ÄR MYNDIGHETSFEL SKÄL FÖR RÄTTELSE?

1 röster
888 visningar
uppladdat: 2007-05-11
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
För att det ska vara tillåtet att behandla personuppgifter ska behandlingen ha anknytning till visst ändamål. Den personuppgiftsansvarige; Skatteverket eller Kronofogdemyndigheten, ska se till att de personuppgifter som behandlas är adekvata och relevanta i förhållande till ändamålen med behandlingen, att personuppgifterna är riktiga och, om det är nödvändigt, aktuella och att alla tänkbara handlingar vidtas för att rätta, blockera eller utplåna sådana personuppgifter som är felaktiga eller ofullständiga med hänsyn till ändamålen med behandlingen. Detta framgår av 9 § PUL som följer föreskrifterna i EG-direktivet 95/46 artikel 6. Hur långt sträcker sig rättelseskyldigheten enligt Personuppgiftslagen (1998:204) (PUL) jämfört med den annullerade rättelseregleringen i gamla Datalagen (1973:289)? Följderna av denna otydlighet är att väldigt många restförda personer saknar möjligheten att få rättelse av missvisande registrerade uppgifter. Missvisande i denna kontext är att uppgifterna inte på rätt sätt återspeglar den restfördes betalningsvilja. Följden blir betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretag och att uppgifterna blir tillgängliga för allmänheten. Detta för med sig stora svårigheter för den enskilde som t.ex. problem att få hyra en lägenhet eller få ett telefonabonnemang, samtidigt blir förtroendet för myndigheten försämrat. Den enskilde kan komma att känna sig kränkt genom att den personliga integriteten inte har det skydd som individen har rätt till enligt PUL och att de mänskliga rättigheterna inte iakttas. Skatteverket vill försöka ta på sig felet och utföra en rättelse. Skatteverket vill vara rättvis och opartisk och därigenom få förtroende från enskildes sida för myndigheten. Tilliten för med sig att medborgaren försöker göra rätt för sig, men för detta krävs att myndigheten behandlar individen på ett rättvist sätt. Då uppgifterna kommer från myndighetens register och därigenom blir offentliga handlingar hos kreditupplysningsföretagen, är frågan om den enskilde kan kräva skadestånd för kränkning av den personliga integriteten. 1 § PUL stadgar att huvudsyftet med lagen är att skydda människors personliga integritet så att de inte kränks vid behandling av personuppgifter. Hur gör vårt grannland Finland för att få bukt med ett sådant problem? Finland följer inte EG-direktivets text ordagrant, de har infört i sin lagstiftning 29 § PUL att den registeransvarige ska utan obefogat dröjsmål på eget initiativ eller på yrkande av den registrerade rätta, utplåna eller komplettera en personuppgift som ingår i ett personregister och som med hänsyn till ändamålet med behandlingen är oriktig, onödig,...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: ÄR MYNDIGHETSFEL SKÄL FÖR RÄTTELSE?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-05-11]   ÄR MYNDIGHETSFEL SKÄL FÖR RÄTTELSE?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=11940 [2024-05-01]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×