När tron på neutralitet krockar med verkligheten: en religionsvetenskaplig fallstudie om icke-konfessionell undervisning och blinda fläckar.

1090 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med detta examensarbete var att utifrån ett religionsvetenskapligt perspektiv analysera begreppet "icke-konfessionell". Studien genomfördes i form av en fallstudie, där jag valde att kartlägga hur gymnasielärare vid samhällsprogrammet i en skola i Norrbotten tolkade begreppet "icke- konfessionell". Med hjälp av uppsatsens bakgrund analyserade jag vilka konsekvenser deras tolkning av begreppet fick för undervisningen. Resultatet visar att begreppet icke-konfessionell undervisning saknar relevans i dagens skola. Begreppet kopplades till religiösa åskådningar vilket ledde till att tros- och livsåskådningar av icke-religiös karaktär undgick det grundläggande syftet med begreppet. Det alternativ som jag fört fram i uppsatsen är formuleringar som redan finns omnämnda i läroplanen. Dessa formuleringar har jag valt att sammanställa i följande mening: Undervisningen skall vara saklig och allsidig så att eleven inte blir ensidigt påverkad till förmån för den ena eller...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: När tron på neutralitet krockar med verkligheten: en religionsvetenskaplig fallstudie om icke-konfessionell undervisning och blinda fläckar.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   När tron på neutralitet krockar med verkligheten: en religionsvetenskaplig fallstudie om icke-konfessionell undervisning och blinda fläckar.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=11766 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×