Kunskap om sekretess i vardagen: en utforskande pilotstudie bland lärare om sekretessproblematik i vardagen.

1648 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet är att belysa lärares kunskap om sekretessproblematik som uppstår i förskolans och grundskolans vardagliga verksamhet. Vår huvudfråga är vilken kunskap lärare har kring sekretessproblemtik. Vi har gjort en empirisk undersökning i form av en kvantitativ enkätstudie med kunskapsfrågor och fallscenarior som bygger på sekretessproblematik som uppstår i lärares vardagliga arbete. Vår hypotes var att lärare har bristfälliga kunskaper i sekretessproblematik. Lärare har bristfälliga kunskaper om offentlighets- och sekretesslagstiftningen på ett övergripande plan. Om hypotesen skulle ges stöd skulle lärarna som grupp ha fel på över 50 % av hela enkäten. Vi trodde att vidare skulle få se skillnad på lärarnas kunskap beroende på: yrkesverksamhet, erfarenhet inom läraryrket, hur ofta de reflekterat kring sekretessproblematik och hur ofta ledningen uppmärksammar frågor kring sekretessproblematik. Det har visat sig vara svårt att se samband mellan de olika variabler och lärares kunskap i frågor kring sekretessproblematik. Det visade sig att de olika kategorierna vi delat in lärarna i blev extremt ojämnt fördelade inom kategorierna. Vår uppfattning är att en myndighet är just en myndighet för att den bygger på offentlighetsprincipen som bland annat innebär allmänna handlingars offentlighet. Sekretesslagen finns för skydda den enskilda personens integritet. Som vi ser det ruckas en myndighets grundläggande principer som demokrati när dessa bestämmelser inte följs. För den enskilda individen innebär detta i sin tur att hon inte har de skydd som bestämmelserna finns till för, som tillexempel att handlingar och uppgifter som egentligen är sekretessbelagda lämnas ut eller att handlingar och uppgifter som är offentliga undanhålls. Har man tillräcklig kunskap om sekretessbestämmelserna som gäller i förskola vet man både vad man får och inte får yppa för information. Kunskapsbrist om sekretess kan innebära att individer...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kunskap om sekretess i vardagen: en utforskande pilotstudie bland lärare om sekretessproblematik i vardagen.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Kunskap om sekretess i vardagen: en utforskande pilotstudie bland lärare om sekretessproblematik i vardagen.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=11655 [2024-05-22]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×