Don`t be girlie men. Om maskulinitet ­ normer, praktiker och reproduktion

1181 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Problem och bakgrund Uppdelningar i manligt/omanligt styr och begränsar beteende och hjälper till att upprätthålla en patriarkal ordning. Djupare insikt i hur normer för maskulint/manligt reproduceras kan synliggöra upprätthållandet av begränsningar och vara behjälpligt i att öka jämställdheten. Syfte Mitt syfte är tudelat och avser att utifrån teorier om maskulinitet problematisera och diskutera dels själva begreppet maskulinitet och dels hur (re)producerande av normer för maskulinitet i skolåldern går till. Jag söker uppfylla mitt syfte med ett omfattande begreppsutredande teoriavsnitt och genom att i en litteraturstudie syntetisera och analysera ett material utifrån fem frågeställningar. Frågeställningar - Vad måste unga killar positionera sig till och vilka normer för manlighet är synliga? - Hur går positionering gentemot en maskulin identitet till? - Hur behandlas överträdelser mot de normer för "rätt" manligt beteende som finns? - Vad är "manligt" respektive "omanligt"? - Gentemot vem eller vilka grupper är man fri respektive ofri att definiera en maskulin identitet? Metod och material Arbetet har karaktären av en litteraturstudie och syntetiserar och tematiserar ett material bestående av sex artiklar och avhandlingar på området enligt givna frågeställningar. Resultat samt betydelser för läraryrket I arbetet framkommer viktiga praktiker för unga män som positionerar sig gentemot en hegemonisk maskulinitet, och inordnar sig i en hierarki baserat på sådana ideal. Deut övar en utbredd reflexivitet och disciplin av jaget, av andra och av dem som "Andras", det vill säga underordnas eller marginaliseras. En maskulin identitet presenteras ofta i termer av negationer, där det är enklare att definiera vad man inte är än vad som faktiskt ingår i ett "normalt" identitetsprojekt. Praktiker av och utryck för homofobi, heterosexism och i viss utsträckning rasism och heteronormativitet interagerar och upprätthåller en hegemonisk maskulinitet, som i sin tur samtidigt bygger på och reproducerar en patriarkal ordning. Nostalgiska eller stereotypa maskulina/manliga ideal används för disciplinering av den egna och andras maskulinitet. Jag visar att positionering och begränsningar är gemensamma projekt, mellan "företrädare" för en hegemonisk maskulinitet, dess anhängare, marginaliserade och underordnade maskuliniteter, sexualiteter och kön. Det är inte starka ledare som upprätthåller en reproducerande ordning av roller utan en mängd praktiker som interagerar. Man hjälps åt att positionera andra och sig själv samtidigt som och man positioneras av andra. Det innebär att det är praktikerna i sig framför enstaka individer som måste förändras för att nå effektiva förändringar av negativa strukturer. Olika situationer avgör i högre grad vad som är acceptabelt än vad en enhetlig norm gör, och lärare måste kunna se vilka normer som gäller i den miljö dennes elever befinner sig i. Om man vill motverka sådana strukturer och hierarkier som begränsar elevers identitetsprojekt samt en mer generell patriarkal ordning i skolan bör man som lärare arbeta med frågor som rör bland annat heterosexism och homofobi. Sådana praktiker har inte bara konsekvense...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Don`t be girlie men. Om maskulinitet ­ normer, praktiker och reproduktion

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Don`t be girlie men. Om maskulinitet ­ normer, praktiker och reproduktion
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=11579 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×