Litteratur ger perspektiv på livet : En enkät- och intervjustudie om ungdomars läsintresse samt hur läsning kan motiveras

2255 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Detta arbete har som syfte att undersöka hur ungdomars läsintresse av skönlitteratur ser ut, samt hur motivation till läsning kan väckas.De metoder som har använts, för att ta reda på ungdomars läsintresse samt hur läsning kan motiveras, är en enkätundersökning samt intervjuer. Femtio elever i årskurs tre på två olika gymnasieskolor, 25 flickor samt 25 pojkar, besvarade en enkät om skönlitterär läsning. Därefter intervjuades tre personer, en elev, en verksam lärare samt en bibliotekariestudent, för att ge sitt perspektiv på hur läsning på bästa sätt kan motiveras – då främst i skolmiljö.Enligt tidigare forskning är flickor mer intresserade av läsning än vad pojkar är, vilket även denna studie bekräftar. Hur läsintresset ser ut bland de unga påverkas mycket av den miljö de växer upp i. Studier har visat att barnets/ungdomens närmiljö i hög grad påverkar läsintresset. Främst påverkar familjen ungdomens läsintresse. Om personer i ungdomens närmiljö ser läsning som något roligt och betydelsefullt är det sannolikt att även ungdomen kommer att lägga vikt vid läsning. Denna studie visar att det är mycket vanligt att ungdomarna haft föräldrar eller annan vuxen som läste för dem då de var barn. Det är mer vanligt att föräldrarna läst för flickorna än för pojkarna.Forskningen visar också att läsarförebilder i barns/ungdomars närhet minskat under senare år, troligtvis på grund av att utbudet av andra medier som TV och dator med Internet och virtuella spelvärldar lockar mer än böcker. Det är också vad denna studie visar; bokläsning kommer långt ner på listan när ungdomar prioriterar sina fritidssysselsättningar. Kompisarna lockar mest men även musik, TV/film och datorn är sådant som uppskattas av ungdomarna på fritiden.När det gäller motivation till läsning, främst hur läraren kan skapa intresse för läsning i klassrummet, visar denna studie att det är viktigt att läsningen är relevant i undervisningen. Det innebär t.ex. att läraren förklarar varför texten ska läsas och försöker väcka elevernas tidigare kunskap och nyfikenhet kring det som ska läsas. Samtidigt ska det ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Litteratur ger perspektiv på livet : En enkät- och intervjustudie om ungdomars läsintresse samt hur läsning kan motiveras

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Litteratur ger perspektiv på livet : En enkät- och intervjustudie om ungdomars läsintresse samt hur läsning kan motiveras
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=11409 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×