteorologerna själva att bestämma i hur stor utsträckning de vill använda
sig av dessa i sina väderpresentationer. Väderkartan i deras bakgrund
fungerar som ett manus eller hjälpmedel för dem.
I uppsatsen tar vi också upp teorier och diskuterar kring presentationer för
publik där vi bland annat resonerar kring vikten av att artikulera väl,
envägskommunikationens hinder och utmaningar, retorikens roll i hur
människor uppfattar varandra men framförallt presentatören. Dessutom har vi
resonerat kring hur samspelet fungerar mellan kontaktskapande och
kroppsspråk. Utöver detta tittade vi också närmare på vad som skapar
trovärdighet som hänger ihop med kroppsspråket och vad som kännetecknar
nyhetsprogrammen och medierna överhuvudtaget. Att tänka på blickriktning är
något som har stort samband med det ovan nämnda.
Vi valde att göra kvalitativa undersökningar och analyser som stödjer sig på
semiotiken och retorikens lära. I uppsatsen beskriver vi vad kvalitativa
undersökningar, semiotik och retorik går ut på. Vi valde att slumpmässigt
spela in tio dagars väderprognoser från respektive kanal. Det vi har kommit
fram till efter våra undersökningar är att presentationerna och
väderkartorna skiljer sig en hel del från varandra. Meteorologernas
framtoning skiljer s...